واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به بحران آب در ایران نوشته است که این بحران نشأت گرفته از مدیریت غلط در یک دهه اخیر (دولت محمود احمدی نژاد) بوده است.

بحران آب نتیجه مدیریت غلط دولت احمدی نژاد بود

سلامت نیوز :واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به بحران آب در ایران نوشته است که این بحران نشأت گرفته از مدیریت غلط در یک دهه اخیر (دولت محمود احمدی نژاد) بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام نو واشنگتن پست با اشاره به اینکه تغییرات جوی در جهان بر منابع آبی تاثیر گذاشته و به سوی کاهش می رود، درباره بحران آب در ایران می نویسد: ایران به سوی بحران آب در ابعاد گسترده پیش می رود و راهکار کمی برای حل این مشکل که یک دهه تداوم داشته وجود دارد. ایرانی ها روزانه ۶۶ گالن آب مصرف می کنند که در مقایسه با شهروندان آمریکایی که روزانه ۱۰۵ گالن آب مصرف می کنند کمتر است ولی ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه از فراوانی آب تازه موجود در اروپا و آمریکا برخوردار نیستند.


بارش سالانه در ایران تنها یک سوم میزان جهانی بود. طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ توسط یک موسسه منابع جهانی انجام شده ایران در رتبه ۲۴ کشور جهان قرار گرفته که با مشکلات آب روبروست که این مسئله نشان می دهد ایران در آینده با کمبود آب روبرو خواهد شد.


در حالی که ایران چندین پروژه شیرین سازی آب را در دست دارد و حتی قسط فروش آب به کشورهای همسایه را داده است ولی راه حل تبدیل آب شور دریا به آب شیرین تنها برای مناطق نزدیک به دریای خزر و خلیج فارس کاربرد خواهد داشت زیرا هزینه انتقال آب به دیگر مناطق ایران بسیار بالا خواهد بود. در عین حال محققان نصب به خطر تبدیل منابع آبی به بیابان هشدار می دهند. دریاچه ارومیه  که زمانی بزرگترین دریاچه نمک در خاورمیانه بود در دو دهه اخیر تنها ۵ درصد از حجم گذشته خود را حفظ کرده است.

رودخانه زاینده رود نیز که از قلب ایران می گذرد پس از استقرار سد بر روی رودخانه برای زمین های کشاورزی ، تقریبا خشک شده است . دریاچه های در حال ناپدید شدن و رودخانه ها خشک شده اند که نشانه بحران آب در ایران است ولی ریشه آن برخاسته از عادات و تکنیک های دوره ای سنتی است.


ناصر کامرانی کارشناس آب و هوا و استاد دانشگاه برگن نروژ در این باره می گوید: «کمتر از ۵۰ سال ما ۳۰ درصد از ذخایر آبی کشور را مصرف کرده ایم که میلیون ها سال برای جمع شدن این منابع زمان برده است و این امر به دلیل توسعه غیرقابل کنترل بدتر شده است.»


پس از شش سال بارش کم در ایران، مقامات کمی نسبت به عمق این مسئله صحبت کرده اند و به جای آن مقامات ایران راهکارهایی برای حل کوتاه مدت این بحران پیشنهاد می دهند که در دراز مدت تاثیر کمی بر حل کم آبی در ایران خواهد داشت. شهر کرج در حومه تهران با جمعیت ۱٫۶ میلیون نفری اخیرا برنامه سهمیه بندی را اجرا کرده و دیگر شهرهای بزرگ نیز بدون شک این برنامه را در روزهای آتی اجرا خواهند کرد.


برای جامعه ای که به جیره بندی و یارانه ها عادت کرده است و هرگز به طور مشخص نسبت به مدیریت منابع طبیعی آموزش ندیده است، قانع کردن ایرانیان برای این تغییرات چالشی برای دولت خواهد بود. علائم این بی توجهی در باغ ها و پارک ها قابل مشاهده است که آب ساعت ها در جریان است. همچنین شستن آسفالت خانه ها برای خنک شدن و پاک کردن خاک و رها کردن شیر آب در آشپزخانه ها در سراسر کشور به عادت تبدیل شده است.


کارشناسان محیط زیست می گویند هرگونه راهکاری نیازمند یک استراتژی بلند مدت برای بازگرداندن خسارت های وارده به ذخایر آبی در سال های اخیر است. مشکل آب فراتر از مصرف روزانه و عادت های نادرست ۸۰ میلیون ایرانی است. طبق آمار سازمان محیط زیست ایران ۶۰ درصد از ۹۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی به هدر می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha