رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مسلم است که حتماً باید رشد جمعیت داشته باشیم و اگر به همین منوال پیش برویم، در چند سال آینده با جمعیت پیر مواجه می‌شویم اما حبس پزشکان، راهش نیست، بلکه باید روشنگری و تبلیغ کنیم.

حبس پزشکان راه حل افزایش جمعیت نیست

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مسلم است که حتماً باید رشد جمعیت داشته باشیم و اگر به همین منوال پیش برویم، در چند سال آینده با جمعیت پیر مواجه می‌شویم اما حبس پزشکان، راهش نیست، بلکه باید روشنگری و تبلیغ کنیم.

علی‌اصغر پیوندی در گفت‌وگو با فارس، در مورد طرح افزایش باروری که در مجلس مطرح شد مبنی بر مجازات 3 تا 5 سال حبس برای پزشکانی که مداخلات درمانی جلوگیری از بارداری را انجام می‌دهند، گفت: نرخ باروری اکنون حدود 2 و رشد جمعیت 1.3 است و این مسلم است که حتماً باید رشد جمعیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر به همین منوال پیش برویم، در چند سال آینده با جمعیت پیر مواجه می‌شویم که به تبع آن مشکلات بسیاری را در نظام سلامت خواهیم داشت.

پیوندی گفت: همه ما مسئولان دانشگاهی و وزارت بهداشت با طرح افزایش جمعیت موافق هستیم، اما اینکه بیاییم راه‌هایی را ایجاد کنیم که به اجبار جلوی کاهش جمعیت را بگیریم، راه‌های خطای دیگری را باز کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: این راهش نیست که با حبس و تعزیرات، جمعیت افزایش یابد، بلکه باید روشنگری و تبلیغ کنیم، توضیح دهیم و با برگزاری سمینارها و نوشتن یادداشت‌ها بتوانیم نیاز به افزایش جمعیت را در کشور نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: در غیر این صورت سقط‌های غیرقانونی و عوارض شناخته و ناشناخته به مردم تحمیل می‌شود. دست سودجویان را باز خواهیم گذاشت و به اهدافی که در نظر داریم نمی‌رسیم.

پیوندی گفت: این در حالی است که برخی از راه‌ها قبلاً امتحان شده و جواب نداده و راه منطقی، آن است که شفاف مسائل را تبیین کنیم و برای مردم و کارشناسان ابعاد موضوع را روشن کرده تا همه را قانع کنیم.

وی افزود: اما اگر می‌خواهند به طریقی با افراد سودجو برخورد کنند، بیان چنین طرح‌هایی یا مجازات برای پزشکان راه آن نیست در حالی که اگر بخواهیم برای تمام افراد مسائل را بازگو کنیم، چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برخی از زنان هستند که مشکلات قلبی و عروقی دارند و با بارداری جانشان به خطر می‌افتد، در این شرایط دستور شرعی این است که سقط را انجام دهیم، اما اگر در این مواقع برخورد سخت داشته و با مجازات همراه باشد راه به جایی نمی‌بریم.

پیوندی گفت:‌باید تعادل را حفظ کنیم در عین حال که اهداف افزایش جمعیت را دنبال می‌کنیم، از موارد اینچنینی نیز خودداری کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha