سلامت جسمی و روحی یک جامعه از اصولی است که هر حکومتی باید برای تأمین آن سیاست گذاری و برنامه ریزی کند. مراقبت های بهداشتی و درمانی در واقع از ضرورت های اولیه جوامع بشری است و در این راستا بیمه سلامت می تواند مسیری برای تأمین سلامت جامعه باشد.

جای خالی بیمه ها در حوزه پیشگیری از بیماری ها

سلامت نیوز: سلامت جسمی و روحی یک جامعه از اصولی است که هر حکومتی باید برای تأمین آن سیاست گذاری و برنامه ریزی کند. مراقبت های بهداشتی و درمانی در واقع از ضرورت های اولیه جوامع بشری است و در این راستا بیمه سلامت می تواند مسیری برای تأمین سلامت جامعه باشد.

بیمه سلامت در هر کشوری به فراخور شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن جامعه گسترش می یابد به گونه ای که در برخی از جوامع بیمه درمان اجباری و همگانی است و در برخی جوامع هزینه های مرتبط با بیمه را دولت ها می پردازند و به نوعی برای این کار یارانه می دهند و در برخی کشورها مردم در پرداخت هزینه های درمان سهم دارند که این سهم نیز متفاوت است.

قانون اساسی کشور ما نیز بر این نکته تصریح کرده است. اصل ۲۹ قانون اساسی می گوید: «برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث، نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.»

قانون بیمه همگانی در آبان ماه سال ۷۳ به پیشنهاد دولت به تصویب مجلس رسید که از جمله مهم ترین مواد این قانون اجرای بیمه همگانی و تحت پوشش قرار گرفتن تمام گروه ها و افراد جامعه است که متقاضی بهره مندی از بیمه هستند.

بر این اساس باید ظرف ۵سال پس از تصویب قانون، امکان بهره مندی گروه های جامعه از بیمه فراهم شود.

در کشور ما خدمات بیمه ای در ۲قالب بیمه پایه و بیمه تکمیلی ارائه می شود. بیمه  پایه شامل اولین و ضروری ترین خدماتی است که پوشش فراگیری به لحاظ ارائه خدمات ندارد و بیشتر کارمندان، کارگران و مستمری بگیران از آن برخوردارند.

نوع دیگر بیمه، بیمه تکمیلی یا مکمل است که از طریق بخش خصوصی ارائه می شود و گرچه پوشش خدماتی وسیع تری دارد اما افراد برای دریافت خدمات در قالب بیمه مکمل باید هزینه بیشتری بپردازند.

سازمان های متولی ارائه بیمه پایه درمان نیز شامل ۱۷ صندوق بیمه ای چون خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و ... می شود که بر اساس قانون باید تاکنون تجمیع و از تجمیع آن سازمان بیمه سلامت تشکیل می شد تا بیمه پایه درمان برای کلیه افراد جامعه یکسان سازی شود اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها هنوز این اتفاق نیفتاده، هرچند سازمان بیمه سلامت مدت هاست که آغاز به کار کرده است. اما آن چه اکنون سازمان بیمه سلامت با کمک دولت می خواهد انجام دهد، بیمه سلامت رایگان برای حدود ۶میلیون نفر از جمعیت فاقد پوشش بیمه ای در سال جاری است تا از این طریق قانون بیمه همگانی نیز جامه عمل بپوشد. با توجه به این که در قانون برنامه پنجم بر یکسان سازی خدمات بیمه ای پایه برای همه آحاد جامعه تأکید شده است و قرار بر این بود که بسته هایی نیز برای ارائه خدمات بیمه مکمل تعریف شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد، امید است در آینده نه چندان دور شاهد حضور پررنگ به ویژه با رویکرد پیشگیرانه در عرصه بهداشت و درمان جامعه باشیم چرا که پوشش بیمه در خدمات پیشگیرانه به مراتب هم برای مردم و هم دولت به صرفه تر خواهد بود تا ارائه خدمات بیمه ای برای درمان.

امروزه بسیاری از خدمات سلامت در حوزه پیشگیری مثل آزمایش های ضروری در غربالگری بیماری هایی از جمله سرطان و ... با هزینه کمتر تحت پوشش بیمه نیست در حالی که بیمار و بیمه گر پس از ابتلای افراد به بیماری های پرهزینه مجبور به پرداخت هزینه های چند برابری برای درمان بیماری هستند که عقلانی و منطقی نیست. در واقع تاکنون در همه حوزه ها از جمله بیمه رویکرد پیشگیری مغفول مانده است که خوشبختانه امروزه نگاه ۲ وزارتخانه بهداشت و رفاه به عنوان متولیان اصلی حوزه درمان و بیمه بر رویکرد پیشگیری بهتر از درمان معطوف شده است که گسترش آن به سایر حوزه ها هم می تواند نویدبخش آغاز تحول بزرگ در مقابله با معضلات و آسیب هایی باشد که گریبانگیر جامعه شده است.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha