وزیر بهداشت گفت: نظام ثبت آمار و اطلاعات سلامت مردم ایران در منطقه مدیترانه شرقی بی‌نظیر است اما كلید آن ایجاد نظام پرونده الكترونیك سلامت مردم است كه تا 7 سال آینده كامل می‌شود.

كامران باقری لنكرانی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: نظام ثبت اطلاعات و آمار وضع سلامت مردم ایران در بین تمام كشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی بی نظیر است و در حتی در كل آسیا به جز 3 كشور آمارهای ما هم دقیقتر و هم متنوع تر است.
وی اضافه كرد: مجموعه اطلاعات آماری وسیعی اكنون در وزارت بهداشت وجود دارد، در زمان حاضر ذیج حیاتی تمام ساكنان روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر كشور كه شامل اطلاعات موالید، مرگ و میرها، وضع خانم‌های باردار، حاملگی‌های پر خطر و نوزادان در معرض خطر است جمع آوری و ثبت می‌شود.
وی گفت: با وجود این آمارهای ما از وضع سلامت مردم به گونه‌ای نیست كه بگوئیم كامل است و قطعاً بهتر از این هم می‌شود، مهمترین كاری كه در این مسیر می‌توانیم انجام دهیم این است كه آمارها را به سمت ثبتی شدن ببریم، یعنی به طور دقیق همزمان با ارائه خدمت در نظام ارائه خدمات بهداشتی- درمانی اطلاعات آن نیز ثبت شود و در اختیار نظام شبكه اطلاعات وزارت بهداشت قرار گیرد.
وزیر بهداشت افزود: این اقدام در وزارت بهداشت شروع شده است و زیر ساختهای آن برای اینكه به صورت پایلوت در برخی قسمتها انجام شود تا پایان امسال اجرا می‌شود، زیر ساخت اصلی آن ایجاد پرونده الكترونیك سلامت برای همه شهروندان ایرانی است، این كلید كار است كه با ایجاد نظام فناوری اطلاعات و آمار سلامت مردم ارتقا می‌یابد.
وی گفت: نظام پرونده الكترونیك سلامت و ثبت آمارهای آن در وزارت بهداشت طراحی شده است و تا 7 یا 8 سال آینده تمام كشور و وضعیت سلامت همه مردم ایران را به طور كامل پوشش می‌دهد، بالاخره یك روزی این كار باید در كشور ما انجام شود و ما این مسیر را شروع كرده‌ایم.
باقری لنكرانی افزود: اما برای نهایی شدن این كار نیازمند اصلاحاتی در نظام ارائه خدمات سلامت در كشور و ثبتی شدن همه خدمات هستیم، ضمن اینكه یكسری آمار‌ها نیازمند اطلاعات و مطالعاتی خارج از وزارت بهداشت است، به عنوان مثال برای محاسبه پرداخت از جیب مردم برای خدمات سلامت نیاز به مطالعاتی در بانك مركزی و آمار دقیق جمعیت و نحوه خرج كردن مردم هستیم تا مخرج كسر مشخص شود و فقط با داشتن اطلاعات صورت كسر در مورد پرداختی مردم در نظام سلامت محاسبات را كامل نمی‌كند.
وزیر بهداشت گفت: برخی آمارها تركیبی است و نیازمند همكاری سازمان‌های دیگر دارد، برخی مطالعات نیز نیازمند تحقیقات دوره‌ای روی جمعیت خاص است مثل مطالعه عوامل خطرساز بیماری‌های غیر واگیر كه در با مطالعه بر روی 80 هزار نفر انجام شد و تاكنون بر اساس اطلاعات آن 20 مقاله چاپ شده است.
وی افزود: برخی اطلاعات نیز در بخش خصوصی ارائه خدمات درمانی است كه آن هم با اجرای اصول و شرایطی قابل وصول است از جمله اینكه اكنون تمام مراكز خصوصی ارائه خدمات درمانی موظف به ثبت و اعلام آمار بیماری‌های عفونی و سرطانی به وزارت بهداشت هستند و این جزء تكالیف قانونی آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha