رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم از همه مسوولین، پزشکان و نهادهای فرهنگی درخواست کرد تا برای اصلاح سبک زندگی مردم و پیشگیری از بروز بیماری های مختلف ناشی از شرایط زندگی شهرنشینی و فاقد تحرک، چاره ای بیاندیشند؛ چرا که آمار موارد ابتلا به کبد چرب در کشور روبه افزایش است و ...

پیوند عضو، پایان کار کبد چرب

سلامت نیوز: رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم از همه مسوولین، پزشکان و نهادهای فرهنگی درخواست کرد تا برای اصلاح سبک زندگی مردم و پیشگیری از بروز بیماری های مختلف ناشی از شرایط زندگی شهرنشینی و فاقد تحرک، چاره ای بیاندیشند؛ چرا که آمار موارد ابتلا به کبد چرب در کشور روبه افزایش است و ...

چکیده ای از این خبر را می خوانیم:

•    17 تا 18میلیون نفر در کشور به کبد چرب مبتلا هستند
•    60 درصد نوجوانان و جوانان تهرانی اضافه وزن دارند
•    نقش اساسی دیابت، چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن در بروز کبد چرب
•    سابقه ژنتیکی، استرس، کم تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری عمده ترین علل ایجاد کبد چرب در افراد هستند
•    کبد چرب علائم ظاهری ندارد
•    چکاب سالیانه برای همه افراد بویژه اشخاصی که شرایط زمینه ای ابتلا به کبد چرب دارند، ضروری است
•    10 تا 15درصد بیماران دارای کبد چرب به سیروز کبدی مبتلا می شوند
•    بی توجهی به کبد چرب و عدم رعایت سبک زندگی سالم، به تخریب کبد و پیوند عضو منجر می شود

دکتر سید محمد اسحاق حسینی در گفت و گو با شفاف با ابراز تاسف از اینکه بروز بیماری کبد چرب روز به روز در دنیا و در کشورمان رو به افزایش است، تصریح کرد: بین 20 تا 25درصد افراد جامعه ما گرفتار کبد چرب هستند. تخمین زده می شود، در ایران رقمی در حدود 17تا 18 میلیون نفر مبتلا به این بیماری وجود دارد که نیمی از این بیماران شاید از بیماری خود هیچ اطلاعی نداشته باشند.

وی تغییر شیوه زندگی و شیوع چاقی را مهمترین عامل مزمن شدن بیماری کبد چرب در میان جوامع از آغاز قرن بیست و یکم تا کنون دانست و گفت: مساله چاقی در دنیا با افزایش مواجه است و متاسفانه احتمال ایجاد کبد چرب در افراد دارای اضافه وزن بویژه اشخاصی که به چاقی شکمی سیب مانند مبتلا هستند، نسبت به افرادی که چاقی آنها در تمام بدنشان بطور یکدست پخش شده، بیشتر است. آمارها نشان می دهد 60درصد نوجوان و جوانان تهرانی اضافه وزن دارند. ابتدای به ساکن تصور می شد که کبد چرب بیشتر در پایتخت شیوع است اما با تحقیقات بیشتر مشخص شد، نه تنها در سایر کلانشهرها این عارضه وجود دارد بلکه متاسفانه روز به روز نیز در حال گسترش به شهرهای کوچک و حتی روستاهای کشور است. فاصله گرفتن از شیوه سنتی زندگی، مصرف غذاهای پرکالری و فست فودها که مملو از چربی ها بوده و میزان تری گلیسیرید بسیار بالایی دارند، مهمترین علل ابتلای افراد به چاقی محسوب می شود.

این فوق تخصص گوارش به عدم تحرک افراد ناشی از گسترش سبک جدید زندگی در جوامع اشاره کرد و افزود: فعالیت جسمی بالطبع در زندگی های شهرنشینی نسبت به زندگی روستایی کمتر است. با ماشینی شدن زندگی عملا افراد تحرکی نداشته و همین عامل موجب می شود که موارد ابتلا به انواع بیماری ها بویژه کبد چرب افزایش یابد. برای مقابله با این پدیده، لازم است در سطح شهرها، در کنار آپارتمان ها و بخصوص مجتمع های مسکونی، ورزشگاه ها و وسایل ورزشی تعبیه شود. انجام حرکات ورزشی باید ممتد باشد؛ ممکن است پیاده روی ورزش روزانه افراد باشد اما باید توجه داشت این ورزش باید حدود نیم ساعت تداوم داشته باشد تا در سلامتی آنها تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه دیابت یکی دیگر از عوامل موثر در بروز کبد چرب است و نزدیک به 10 تا 15 درصد جامعه ما با دیابت دست و پنجه نرم می کنند، اظهار کرد: متاسفانه قریب به 3میلیون نفر در کشور به دیابت شناخته شده، مبتلا هستند و پیش بینی می شود به همین تعداد نیز بیمار دیابتی شناسایی نشده وجود داشته باشد. دیابت نوع دو یا غیر وابسته به انسولین زمینه ساز کبد چرب بوده و برای سلامتی افراد خطرناکتر است.

دکتر اسحاق حسینی بالا بودن میزان چربی خون را علت دیگر ایجاد کبد چرب عنوان و تصریح کرد: افزایش چربی خون بویژه تری گلسیریدها و کلسترول همگی زمینه ساز کبد چرب به شمار می روند. بیماری های متابولیک مانند سندروم متابولیک همچنین بالا بودن میزان اسید اوریک خون نیز می توانند فرد را مستعد ابتلا به کبد چرب نمایند.


وی با اشاره به اینکه ژنتیک نیز می تواند در بروز بیماری کبد چرب موثر باشد، یادآور شد: افرادی که چاق هستند و زمینه خانوادگی این بیماری را دارند، می بایست با مراجعه به پزشک از سلامت خود و عدم ابتلا به کبد چرب مطمئن شوند. البته گاهی دیده می شود برخی افراد لاغر  و کم سن و سال هم که سابقه دیابت ندارند به این بیماری مبتلا می شوند.

رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم، بی علامتی را مهمترین ویژگی کبد چرب دانست و اضافه کرد: این بیماری معمولا به صورت اتفاقی تشخیص داده می شود و مشکل عمده پزشکان نیز همین موضوع است. اغلب طی یک آزمایش آنزیم کبدی و بالا بودن این ماده در بدن یا انجام سونوگرافی و رویت رسوب چربی در کبد، این بیماری تشخیص داده می شود. باید توجه داشت هنگامی ما به این شرایط کبد چرب اطلاق می کنیم که احتمال سایر بیماری هایی که موجب افزایش آنزیم کبدی می شوند همچون هپاتیت ها را از آن جدا کرده و تنها گزینه موجود کبد چرب باشد.

وی با تاکید بر نقش مهم رسانه ها، پزشکان تغذیه، گوارش و ارگان های فرهنگی در ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از بروز بیماری های مزمن همچون کبد چرب در افراد جامعه، اذعان داشت: در اجرای این امر همه باید دست به کار شوند چرا که ادامه این روند کشور را با خطر بزرگی در حوزه سلامت مواجه خواهد کرد. در حال حاضر 10 تا 15درصد بیماران به مرحله سیروز کبدی می رسند و همین میزان هم رقم بالایی است چرا که این افراد در آینده به پیوند کبد احتیاج خواهند داشت؛ همچنین باید توجه داشت، انجام این کار علاوه بر تهیه وسایل ویژه ای که نیاز دارد و یافتن شرایط مناسب دهنده کبد، مخارج سنگینی را نیز بر دوش بیماران و دولت تحمیل می کند.

دکتر اسحاق حسینی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی مردم می تواند در حرکت به سوی انتخاب سبک زندگی سالم تاثیر گذار باشد. ورزش کردن که باید به عنوان امری الزامی انجام شود و جای مماشات هم ندارد چرا که لازمه زندگی کلانشهرهاست همچنین کاهش مصرف فست فودها، کاهش استرس، کنترل قند و دیابت و چربی خون می تواند در مقابله با ابتلای بسیاری از بیماری ها بویژه کبد چرب نقش اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کبد چرب متاسفانه درمان ثابت شده ای ندارد، توضیح داد: در حال حاضر درمان هایی که برای این دسته از بیماران به کار گرفته می شود، در حد تثبیت بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن است؛ بطوریکه تلاش می شود کبد چرب را در همان مرحله ای که قرار دارد متوقف کرد تا از ورود بیمار به مرحله سراشیبی، تخریب سلول های کبد و بروز سیروز کبدی جلوگیری به عمل آید.

رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم در پایان توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای که در بالا ذکر شد، باید یک چکاب سالیانه را در دستور کار زندگی خود قرار دهند و چنانچه آنزیم های کبدیشان بالا بود در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha