یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11531

پژوهشگران معتقدند كه افراد به طور ناخود آگاهی تحت تاثیر وزن اطرافیانشان قرار می‌گیرند، بنابراین افرادی كه چاق هستند می‌توانند باعث شوند كه دوستانشان نیز وزن بیشتری كسب كنند.

یك گروه بین المللی از پژوهشگران از جمله متخصصان دانشگاه وارویك با بررسی نتایج یافته‌های خود به این باور دست یافتند كه چاقی مسری است و این پدیده را «چاقی تقلیدی» نام‌ گذاری كرده‌اند.

شبكه خبری بی بی سی در گزارشی آورده است: نتایج این مطالعه كه روی 27 هزار نفر از سرتاسر اروپا صورت گرفته در كنفرانسی در آمریكا ارائه شد.

با این وجود برخی از كارشناسان معتقدند كه دلایل افزایش نرخ چاقی بسیار پیچیده تر است.

پروفسور اندرو اوسوالد، استاد دانشگاه وارویك در این باره می‌گوید: مصرف كالری‌ها در بین مردم افزایش یافته است اما این امر به ما نمی‌گوید كه چرا مردم هنوز بیشتر می‌خورند.


بر اساس گزارش بی بی سی، این تحقق كه كار مشتركی از دانشمندان دانشگاه وارویك، كالج دارتموت و دانشگاه لئوون است، در یك كنفرانس اقتصادی در ماساچوست كمبریج ارائه می‌شود.

پروفسور اوسواله در ادامه اظهارات خود خاطرنشان می‌كند: برخی از كارشناسان این بحث را به میان می‌كشند كه چاقی در نتیجه ارزان‌تر شدن غذا بروز كرده است اما اگر واقعا چاقی بازتاب افزایش قدرت خرید است پس چرا ما به طور منظم می‌بینیم كه افراد ثروتمند لاغرتر از فقرا هستند؟

وی توضیح می‌دهد: تحقیقات بسیار زیادی روی چاقی صورت گرفته كه روی تاثیر الگوی زندگی یا بیولوژی انسان یا فست فودها متمركز شده‌اند. اما یك نكته اصلی در این جا نادیده گرفته شده است. مشكل رشد نرخ چاقی باید از نقطه نظر یك پدیده اجتماعی نه یك پدیده فیزیولوژیكی بررسی شود.

وی معتقد است: مردم تحت تاثیر مقایسه‌های بستگان قرار می‌گیرند، هنجارها تغییر كرده‌اند و هنوز هم در حال تغییر كردن هستند.


با این وجود برخی از پژوهشگران و متخصصان خاطرنشان می‌كنند كه مشكل فراتر از یك مساله اجتماعی است و پیچیدگی‌های بیشتری در درون خود دارد. برای مثال وقتی شما در بین افراد یا خانواده‌ای زندگی می‌كنید كه الگوهای تغذیه‌ای نادرستی دارند قطعا از همین الگوها پیروی می‌كنید و مواد غذایی ناسالم را بیشتر مصرف می‌كنید.

چاقی امروزه یكی از مهمترین بحرانهای جهان بویژه در میان كشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. چاقی مادر بیشتر بیماری‌ها است. برای نمونه مطالعات نشان می‌دهد؛ زنانی كه پیش از بارداری چاق هستند، احتمال اینكه نوزادان آنها دچار نارسایی‌های مغزی و نخاعی شوند بسیار افزایش می‌یابد بویژه اگر وزن اضافه در دور كمر آنها باشد.

یا در پژوهش دیگری مشخص شده است كه افزایش شاخص توده بدنی در زنان با كاهش شانس نجات آنها از سرطان سینه ارتباط دارد.

از سوی دیگر محققان هشدار داده‌اند: كودكان در عصر حاضربه دلیل چاقی دو برابر بیشتر از والدینشان در معرض خطر ابتلا به سرطان‌ها هستند.

مطالعات نشان می‌دهد: متوسط طول عمر كودكان چاق 11 سال كمتر از همسالان لاغر آنها است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha