مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:اکنون 7 میلیارد متر مکعب آب در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که 5 میلیارد متر مکعب آن برای کشاورزی و درصدی هم برای شرب و صنعت استفاده می شود، بنابراین دیگر آبی برای سدسازی در این حوضه آبی وجود ندارد.

سلامت نیوز: مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:اکنون 7 میلیارد متر مکعب آب در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که 5 میلیارد متر مکعب آن برای کشاورزی و درصدی هم برای شرب و صنعت استفاده می شود، بنابراین دیگر آبی برای سدسازی در این حوضه آبی وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی در نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تا 40 درصد یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه است که در یک دوره 5 ساله هر سال 8درصد کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد:این روند موجب می شود تا کشاورزان به سمت تولید محصولات با مصرف آب کم و بهره وری بالا بروند که این روش به تدریج موجب کاهش مصرف آب و بالا رفتن بهره وری در منطقه می شود.

وی گفت:نقش مردم در احیای دریاچه ارومیه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اگر اهالی منطقه به اهمیت وجود دریاچه و وابستگی حیات خود به این حوضه آبی پی ببرند قطعا در احیای آن تلاش و همکاری خواهند کرد.

تجریشی افزود: عزم دولت بر این است که تمام راهکارهای احیای دریاچه ارومیه اثربخش باشد و این کار قطعا به تنهایی امکان پذیر نیست بلکه باید تمام دستگاه ها و سازمان های مرتبط در کنار هم قرار گیرند و اقدامات اجرایی را پیش ببرند.

وی تاکید کرد:زمانی که کشاورزان و مردم به اهمیت احیای دریاچه ارومیه پی ببرند، اگر دولت هم تغییر کند باعث نخواهد شد که اقدامات اجرایی احیا متوقف شود.

دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: زمانی که دریاچه به تراز اکولوژیکی خود رسید و احیا شد نباید آنرا رها کرد بلکه برای تثبیت و ادامه حیات باز هم به مراقبت نیاز دارد.

وی به بروز گرد و غبار در منطقه اشاره کرد و گفت: در غرب دریاچه ارومیه غبارهای محلی ناشی از چرای بی رویه دام و شخم زدن زمین وجود دارد، بخشی هم از کشور عراق وارد منطقه می شود که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد دریاچه ارومیه مانند صافی عمل می کند و گرد و غبار را در بستر مرطوب خود جای می دهد.

تجریشی افزود:مدلسازی های اولیه نشان می دهد با توجه به کوچک بودن ذرات نمک امکان پراکنده شدن آنها تا شعاع 700 کیلومتری وجود دارد که در این صورت ذرات نمک به تهران هم خواهد رسید، اگر دریاچه ارومیه احیا نشود بخش زیادی از کشور تحت تاثیر غبارهای نمکی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha