معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بنزن و آروماتیک سرطانزا هستند،گفت:این سازمان توزیع بنزین استاندارد را با جدیت دنبال می کند.

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بنزن و آروماتیک سرطانزا هستند،گفت:این سازمان توزیع بنزین استاندارد را با جدیت دنبال می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی در واکنش به برخی اظهارنظرها نسبت به این سازمان به دلیل تاکید بر توزیع بنزین استاندارد، افزود:فقط بخشی که در این حاشیه سازی ها مورد توجه قرار نمی گیرد و همواره مورد تاکید مسوولان سازمان بوده، بحث فنی تولید بنزین پتروشیمی، سرطانزا بودن آن و اثرات این بنزین برمحیط زیست و سلامت انسان ها است.

وی افزود:بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان در سال 2010، بنزن در گروه مواد سرطان زا قرار دارد، این نتیجه توسط بسیاری دیگر از مجامع علمی نیز به اثبات رسیده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار اخذ شده از یکی از بیمارستان های تهران که بیانگر افزایش میزان سرطان در کودکان بین سال های 1389 تا 1392 از 467 مورد به 518 مورد است،گفت:این بازه زمانی همان دوره ای است که بنزین با درصد بالای ترکیبات حلقوی در کشور توزیع شد.

وی با تاکید بر نقش مهم بهبود کیفیت سوخت در بهبود شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامت مردم، افزود: از همین رو بحث تولید و توزیع بنزین استاندارد از اواخر سال 1392 آغاز و درحال حاضر روزانه 13 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه امام خمینی شازند و 6 میلیون لیتر در پالایشگاه تهران با استاندارد یورو 4 تولید و از بهمن ماه سال گذشته در شهرهای تهران، اراک و کرج توزیع می شود.

وی با یاد آوری موضع سازمان حفاظت محیط زیست در چند ماه گذشته مبنی بر ممانعت از تولید و توزیع بنزین آلوده پتروشیمی، گفت:توزیع سوخت استاندارد عامل موثری در بهبود کیفی هوای شهر تهران است.

متصدی ادامه داد:تمام متخصصان حوزه نفت و انرژی می دانند که هدف گذاری محصولات پتروشیمی، تولید ترکیبات آروماتیک است و آنچه در شرایط تحریم و به منظور جلوگیری از تشدید مشکلات سیاسی و اجتماعی با افزودن سایر ترکیبات تولید شد، نوعی از بنزین با میزان آروماتیک و بنزن فراتر از میزان استاندارد بود.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی بنزین از دیدگاه زیست محیطی میزان بنزن، مقدار آروماتیک ها، عدد اکتان و فشار بخار است گفت: از این رو سازمان با جدیت پیگیر توزیع سوخت استاندارد در جایگاه ها است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان است، میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است، افزود:بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین پتروشیمی ها هستند و به دلیل اینکه قطعا میزان آن ها فراتر از حد استاندارد است، از نظر سازمان حفاظت محیط زیست برای جایگزینی سوخت مردود هستند.

متصدی با یادآوری این موضوع که تاکید همیشگی سازمان حفاظت محیط زیست تولید، واردات و عرضه سوخت منطبق با استانداردهای ملی است، اظهار کرد: حتی در مصوبه اخیر هیات دولت نیز بر رعایت استاندارد یورو 4 در سوخت مصرفی کشور تاکید شده است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست خود را مسوول و ناظر کنترل و آنالیز سوخت توزیعی در کشور می داند و برنامه ریزی جهت آنالیز سوخت در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha