دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 115336

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند برای افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند اهدای خون روشی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

کارمندان شب‌کار خون‌ اهدا کنند

سلامت نیوز: پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند برای افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند اهدای خون روشی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خستگی ناشی از برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن به دلیل تاثیری که بر گلبول‌های قرمز خون می‌گذارد می‌تواند احتمال ابتلای کارگران و کارمندان شیفت شب به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. با این حال پزشکان معتقدند که این تاثیرات می‌تواند با جایگزینی گلبول‌های قرمز جدید و تازه متعادل شود و به همین دلیل اهدای خون به این افراد توصیه می‌شود.

«مارگیت اگ» از دانشگاه «اینسبروک» در اتریش گفت:‌ اهدای خون تحریک‌کننده تولید گلبول‌های قرمز تازه و جدید است. بنابراین اهدای خون می‌تواند روشی ساده برای افرادی باشد که در شیفت شب مشغول به کار هستند و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

در این بررسی پزشکان مطالعات خود را روی ماهی «زبرافیش» به عنوان یک مدل ارگانیسمی انجام دادند که مانند انسان در طول روز فعال است. این ماهی‌ها در وضعیت روزهای کوتاه (هفت ساعت) و روزهای بلند (12 ساعت) قرار گرفتند که با الگوهای کاری کارگران و کارمندان شیفت شب سازگاری داشت.

به گزارش خلیج تایمز، به گفته مارگیت اگ بررسی‌ها حاکی از افزایش تعداد گلبول‌های قرمز فرسوده بود که در رگ‌های خونی انباشت شده بودند. هرچند مشاهده شد بین گلبول‌های قرمز تازه ایجاد شده و فرسوده که از خون جدا شده‌اند به طور طبیعی تعادل وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha