رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه:«در حال حاضر از کشور هند واردات دارو صورت می گیرد، اما در سالهای 90-91 در مورد برخی داروها نظارت دقیقی روی کیفیت داروهای وارداتی از کشور هند انجام نشده است و نمی توانم از کیفیت این داروها دفاع کنم» از مشکلات تبادل پول برای واردات دارو و تهیه مواد اولیه دارویی از خارج خبر داد.

پابرجایی مشکل انتقال پول برای واردات دارو/از کیفیت داروهای هندی دفاع نمی کنم

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر به ثبات دارویی در کشور برسیم، مبارزه با قاچاق دارو آسان می‌شود، گفت: مشکلات دارویی کشور از تحریم‌ها و و سوء مدیریت ناشی می‌شود یعنی در زمانی که نتوانستیم کمبودها را رفع کنیم قاچاق دارو جایگزین پاسخ به نیاز واقعی مردم شده است.

دکتر رسول دیناروند در گفت وگو با ایسنا، عدم دسترسی مردم به داروهای اساسی را مهمترین عامل قاچاق دارو در کشور دانست و اظهار کرد: زمانی که دارو به میزان کافی موجود نباشد، شبکه قاچاق در پاسخ به نیاز واقعی مردم، فعالیت و پول خوبی را کسب می‌کند که در سالهای 90 -91 به علت تحریم‌ها، قاچاق دارو در ایران رونق بیشتری پیدا کرد.

وی با بیان این مطلب که صرفا با اقدامات پلیسی و امنیتی نمی‌توان قاچاق دارو را از بین برد بلکه باید با آن ریشه‌ای برخورد شود، افزود: بخشی از مشکلات دارویی در کشور از تحریم‌ها و بخشی دیگر نیز از سوء مدیریت ناشی می‌شود یعنی زمانی که نتوانیم کمبودها را رفع کنیم قاچاق دارو جایگزین پاسخ به نیاز واقعی مردم می شود.

دیناروند ادامه داد: بخش دیگر قاچاق دارو در کشور به علت ممنوعیت قانونی به لحاظ فروش و مصرف از قبیل داروهای مخدر، سقط جنین و نیروزای هورمونی است اما داروهای قاچاق در همه جای دنیا به علت نامشخص بودن محل تولید، توزیع و شرایط نگهداری از قبیل حفظ زنجیره سرمایه غیرقابل استفاده محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای مختلف از یک تا 70 درصد قاچاق دارو و تولید داروی تقلبی اتفاق می‌افتد، گفت: در کشورهای پیشرفته قاچاق دارو یک درصد و در کشورهای آسیایی شرقی و آفریقا 50 درصد است. اما در کشور ما به نظر می رسد این موارد از یک درصد بیشتر و از 50 درصد نیز کمتر باشد.

رییس سازمان غذا و دارو قاچاق در ادامه بر ضرورت کنترل بیشتر مرزها تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه از مرزهای غربی به ویژه ترکیه و کشورهای اروپایی داروهایی با برند تقلبی و از مرزهای شرقی به ویژه پاکستان نیز داروهای مخدر مانند مورفین و دوپینگ وارد کشور می شود.

وی اظهارکرد: بسیاری از محموله های بزرگ در حوزه مواد غذایی وارد کشور می شود که این نشان دهنده آن است که شبکه قاچاق در کشور بسیار فعال و کنترلی روی مرزها نداریم و حتی ممکن است از گمرک عبور کند که این بسیار نگران کننده و باعث تهدید سلامت جامعه می شود.

دیناروند یادآور شد: وزارت بهداشت در سطح مرزها نمی تواند کنترلی داشته باشد و گمرک در سالهای اخیر نسبت به کالاهای وارداتی سخت گیرانه عمل می کند و مطمئنم در آینده نزدیک ورود کالای قاچاق از طریق گمرک کم خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه داروی وارداتی از چین و پاکستان نداریم، افزود: در حال حاضر از کشور هند واردات دارو صورت می گیرد، اما در سالهای 90-91 به واسطه تحریم ها، تامین و تدارک دارو و به علت فوریت داشتن در مورد برخی داروها نظارت دقیقی روی کیفیت داروهای وارداتی از این کشور انجام نشده است و نمی توانم از کیفیت این داروها دفاع کنم اما باید گفت در شرایط فعلی برخی از داروهای بی کیفیت هندی در بازار فراخوان و از داروخانه جمع آوری می شوند و برخی دیگر نیز در مراحل ثبت نهایی است.

دیناروند با بیان اینکه در حال حاضر 5 ماه است که بحران دارویی در کشور را پشت سر گذاشتیم، گفت: تا حدودی بازار دارویی کشور به آرامش رسیده است اما هنوز به شرایط مطلوب نرسیدیم چرا که هنوز کشور با مشکلاتی در خصوص تبادل پول و مشکلات پیرامونی آن، اعطای مبادله و معامله با ایران و تهیه مواد اولیه از خارج روبه رو است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به ثبات دارویی در کشور برسیم، مبارزه با قاچاق دارو اقدام سختی نخواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha