دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 115345

با گسترش پدیده روز افزون مصرف قرص های چاقی و لاغری و انواع مکمل های غذایی در بین مردم، مصرف این نوع مواد به روستاهای دور دست مهاباد نیز کشیده شده است.

سلامت نیوز: با گسترش پدیده روز افزون مصرف قرص های چاقی و لاغری و انواع مکمل های غذایی در بین مردم، مصرف این نوع مواد به روستاهای دور دست مهاباد نیز کشیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مکمل های غذایی و رژیمی در سال های اخیر با کمک تبلیغات گسترده در فضای مجازی و همچنین شبکه های ماهواره ای کم و بیش در بین اقشار مختلف مردم شناخته شده هستند.

بسیاری از کسانی که مصرف کننده این گونه مواد هستند این موضوع را از دیگران پنهان می کنند و به همین دلیل آمار درستی در خصوص تعداد مصرف کنندگان این مواد در دست نیست و تنها از روی برخی از علایم و ویژگی های ظاهری و یا اذعان خود افراد می توان به این مساله پی برد.

جدیدترین نوع این مکمل ها به نام های مختلفی از جمله قرص های چاقی، لاغی، افزایش قد و حتی جوانی هر روز از طریق رسانه های مختلف تبلیغ می شوند و این رسانه ها حتی شماره های تماس برای ارائه مشاوره و خرید این نوع قرص ها را نیز به مخاطبان و مشتریانشان اعلام می کنند.

برای اعتمادسازی در بین مردم این رسانه ها دست به ابتکار عمل تازه ای زده و اعلام می کنند که هزینه ی قرص ها را هنگام تحویل دریافت کرده و در خصوص انواع قرص های تقلبی و بدون هلوگرام شرکت سازنده نیز به مردم هشدار می دهند.

در این میان زنان بیشتر از مردان طرفدار این گونه تبلیغات رسانه ها بوده و زودتر این گونه شایعات و چهره های فتوشاپی را باور کرده و در این خصوص اقدام می کنند.

این نوع قرص ها معمولا با تبلیغاتی مانند افزایش دهنده فوق العاده اشتها، افزایش جذب مواد غدایی در بدن، چاق کننده یکنواخت تمامی قسمت های بدن، تشکیل ماهیچه در بدن به جای چربی، دارای ترکیب 100 درصد گیاهی، بدون کوچکترین عارضه، بدون هیچگونه بازگشت، بدون نیاز به ورزش، مناسب برای خانم ها و آقایان و به همراه چاقی صورت در این رسانه ها به مردم معرفی می شوند.

هر چند به گفته بسیاری از مصرف کنندگان این نوع قرص ها، هزینه های اقتصادی این قرص ها و قیمت های آنها اهمیت زیادی ندارد اما این قرص ها با توجه به اینکه به صورت قاچاق و خارج از شبکه واردات و توزیع دارو، در داخل کشور توزیع می شوند اغلب قیمت های بالایی دارند.

برخی افراد نیز بر این باور غلط هستند که قرص های با قیمت بالاتر، اصل تر و موثرتر بوده و همین امر باعث سودجویی بیشتر برخی از توزیع کنندگان این گونه مواد شده است.

این روزها جدا از این توزیع کنندگان بین المللی (تبلیغات ماهواره ای) این قرص ها را در مکان هایی چون مغازه های مواد آرایشی و بهداشتی، سالن های آرایش زنانه و مردانه، باشگاه های ورزشی، سوپرمارکت ها و حتی فروشندگان دوره گرد هم می توان مشاهده کرد.

بر اساس گزارش های رسیده در شماری از روستاهای مهاباد عرضه این گونه مواد حدود یک سالی است که توسط فروشندگان دوره گرد نیز به میزان زیادی مشاهده شده است که در لابه لای مواد پلاستیکی، کریستال، انواع ظروف، کفش و لباس هم به مشتریان که بیشتر آنان زنان هستند عرضه می شود.

در این میان آنچه که جالب به نظر می رسد استقبال خوب زنان روستایی از این گونه مواد است که بازار این دوره گردها را سکه کرده است.

یکی از اهالی روستای کاولان سفلی از توابع مهاباد در این زمینه گفت: مصرف قرص های چاقی در بین بسیاری از زنان این روستا به صورت یک امر عادی درآمده و اغلب زنان جوان و میانسال روستا مصرف کننده این نوع قرص ها هستند.

رحیم مصطفایی افزود: برخی از افراد این قرص ها را برای پف کردن صورت و از بین رفتن چین و چروک های پیشانی و برخی دیگر برای رهایی از لاغری مفرط و یا چاقی خود مصرف می کنند.

وی یادآور شد: بسیاری از مصرف کنندگان از زیان های این نوع قرص ها بی اطلاع بوده و با توجه به نتیجه بخشی کوتاه مدتی که دارند آن را به دیگران هم پیشنهاد می کنند.

یک خانم جوان این روستا نیز گفت: از یک سال قبل بدون اطلاع خانواده ام این نوع قرص ها را مصرف می کنم و از ترس اینکه مبادا به شکل ظاهری قبلی خود برگردم تاکنون نتوانستم مصرف آنها را ترک کنم.

شیرین پورهاجری افزود: برای اولین بار مصرف این نوع قرص ها توسط یکی از دوستانم که در مورد وی نتیجه بخش بود، به من پیشنهاد شد.

وی اضافه کرد: برای تامین این قرص ها هیچ مشکلی نداریم و حتی چند دوره گرد که هر هفته به روستا می آیند، هر بار قرص های جدیدتری با خود آورده و ما نیز از آنها خرید می کنیم.

کارشناس دارویی شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: هرگونه توزیع دارو، خارج از داروخانه ها دارای مجوز ممنوع بوده و این اقدام پیگرد قانونی دارد.

لقمان عبداللهی افزود: با توجه به اینکه داروها نیازمند شرایط مناسب نگهداری هستند از این رو هرگونه توزیع آنها توسط افراد دوره گرد و برخی مغازه داران می تواند سلامتی شهروندان را به خطر بیندازد.

وی اضافه کرد: لازم است که با آگاه سازی شهروندان و عدم خرید این گونه مواد، از فرصت طلبی آنها جلوگیری شود.

به گفته کارشناسان سکته قلبی و مغزی، تخریب سلول های کبدی و کلیوی، خونریزی معده و روده، ناباروری و اختلالات مغزی از تبعات مصرف مکمل های دارویی غیرمجاز است که امروزه کمتر مورد توجه افراد مصرف کننده قرار می گیرد.

یکی از کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی در این زمینه گفت: مصرف خودسرانه این نوع داروها باعث ایجاد اختلال در کارایی بدن می شود و در برخی موارد مصرف آنها می تواند بسیار خطرآفرین و پرعارضه باشد.

ناصر خسرو آناهید افزود: در مورد زنان با توجه به احتمال شیوع بیماری های خاص از جمله نازایی، کم خونی و غیره آنها باید با حساسیت بیشتری مساله مصرف قرص ها و مکمل های غذایی را مورد توجه داشته باشند و برای رژیم های لاغری یا چاقی با پزشک متخصص مشورت کنند.

وی اضافه کرد: مصرف داروهای هورمونی در مردان نیز باعث افزایش موهای زاید بدن، طاسی زودرس و ایجاد جوش صورت و چرب شدن پوست می شود.

وی در مورد عوارض قلبی، عروقی و تنفسی مصرف این مواد نیز هشدار داد و گفت: برهم خوردن مکانیسم تنظیم انسولین خون و در نتیجه بیماری های قلبی، دیابت و سرطان پرستات از دیگر عوارض مصرف قرص های هرمونی است.

وی بهترین مکمل های مصرفی را غذاهای طبیعی عنوان و مصرف آن را به تمام مردم توصیه کرد و گفت: این دسته مکمل ها شامل انواع موادغذایی پروتئینی، لبنیات، سبزیجات، میوه و حبوبات هستند که مصرف متعادل و مستمر آنها می تواند سلامتی افراد را تضمین کند.

آگاه سازی افراد از خطرات مصرف خودسرانه قرص های با عناوین چاقی و لاغری، یافتن راهکارهای موثر برای کمک به مصرف کنندگان این گونه مواد برای قطع مصرف توسط دستگاههای ذیربط و برخوردهای جدی و موثر با عوامل و توزیع کنندگان غیرمجاز می تواند تا حدودی از میزان افزایش تمایل مردم به مصرف این گونه مواد بکاهد و سلامتی شهروندان و نسل های آینده را با خطر مواجه نسازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha