رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: نیت مجلس از طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت این است که حتی‌الامکان از عقیم‌سازی جلوگیری شود اما برخی شایعه کردند که ما می‌خواهیم هر نوع پیشگیری را ممنوع کنیم، در حالی که اصلا اینطور نیست.

برخی شایعه می کنندمی خواهیم هر نوع پیشگیری را متوقف کنیم

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: نیت مجلس از طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت این است که حتی‌الامکان از عقیم‌سازی جلوگیری شود اما برخی شایعه کردند که ما می‌خواهیم هر نوع پیشگیری را ممنوع کنیم، در حالی که اصلا اینطور نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح "افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور"، این طرح را از جمله کارهای فرهنگی زمان‌بر دانست و گفت: ممکن است نتیجه تصویب این طرح طی 30 الی 40 سال آینده خود را نشان دهد.
بخشهایی از سخنان شهریاری:
-همانطور که درخصوص کاهش جمعیت در کشور چندین دهه طول کشید تا جمعیت ما کاهش یافت، پس همانطور افزایش جمعیت نیز سال‌ها زمان می‌برد و تصویب این طرح به این معنی نیست که در آینده‌ای نزدیک و یا 10 تا 15 سال آینده به جمعیت بیکار کشور افزوده ‌می‌شود و از این نظر جای نگرانی ندارد.

-جمعیت یکی از شاخص‌های مهم سیاسی و قدرت در دنیا است. در حال حاضر شاهد هستیم که کشورهای اروپایی جمعیت بالایی را به عنوان مهاجر می‌پذیرند و یا برای زنانی که فرزند به دنیا بیاورند، تسهیلات زیادی از جمله پول و مرخصی به خود و همسرش اختصاص می‌دهند.

-امروز در دنیا پذیرفته شده که جمعیت به عنوان شاخص مهمی از نظر قدرت کشورها مطرح است و ما نیز نباید از این مسئله غافل شویم.


-با توجه به اینکه ما همواره دشمنانی الی‌الابد داریم و تا زمانی که ایدئولوژی اسلامی ما مطرح است، قطعا آنها دشمنان ما خواهند بود لذا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که همیشه جمعیت جوان و پویای کشور ما، جمعیت قابل توجهی باشند و به سمت یک جامعه سالمند نرویم.

-با این وضعیت تا 25 سال آینده ما جمعیت قابل توجهی از سالمندان را خواهیم داشت و اگر بخواهیم ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد را بالفعل کنیم، حتما به نیروی کار جوان نیاز داریم و به همین علت باید کار بیشتری در این موضوع انجا م دهیم.

-با وجودی که موضوع حلال و حرام برای ما مهم است، مترقی‌ترین قانون سقط‌درمانی را در دنیا داریم و مصوبه مجلس در این زمینه مترقی‌ترین قانون است و در هیچ کجای دنیا چنین قانونی وجود ندارد، بنابراین لازم نبود که در این طرح به سقط‌درمانی نیز بپردازیم.

-متاسفانه فرهنگ بد و نامناسب "سزارین" در کشور ما وجود دارد که خانم‌ها به دلایل مختلف همچون تحمل نکردن درد و زیبایی به سمت سزارین می‌روند، متاسفانه بالاترین آمار سزارین در دنیا را در کشور داریم، البته این فرهنگ فقط به مردم مربوط نیست و به نظر بنده جامعه پزشکی نیز در این زمینه نقش داشته و می‌توانسته مردم را ارشاد کند و به سمت سزارین نبرد.


-برخی می‌گویند اگر لوله‌ها را ببندید، ممکن است دوباره باز گردد، اما واقعا وقتی یک عمل عقیم‌سازی دائمی صورت بگیرد، معلوم نیست چند درصد از آنها را بتوان با عمل جراحی برگرداند.


-نیت ما از این طرح این است که حتی‌الامکان از عقیم‌سازی جلوگیری شود و اتفاق نیفتد، اما برخی شایعه کردند که ما می‌خواهیم هر نوع پیشگیری را ممنوع کنیم، در حالی که اصلا اینطور نیست. در مواردی که پدر و مادر بیماری خاصی دارند و یا منجر به تولد نوزاد ناقص‌الخلقه می‌شود و یا اینکه خطراتی برای جان مادر پیش آید، قطعا باید پیشگیری صورت پذیرد، اما اینکه چه کسانی و از طریقی باید پیشگیری کنند، باید در قانون شفاف شود.


-ما قصد داریم به وزارت بهداشت و درمان اختیار دهیم تا با یک کار کارشناسی دقیق، بررسی کنند و بگویند در چه مواردی باید پیشگیری شود و چه مواردی نباید پیشگیری شود. در مورد مجازات‌ها نیز گفته‌ایم که آئین‌نامه آن باید توسط وزارت بهداشت و درمان و وزارت دادگستری تدوین شود که حساب شده باشد.

-ما به دنبال این نیستیم که افراد را به زندان بفرستیم، اما بالاخره باید یکسری مجازات‌هایی تعیین کرد تا بی‌خود افراد را عمل جراحی نکنند که برای همیشه عقیم شوند، در حال حاضر تعداد زیادی از افراد به ما مراجعه می‌کنند و از عقیم کردن خود پشیمانند و می‌گویند ما اشتباه کردیم که عقیم شدیم و حالا قصد داریم به حالت عادی برگردیم، اما راهی نیست.


-در پیشگیری از بارداری باید به سمت راه‌های منطقی برویم که صدمه‌ای به افراد نزند، حتی برخی عمل‌های جراحی از نظر شرعی مشکل دارند و برخی مراجع عظام تقلید از اینکه یک مرد و یا یک زن جراحی کنند تا به صورت دائم عقیم شوند، اشکال می‌گیرند.

-همه این موارد باید در قانون پیش‌بینی شود، اما بنده معتقدم بیشترین موردی که می‌تواند در این موضوع نقش داشته باشد، مسئله فرهنگسازی و آموزشی است و باید از این طریق در جامعه رواج دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • روشنگر ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    17 0
    عقیم شدن یا نشدن مردم هیچ ربطی به قانونگذار ندارد وازنظر حقوق بشر وحقوق شهروندی قابل قبول نیست واستفاده ازکلمه مجازات در مسئله ایکه حق مردم است وجرم نیست بی معنی است !!!رشته شما که چشم پزشکی است چگونه مراجعان توبکتومی ووازکتومی دارید که از عقیمی شان بنالند!!!!در سیستم بهداشتی این کشور تابحال کسی از وازکتومی وتوبکتومی اظهار پشیمانی نکرده و همیشه دعاگوی شبکه های بهداشتی بوده اند واز فقر وتنگدستی شان نالانند ومیگویند کاش فرزندان کمتری داشتیم.منظور رهبری نسلی فرهیخته واسلامی پاک وبا تقوی است وعده ای چابلوس از فرصت استفاده کرده دنبال مطامع خودشان هستند.اگر جمعیت ایران کنترل نمیشد الان شاهد فقر وبیکاری واعتیاد بیشتر وآلودگی بیشتر محیط زیست بودیم.پیامبر اسلام به قوم دزد ودروغگو وقاچاقچی ومعتاد وایدزی نیازی ندارد.نسل آینده ما باید باتقوی وپاک ومومن باشد و این مسئله زمانی اتفاق خواهد افتاد که والدین از نظر روحی وجسمی سالم باشند ونطفه پاک داشته باشند وآزادانه تصمیم بگیرند نه به اجبار!
  • روشنگر ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    17 0
    "جمعیت یکی از شاخص‌های مهم سیاسی و قدرت در دنیا است. در حال حاضر شاهد هستیم که کشورهای اروپایی جمعیت بالایی را به عنوان مهاجر می‌پذیرند و یا برای زنانی که فرزند به دنیا بیاورند، تسهیلات زیادی از جمله پول و مرخصی به خود و همسرش اختصاص می‌دهند." شاخص مهمتر از جمعیت درقدرت کشورها دانش وفرهیختگی کشور است.مگر الگوی شما اروپاست؟؟ از کی؟
  • ایکس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    5 0
    اقای قانون گذار الان که ما جوانترین کشور رو نسبت به خیلی از کشورها داریم برا کار این جوانها چیکار کردی که به فکر نیروی کار 25 سال دیگه هستی واقعا طرحت خنده داره این همه بیکار تو این مملکت اونوقت تو به دنبال نیروی کار 25 سال دیگه باشی به حد کافی مجرم هستیم و زندانهامون پره جرم های جدید نتراش لطفا نماینده ی مثلا دلسوز