قرص برنج که با اسامی فسفید آلومینیوم یا سلفوس نیز شناخته می‌شود تنها در سالی که گذشت 661 تن از ایرانیان به علت مسمومیت ناشی از مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

زنگ خطر افزایش مرگ‌های ناشی از قرص برنج

سلامت نیوز: قرص برنج که با اسامی فسفید آلومینیوم یا سلفوس نیز شناخته می‌شود تنها در سالی که گذشت 661 تن از ایرانیان به علت مسمومیت ناشی از مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

آرام آرام سلول‌های حیاتی بدن را تسخیر می‌کند؛ احساس سوزش شدید در قلب و کلیه‌ها، سوزشی که کم کم بیشتر می‌شود و به سطح پوست می‌رسد و همراه با آن احساس شدید تشنگی و عطش تمام وجود فرد را فرا می‌گیرد، پس از آن بسته به مقاومت بدن از یک ساعت تا نهایت یک روز جریان خون در رگ‌ها از حرکت می‌ایستد.

ایسنا گزارش داد، مرگ پایان استعمال فسفید آلومینیوم ، سلفوس یا همان قرص برنج است و بر اساس آمار‌های موجود عمده مصرف کنندگان این آفت‌کش برنج راهی برای بازگشت به زندگی نداشته‌اند؛ افرادی که یا به قصد خودکشی اقدام به تهیه و بلع این قرص سه گرمی کرده‌اند یا بی‌اطلاعی و اشتباه سهوی آنان را به مرگ کشانده است.

 قرص برنج که با اسامی فسفید آلومینیوم یا سلفوس نیز شناخته می‌شود در چند سال اخیر قربانیان زیادی گرفته است بطوریکه تنها در سالی که گذشت 661 تن از ایرانیان به علت مسمومیت ناشی از مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند. قربانیانی که 382 نفرشان را مردان و 279 نفر دیگرشان را زنان شامل می‌شوند و بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی کشور در اختیار ایسنا قرار داده استان تهران، گیلان و مازندران به ترتیب با 230 ، 103 و 70 قربانی درصدر استان‌های دارای بیشترین قربانی قرار دارند.

آماری که از افزایش 10.5 درصدی نسبت به سال 91 حکایت دارد. بطوریکه در آن سال 598 نفر شامل 320 مرد و 278 زن جان خود را به علت مصرف قرص برنج از دست دادند.

همچنین تقسیم عدد کشته شدگان درپی مصرف قرص برنج بر روزهای سال حاکی از این است که در سال 92 به طور متوسط حدود دو نفر به علت مصرف این ماده جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش مرگ‌های ناشی از قرص برنج در سال 93

اما آنچه که زنگ خطر افزایش مرگ‌های ناشی از قرص برنج را به صدا در آورده ، افزایش 18.4 درصدی آن در فروردین و اردیبهشت ماه امسال است. در این دو ماه 122 نفر به علت مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

از قرص‌های فسفید آلومینیوم برای کشتن آفت‌های موجود در محصولات زراعی به ویژه برنج استفاده می‌شود و کشور هندوستان از کشورهای دارای آمار بالا در این خصوص است اما موضوع نگران کننده استفاده از این قرص 3 گرمی برای خودکشی است.

گرچه پزشکی قانونی آمار تمامی مرگ‌های ناشی از این ماده سمی را خودکشی اعلام نمی‌کند اما حدود نیمی از این مرگها در پی اقدام به خودکشی رخ داده است و بدتر اینکه پس از مصرف حدود 1.5 گرم از این ماده امکان بازگشت به زندگی کاهش می‌یابد و حتی اقدامات پزشکان نیز در این خصوص نیز غالبا با شکست روبه رو می‌شود.

موضوع دیگر استنشاق گاز برخاسته از این قرص است؛ در این موارد عمدتا افراد به شکل ناخواسته اقدام به بوییدن این قرص‌ها می‌کنند که در این موارد نیز احتمال مسمومیت و حتی مرگ وجود دارد. به نظر می‌رسد باید تدبیری برای نحوه فورش و عرضه این قرص اندیشیده شود چراکه همچنان قرص‌های برنج در برخی عطاری‌ها و فروشگاه‌های محصولات کشاورزی با قیمتی پایین به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha