معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف حق فنی داروخانه ها بر خلاف نظر وزارت بهداشت و نظام پزشکی است و دیوان عدالت اداری باید مسئولیت این تصمیم غیر کارشناسی را که تبعات آن برای مردم است،بپذیرد.

ابطال حق فنی داروخانه ها مورد قبول وزارت بهداشت و نظام پزشکی نیست

سلامت نیوز: معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف حق فنی داروخانه ها بر خلاف نظر وزارت بهداشت و نظام پزشکی است و دیوان عدالت اداری باید مسئولیت این تصمیم غیر کارشناسی را که تبعات آن برای مردم است،بپذیرد.


محمد جهانگیری در گفت‌وگو با فارس، در مورد ابطال مصوبه حق فنی داروخانه‌ها که از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شد، گفت: این موضوع مشکلات زیادی را برای داروخانه‌ها ایجاد می‌کند و آنها را دچار مشکلات اقتصادی فراوانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: از این طریق بدون مصوبه حق فنی داروسازان می‌توانند در داروخانه‌ها حضور نداشته باشند و در نتیجه داروها در اقسام مختلف و بدون نظارت دقیق به مردم داده می‌شود.

جهانگیری گفت: به نظر می‌رسد دیوان عدالت اداری کار غیرتخصصی انجام داده چرا که وزارت بهداشت متولی سلامت مردم بوده و شورای عالی بیمه نیز آن را تأیید کرده و دیوان عدالت اداری باید بر این اساس، رأی کارشناسی مرجع سلامت را مد نظر قرار بدهد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: وزرای قبلی و جدید وزارت بهداشت به اهمیت حق فنی اذعان داشتند و دو سال بود این مصوبه اجرایی می‌شد اما چالشی که پیش خواهد آمد مشکلاتی را برای داروخانه‌ها ایجاد خواهد کرد.

جهانگیری گفت: ابطال مصوبه مورد قبول سازمان نظام پزشکی نیست و حقوق جامعه پزشکی و داروسازان بوده و جزو سرمایه‌ داروخانه‌ها محسوب می‌شده است.

وی ادامه داد: مسئول فنی جزو هزینه‌ها و سود سرمایه داروخانه‌ها دیده نشده و داروخانه‌ها باید طبق مصوبات وزارت بهداشت هزینه آن را پرداخت کنند بنابراین چنانچه از نظر اجرایی امکانپذیر نباشد مسئولان فنی داروخانه‌ها نیز حذف خواهند شد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری باید باید تبعات حذف مسئولان فنی داروخانه‌ها را بپذیرد، تبعات فنی و علمی که بدون نبود مسئولان فنی اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از داروخانه‌ها این حق فنی را به درستی انجام نمی‌دادند، گفت: مسئولان فنی برای دیدن نسخه و مطابقت آن با علم و صحت آن در داروخانه‌ها حضور داشتند و این در حالی است که برای رؤیت، مطابقت با اصل دارو و انجام مشاوره یک هشتم حق ویزیت پزشکان عمومی را دارند.

جهانگیری گفت: از سوی وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان دستور‌العملی به تازگی صادر شد تا داروسازان به انجام مشاوره و ثبت عوارض دارو اقدام کنند، این دستور‌العمل در حال انجام بود که با ابطال مصوبه حق فنی، مشکلات بسیاری پیش‌بینی می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • elahe ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    8 0
    این مصوبه کاملا غیر علمی بوده و بدون بررسی های کارشناسی لازم صورت گرفته است ودر صورت حذف حق فنی دکتر داروساز میتواند از حضور در داروخانه اجتناب نموده زیرا وظیفه ای در قبال بیمار نداشه که در نهایت ضرر آن متوجه مردم خواهد بود .
  • دكتر داروساز ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    7 1
    از آقايان ديوان عدالت اداري سوالي دارم :اگر دارويي از داروخانه اشتباه به بيماري داده شود واين شخص بر اثر استفاده داروي اشتباه صدمه ببيند وشكايت كند ديوان محترم چه كسي را مسئول مي داند؟آيا مسئول فني نبايد پاسخ دهد ؟اگر كسي مسئول هست در همه مواردمسئوليت دارد واگر ندارد نبايد هيچ جا مسئول باشد (حكايت يك بام ودوهوا)