دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 115363

دانشمندان آلمانی و دانمارکی به تازگی اعلام کردند، ده‌ها نوع مواد شیمیایی که برای مثال در تهیه محصولات بهداشتی بکار رفته، شناسایی شدند که با صدمه زدن به اسپرم‌ها و سلول‌های جنسی مردانه به ناباروری مردان منجر می‌شوند.

سلامت نیوز: دانشمندان آلمانی و دانمارکی به تازگی اعلام کردند، ده‌ها نوع مواد شیمیایی که برای مثال  در تهیه محصولات بهداشتی  بکار رفته، شناسایی شدند که با صدمه زدن  به اسپرم‌ها و سلول‌های جنسی مردانه به  ناباروری مردان منجر می‌شوند.

به گزارش مجله EMBO این تیم اعلام کردند بیش از یک سوم از 96 محصول بهداشتی با استفاده از تکنیک‌های جدید مورد آزمایش قرار گرفتند که اثر سوئی  بر اسپرم داشتند.مواد شیمیایی شامل 4متیل بنزایلدین کافور (4MBC)که به عنوان فیلتر ضد اشعه خورشید در برخی از ضد آفتاب‌ها استفاده می‌شود و عامل ضد میکروبی تریکلوزان که در برخی انواع خمیردندان‌ها استفاده می‌شوند از جمله این مواد شیمیایی هستند.


متخصصان حوزه بهداشت و سلامت معتقدند  اثر این  مواد شیمیایی تنها روی اسپرم‌های آزمایشگاهی ثابت شده و هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا اثر برخی مواد شیمیایی را در محیط پیچیده‌تر مانند بدن انسان مورد بررسی قرار دهیم.

به گفته یکی از متخصصان تیم تحقیق؛ متأسفانه ناظران بهداشت نگرش نادرست و بسته‌ای نسبت  به اصطلاح مواد شیمیایی که عملکرد  غدد درون ریز (هورمون‌ها) را مختل می‌کنند، دارند. در حالی که صدها نوع از این مواد شیمیایی در محصولات غذایی، منسوجات، محصولات بهداشتی، اسباب بازی‌ها، لوازم آرایشی و بطری‌های پلاستیکی وجود دارند اما تاکنون هیچگونه آزمایشی درباره اثرات جانبی این مواد شیمیایی روی اسپرم انجام نشده بود و  این یافته جدید علمی کمک می‌کند، مشکل ناباروری بسیاری از مردان حل شود.

«تیمو استرانکر» از مرکز مطالعات اروپا و تحقیقات پیشرفته از شهر بن پایتخت سابق آلمان می‌گوید: این تحقیق شواهد علمی مؤثری را برای کمک به شکل‌گیری قوانین و شیوه‌های بین‌المللی ساخت محصولات بهداشتی فراهم می‌کند زیرا  قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی میزان کلسیم را در اسپرم افزایش داده و منجربه تغییر در حرکت سلول‌های جنسی شده و در نتیجه توانایی نفوذ اسپرم را به تخمک سخت و ناممکن می‌سازند.

«نیلز سکاکبک» از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ گفت: برای نخستین بار دانشمندان یک ارتباط مؤثر بین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مؤثر بر غدد درون ریز و اثرات سوء آن بر عملکرد اسپرم انسان  را نشان دادند.آنها هشدار دادند مردان باید به نسبت کمتر از زنان در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند  و سبک زندگی خود را تغییر دهند زیرا برخی از سبک‌های زندگی نادرست کیفیت اسپرم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این گزارش که توسط سازمان زیست شناسی مولکولی اروپا منتشر شده است به تغییرات عملکرد غدد درون ریز توسط مواد شیمیایی به کار رفته بویژه در صابون‌های بهداشتی هشدار داد.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha