دبیرانجمن داروسازان با اشاره به لزوم کاربردی‌ کردن آموزش‌های داروسازی گفت: لازم است تعرفه‌های داروسازان متناسب با اقتصاد داروخانه‌ای تعیین شود.

سلامت نیوز:دبیرانجمن داروسازان با اشاره به لزوم کاربردی‌ کردن آموزش‌های داروسازی گفت: لازم است تعرفه‌های داروسازان متناسب با اقتصاد داروخانه‌ای تعیین شود.

دکتر جلیل سعیدلو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ظرفیت‌های داروسازی در گذشته محدود بوده است، اظهار کرد: در گذشته با توجه به محدودیت ظرفیت‌های آموزشی در رشته داروسازی، کشوربا کمبود نیروی انسانی در این زمینه مواجه بود. با این حال با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و افزایش تعداد دانشکده‌های داروسازی در حال حاضر کمبود داروساز جبران شده و لازم است روی کیفیت آموزش‌های داروسازی تمرکز شود.

وی با اشاره به لزوم کاربردی شدن برنامه آموزشی رشته داروسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه داروسازی گرایش‌های متعددی از جمله صنعت، پژوهش، تدریس و داروخانه دارد، لازم است با توجه به علایق هر یک از دانشجویان به این گرایش‌ها تدریس متناسب با همان گرایش صورت گیرد.

سعیدلو در این رابطه تصریح کرد: بهتر است در آموزش داروسازی از ابتدا علاقه و گرایش دانشجویان مشخص شود و آموزش‌های داروسازی بر محور همان موضوع صورت گیرد که در این راستا لازم است برنامه درسی متناسب با هر گرایش تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه تمایل زیادی برای ورود به رشته داروسازی بین دانش‌آموختگان تجربی وجود دارد، افزود: به نظر می‌رسد ظرفیت‌های موجود برای فارغ التحصیلان داخل کشور و کسانی که در خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند با توجه به نیازجامعه متناسب است.

دبیر انجمن داروسازان درباره وضعیت اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی برای اشتغال داروسازان در کشور وجود ندارد به خصوص اگر این افراد خارج از مراکز استان‌ها و تهران مایل به کار باشند.

سعیدلو تعرفه‌های داروسازی را در قیاس با واقعیت اقتصادی کشور و وضعیت تعرفه‌ها در سایر کشورها، غیرقابل اعتناء توصیف کرد و افزود: جدای از انتقاداتی که به جامعه داروسازان مانند تمام اقشار پزشکی و غیرپزشکی وارد می‌شود باید قبول کرد که تعرفه‌های داروسازی در حال حاضر اصلا پاسخگوی مسائل اقتصادی و دارویی کشور نیست.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مباحث علمی در باب اقتصاد داروخانه‌ای و مطالعه دقیق نیازهای دارویی در کشور تصریح کرد: تنها زمانی یک موسسه می‌تواند خدمات خود را با کیفیت مطلوب ارائه دهد که تعامل اقتصادی در آن برقرار باشد تا فضای فکری آزاد و فارغ از کمبودهای مالی به وجود آید.

دبیر انجمن داروسازان همچنین درباره میزان موفقیت اجرای طرح خدمت داروسازان در مناطق محروم، خاطرنشان کرد: زمانی به دلیل مشکلات کمبود داروساز در کشور و لزوم اجرای عدالت در توزیع داروسازان طرح خدمت اجرا شد و این امر کمک کرد که مناطق محروم از حضور داروسازان بی‌نصیب نباشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل کمبود نیروی انسانی داروساز در کشور احساس نمی‌شود، گفت: با توجه به اینکه هدف از اجرای این طرح رفع کمبود نیروی انسانی بوده است اجرای آن در گذشته که این کمبود احساس می‌شد معنای بیشتری داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر لازم است طرح خدمت داروسازان در مناطق محروم بازبینی شود و راهکار دیگری برای توزیع نیروی انسانی در نظر گرفته شود.

سعیدلو با اشاره به اینکه اعمال سیاست‌های تشویقی در مناطق محروم می‌تواند به توزیع مناسب نیروی انسانی کمک کند، افزود: افزایش تعرفه‌ها دراین مناطق به طوری که پرداخت هزینه‌های اضافی بر دوش مردم منطقه نیفتد و پوشش بیمه آن را تأمین کند، می‌تواند به حضور نیروهای داروسازی در مناطق محروم کمک کند.

به گفته دبیر انجمن داروسازان، ارائه تحصیلات بانکی برای تاسیس داروخانه و شرکت‌های دارویی از جمله دیگر سیاست‌های تشویقی برای توزیع مناسب نیرو در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha