دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 115372

سبزی با داشتن منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها به عنوان عضو جدانشدنی از سفره‌های افطار ایرانی از مصرف بالایی در ماه مبارک رمضان برخوردار است. با این همه گاه به دلیل شیوه‌های غلط در کاشت سبزی و استفاده از سموم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی می شوند .

سلامت نیوز: سبزی با داشتن منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها به عنوان عضو جدانشدنی از سفره‌های افطار ایرانی از مصرف بالایی در ماه مبارک رمضان برخوردار است. با این همه گاه به دلیل شیوه‌های غلط در کاشت سبزی و استفاده از سموم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی می شوند .

در این‌باره با دکتر زهرا عبداللهی متخصص تغذیه پیرامون مصرف این گروه غذایی و چگونگی سم‌زدایی آن گفت‌و‌گوی کوتاهی کرده ایم که می‌خوانید.
به نظر شما چقدر لازم است سبزیجات در برنامه غذایی بویژه در سفره‌های ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گیرد؟
سبزی‌ها به عنوان یکی از 5گروه غذایی اصلی در برنامه غذایی چه در ماه مبارک رمضان و چه در دیگر ایام سال توصیه می‌شود. این گروه غذایی به دلیل داشتن منبعی غنی از ویتامین‌ها، املاح معدنی و فیبر به عنوان عضو جدایی ناپذیر سفره غذا توصیه می‌شود. از طرفی با توجه به این‌که سبزی‌ها می‌توانند عاملی در پیشگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های قلبی و عروقی و اضافه وزن باشند باید در برنامه غذایی لحاظ شود.
در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود علاوه بر سفره افطار در سحری هم سبزیجات اعم از سبزی، کاهو، خیار و گوجه فرنگی مورد استفاده قرار گیرد. به این دلیل که این مواد غذایی می‌توانند کم آبی بدن را در طول روز جبران کرده و فیبر موجود در این گروه غذایی می‌تواند گرسنگی روزه دار را در طول روز برطرف کند. بنابراین توصیه می‌شود روزانه 3 تا 5 واحد از گروه سبزی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
با توجه به این‌که در فصل گرما قرار داریم، این نگرانی وجود دارد که سبزیجات آلوده به سموم دفع آفت باشند و با شست‌و‌شو این آلودگی از بین نرود، این موضوع را تأیید می‌کنید؟
بی‌تردید شست‌و‌شوی درست سبزیجات به عنوان یک اصل در استفاده از این گروه غذایی مورد توجه است. برای این‌که این اطمینان حاصل شود که سموم دفع آفت در سبزیجات از بین رفته است، لازم است با مخلوطی از آب و نمک سبزی را شست‌و‌شو دهیم. براین اساس هیچ نگرانی در استفاده از سبزی وجود نخواهد داشت.
گاه گفته می‌شود در تهران به دلیل بالا بودن سموم کاشت سبزیجات، مردم در تابستان بیشتر میوه مصرف کنند و استفاده از سبزی را به زمستان موکول کنند، چقدر با این موضوع موافقید؟
به لحاظ اصل تغذیه استفاده از هر دو گروه میوه و سبزیجات به عنوان برنامه غذایی در شبانه روز ضرورت دارد. بنابراین این برداشت و تلقی نادرست در استفاده از این گروه غذایی است که نباید به آن توجه شود، زیرا میوه و سبزیجات با شست‌و‌شوی درست قابل استفاده در همه فصول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha