دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن رونمایی از گزارش آرمان های توسعه هزاره 2014 گفت بسیاری ازاهداف آرمان های توسعه هزاره به دست آمده یا در آستانه دسترسی قرار دارند.

سلامت نیوز :دبیر کل سازمان ملل متحد  ضمن رونمایی از گزارش آرمان های توسعه هزاره 2014 گفت بسیاری ازاهداف آرمان های توسعه هزاره به دست آمده یا در آستانه دسترسی قرار دارند. 

بان کی مون روز دوشنبه خطاب به شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک گفت بر اساس این گزارش تا کنون جهان توانسته به اهداف کاهش فقر، افزایش دسترسی به آب آشامیدنی و منابع آب سالم ، بهبود وضعیت زاغه نشین ها و برابری جنسیتی در مدارس ابتدایی برسد. 

ایشان با اشاره به پیشرفت هایی در زمینه مبارزه با مالاریا و سل همچنین دسترسی به درمان اچ آی وی، تاکید نمود گزارش روشن می سازد آرمان های توسعه هزاره به اقدام مشترک دولت ها، جامعه جهانی، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای ایجاد تحول کمک کرده است. 

درعین حال پاره ای اهداف، عمدتا مربوط به مشکلات قابل پیشگیری مانند کاهش مرگ ومیر مادران و کودکان و افزایش دسترسی به سرویس های بهداشتی تحقق نیافته اند. 

بان کی مون می گوید آگاهیم که دستاوردهای آرمان های توسعه  در میان و بین مناطق و کشورها، همچنین بین گروه های جمعیتی متغیر بوده است. وی مهمترین مانع بر سر راه پیشرفت افراد به حاشیه رانده شده و آسیب پذیر در جامعه را محرومیت اجتماعی و تبعیض عنوان نمود.

 وی افزود تا زمانی که این نابرابری ها از راه مداخلات متمرکزفزاینده و جسورانه حل نشوند، برخی از اهداف شامل موارد کلیدی مانند کاهش مرگ میر کودکان و مادران، محقق شدن آموزش ابتدایی همگانی وحصول اطمینان از پایداری محیط زیست برآورده نخواهند شد. 

شایان ذکر است رهبران جهان از تمامی کشورها در سال 2000 در اجلاس هزاره مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده واعلامیه هزاره ملل متحد را به تصویب رساندند، سندی که هشت آرمان از آن بر گرفته شده و تعهد گردیده تا سال 2015 تمامی کشورهای جهان به آن  دست یابند.

این آرمان ها عبارتند از: ریشه کنی گرسنگی و فقر شدید، تحقق آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای برابری جنسیتی وتوانمند سازی زنان،  کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران، مبارزه با گسترش ایدز، مالاریا و سایر بیماری ها، حصول اطمینان از پایداری محیط زیست و ایجاد  مشارکتی جهانی برای توسعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha