استفاده از بی حسی موضعی در لثه ها برای نوزادان مرگبار است

سلامت نیوز :اگرچه برای والدین دیدن درد کشیدنِ کودک دلبندشان در هنگام دندان درآوردن دشوار است اما استفاده از داروهایی نظیر لیدوکائین در این موارد نیز بیش از اینکه مفید باشد، مضر است.
به گزارش ایسنا، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد: استفاده از ژل یا اسپری بی‌حسی موضعی موسوم لیدوکائین برای کاهش درد لثه‌ها در هنگام دندان درآوردن نوزادان می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد به سلامت کودک لطمه وارد کند.
FDA با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خطر استفاده از ژل لیدوکائین 2 درصد برای کاهش درد ناشی از دندان درآوردن در نوزادان هشدار داد. این دارو که یک داروی بی‌حسی موضعی است معمولا برای تسکین زخم گلو و دهان که در هنگام شیمی‌درمانی بروز می‌کند برای بزرگسالان تجویز می‌شود اما استفاده از این دارو برای نوزادان شش ماه تا سه سال به شدت خطرناک و حتی مرگبار است. براساس بیانیه این سازمان، استفاده از ژل لیدوکائین برای تسکین درد لثه نوزادان در هنگام دندان درآوردن به تایید FDA نرسیده و بلع تصادفی این دارو منجر به حمله، آسیب جدی مغز و مشکلات قلبی در نوزادان می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه یو اس ای تودی، علائم مرتبط با بلع لیدوکائین شامل اضطراب، گیجی، مشکلات بینایی، استفراغ، خواب آلودگی و لرز هستند. این عوارض همچنین خطر خفگی و پریدن غذا در گلو را افزایش می‌دهند. FDA خواستار نصب برچسب هشدار جدی روی بسته‌بندی این دارو شده است.
«ایتان هاسمن»، پزشک متخصص کودکان و سم‌شناس FDA هشدار داد: استفاده از مسکن‌های موضعی و مالیدن دارو روی دندانک نوزادان ضرورتی نداشته و اصلا مفید نیست. زیرا این ترکیبات ظرف چند دقیقه با بزاق نوزاد حل شده و با از دست دادن اثر خود به تهدید جدی برای سلامتی او تبدیل می‌شوند.
FDA‌ در سال 2014 میلادی 22 مورد واکنش شدید به داروی لیدوکائین را در نوزادان ثبت کرده که در شش مورد منجر به مرگ و در سه مورد نیز تا حد مرگ پیش رفته‌اند. از مابقی آنها نیز 11 نوزاد بستری شده و دو نوزاد نیز بدون نیاز به بستری شدن تحت درمان قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha