كارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشكی قم اظهار داشت: فلافل نوعی غذا است که از نخود پخته و ادویه جات سرخ تهیه می‌شود اما به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی در اغذیه فروشی‌های غیربهداشتی برای طبخ این غذا مصرف آن باعث تهدید سلامت مصرف کنندگان می‌شود.

مهندس محمد عزیزی فر، کارشناس ارشد بهداشت محیط و عضو گروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا دراین رابطه گفت: فلافل یک نوع غذای لبنانی است که برای افراد گیاه خوار غذای مناسبی است. این غذا به علت داشتن حبوبات به خصوص نخود، پروتئین را درحد کافی و نیاز بدن تامین می‌کند.


وی افزود: نخود نیز مانند سایر حبوبات، فیبر بالایی دارد. فیبر محلول مانند یک برس زبر سیستم گوارشی را پاک می‌کند. این نوع فیبر، گلوکز (قند) و کلسترول خون را کاهش می‌دهد، همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می‌کند. البته همه این فواید زمانی وجود دارد که محل، نحوه و مواد مصرفی در تهیه آن بهداشتی و مطابق با موازین بهداشتی باشد.

وی در ادامه گفت: فلافلی که در اغذیه فروشی‌ها تهیه می‌شود اکثرا دارای شرایط غیربهداشتی هستند از جمله این که روغنی که برای سرخ کردن آن استفاده می‌شود به دلیل این که چندین بار مورد استفاده قرار گرفته و سرد و گرم می‌شوند مناسب نیستند. درصورتی که طبق دستور وزارت بهداشت باید پس از یک بار مصرف روغن به دلیل تولید اکسیدان‌ها و سرطان زا شدن در آن دور ریخته شود که برخی از فروشندگان سودجو این کار را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین برخی فروشندگان برای پف کردن و حجیم شدن فلافل به آن جوش شیرین اضافه می‌کنند که در صورت افزایش مصرف باعث ایجاد کم خونی در افراد می‌شود.

عزیزی فر ادامه داد: همچنین برخی از فروشندگان از گوجه فرنگی و خیارشورهای کپک زده و بدون شست‌وشوی بهداشتی استفاده می‌کنند و پس از تهیه فلافل آنها را در پشت ویترین شیشه‌یی خود انبار می‌کنند که در معرض آلودگی‌ها و نور خورشید قرار گرفته و عدم رعایت مسائل بهداشتی باعث مسمومیت غذایی می‌شود.

وی در پایان توصیه كرد: حتی‌الامكان از خرید فلافل در بیرون از منزل خودداری کنید؛ زیرا تهیه فلافل و همبرگرهای دست‌ساز طبق موازین بهداشتی ممنوع است. بهتر است این غذا را در منزل تهیه کرد تا به دور از خطرات بهداشتی بتوان از فواید آن بهره برد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha