مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه دولت می تواند نسبت به ادغام سازمان های بیمه گر اقدام کند، به هزینه های زیادی که این ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت به دنبال دارد اشاره کرد و تاکید کرد:« به نظرم نیاز به تغییرات ساختاری که هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، نیست و با یک برنامه نرم‌افزاری می‌توان ارتباط و هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر را افزایش داد».

نظر منفی مدیرعامل تامین اجتماعی درباره ادغام در بیمه سلامت/ 54 هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل به دولت جدید منتقل شده

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه دولت می تواند نسبت به ادغام سازمان های بیمه گر اقدام کند، به هزینه های زیادی که این ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت به دنبال دارد اشاره کرد و تاکید کرد:« به نظرم نیاز به تغییرات ساختاری که هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، نیست و با یک برنامه نرم‌افزاری می‌توان ارتباط و هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر را افزایش داد».


به گزارش سلامت نیوز دکتر سید تقی نوربخش در نشست خبری هفته تامین اجتماعی گفت:« هم اکنون سازمان تامین اجتماعی بیش از 39 میلیون و دویست هزار نفر از جمیعت کشور را تحت پوشش دارد  از این تعداد دو میلیون و 200 هزار نفر مستمری بگیر هشت میلیون و 800 هزار نفر بیمه شدگان اجباری و 4 میلیون نفر نیز بیمه شده مشاغل آزاد و اختیاری هستند».


وی تصویب بودجه این سازمان در قبل از شروع سال جدید را به عنوان یکی از موفقیت های مدیریتی این سازمان عنوان کرد و گفت:« توانستیم در اسفند 92 بودجه سازمان را بالغ بر 46 هزار میلیاردتومان به تصویب برسانیم».


دکتر نوربخش در ادامه درباره برنامه های سازمان تامین اجتماعی در سال جاری گفت:«مهمترین این برنامه ها تدوین برنامه راهبردی و استراتژیک سازمان است همچنین تدوین ساختار جدید سازمان که سالهاست بدون تغییر مانده است. بودجه سازمان در سال 94 مبتنی بر عملکرد خواهد شد و موسسه عالی پژوهشی تامین اجتماعی که در دولت گذشته تعطیل شده بود مجددا به مناسبت هفته تامین اجتماعی بازگشایی خواهد شد».

وی ادامه داد:«براساس بودجه سال 93 کار ساخت 26 مرکز درمان سرپایی در 26 شهر کشور آغاز خواهد شد. عملیات احداث 3 بیمارستان در لنگرود،دزفول و یزد و همچنین راه اندازی 5 بیمارستان درعسلویه،زابل،ایلام،بیرجند و کرمان را خواهیم داشت».

دکتر نوربخش در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره ادغام بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی در بیمه سلامت گفت:«براساس ماده 38 دولت می‌تواند نسبت به ادغام سازمان‌های بیمه‌گر اقدام کند اما به نظر می‌رسد به جای اولویت بر مسائل ساختاری، می‌توان اقدامات دیگری را انجام داد به گونه‌ای که دولت یازدهم گام‌های بلندی در راستای اقدامات موثر سازمان‌های بیمه‌گر و در راستای هماهنگ کردن سازمان‌های بیمه‌گر انجام داد که می‌توان به پرداخت‌های مشترک و بکارگیری کارت‌های هوشمند اشاره کرد».

وی افزود:« به نظرم نیاز به تغییرات ساختاری که هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، نیست و با یک برنامه نرم‌افزاری می‌توان ارتباط و هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر را افزایش داد».

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با مشکلات بیماران خاص برای تایید نسخه دارویی‌شان تاکید کرد:«بیماران خاص بیمارانی هستند که باید زحمت تایید نسخه آنها را به حداقل برسانیم. البته داروهای این بیماران در داروخانه های ویژه ای در اختیارشان قرار می گیرد و همواره نماینده سازمان در این داروخانه ها مستقر هستند و سیستم آنلاین داریم برای اینکه هیچ وقفه ای در کار این بیماران بوجود نیاید».

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه از حذف دفترچه‌های بیمه و جایگزینی آن‌ها با کارت هوشمند در سه ماه آینده خبر داد و گفت:«این اقدام برای حفظ پرونده الکترونیکی بیمه شده و اجرای نظام ارجاع مهم است همچنین برای مدیریت منابع و مصارف سازمان نیز بسیار مهم است.در این کارت کلیه اطلاعات درمانی بیمه شده ذخیره می شود و نوع نسخه،آزمایشات در آن ثبت است دیگر نیازی به ارائه دفترچه و کندن برگه نیست».

وی افزود:«همچنین حذف فرانشیز مستمری بگیران در غالب نظام ارجاع را در دستور کار داریم.»
دکتر نوربخش در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره مطالبات این سازمان از دولت گفت:« به دلیل ارائه خدمات جدید هیچ گاه بدهی دولت به سازمان به صفر نمی‌رسد و هر روز که می گذرد مطالبه جدیدی ایجاد می شود.علیرغم اینکه مسئولان دولت قبل اعلام کرده بودند این مطالبات تسویه شده است اما 54 هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل به دولت جدید منتقل شد».

وی ادامه داد:«تا پایان سال 92 بدهی دولت به سازمان 60 هزار میلیارد تومان بود. طی چند ماه ابتدایی امسال 17 میلیارد تومان بدهی جدید به آن اضافه شد و 15 هزار میلیارد تومان از محل سود اوراق مشارکت نیز به سازمان پرداخت نشده و مجموع مطالبات تامین اجتماعی از دولت تاکنون به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است».

وی درباره راهکارهای پرداخت این مطالبات از سوی دولت گفت:« یک راهکار این است که مطالبات در بودجه سنواتی همان سال لحاظ شود و بدهی جدیدی ایجاد نشود.تهاتر از دیگر راهکارها است تا دولت بخشی از اموال غیرنقدی خود را به سازمان منتقل کند و راه سوم پرداخت به صورت نقدی است که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ ها  و شرایط اقتصادی کشور امکان آن وجود ندارد اما سعی می‌کنیم این مطالبات در بودجه سنواتی سازمان از طریق تهاتر لحاظ شود و دولت بخشی از اموال غیرنقدی‌اش را بابت بدهی‌ها به سازمان منتقل کند».

دکتر نوربخش افزود:« بخشی از بدهی های دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها در حال پرداخت است که مبلغ آن به 2 هزار میلیارد تومان می‌رسد و بقیه باید در بودجه سنواتی به صورت تهاتر پرداخت شود».

وی در مورد تعداد اقلام دارویی که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، گفت:«در گذشته 180 قلم دارو تحت پوشش بود که اکنون به 270 قلم رسیده است که اغلب داروی بیماران سرطانی،هموفیلی،کلیوی و ... است که با وجود اینکه بار مالی زیادی را به سازمان تحمیل کرده است اما به تعهدات خود عمل کرده ایم».

وی تاکید کرد:«تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر عدم تعهد از داروخانه ها و یا وزارت بهداشت به ما نرسیده است».
دکتر نوربخش در مورد ازدحام مردم در مراکز رسیدگی به اسناد پزشکی گفت:«یکی از سیاست های ما واگذاری خدمات سازمان به بخش خصوصی است. 50 شعبه کارگزاری توسط بخش خصوصی تاسیس شده است و مجوز تاسیس به 100 شعبه دیگر نیز خواهیم داد و به دنبال این هستیم که تاییدیه نسخه ها را بین کارگزاری ها در سراسر کشور تقسیم کنیم».

وی جابه جایی و تغییر دو هزار نفر از پرسنل تامین اجتماعی را تکذیب کرد و گفت:«تغییرات سازمان حداقلی بوده است و نیازی به این تغییرات وسیع در سازمان نداشته ایم و در کل 33 استان تامین اجتماعی فقط 4 مدیر تغییر کرده اند که دو مورد آن به دلیل درخواست خود مدیران بوده است».

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین خرید شرکت هواپیمایی ایران ایر و گروه هتل های هما را توسط سازمان تامین اجتماعی تکذیب کرد و گفت:« در مورد هتل های هما درصد کمی از سهام آن به سازمان واگذار شده است و هیچ قصدی برای خرید نداریم».

دکتر نوربخش در پاسخ به اینکه چرا بیمه اجباری کارگران ساختمانی استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان و بوشهر متوقف شده است؛گفت:«بیمه کارگران ساختمانی متوقف نشده و افراد همچنان تحت پوشش هستند اما اگر منظور از این پرسش افزایش سقف افراد تحت پوشش است باید گفت در این خصوص مشکل قانونی وجود دارد زیرا دولت مکلف شده براساس قانون برنامه پنجم توسعه تا 800 هزار نفر را تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی ببرد.در پی این هستیم که در تدوین و اصلاح این قانون مشارکت کنیم».

وی افزود: «سال گذشته 600 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه بودند که این رقم تا پایان سال 92 به 200 هزار نفر رسید و می‌توان گفت سقف در نظر گرفته شده کامل شد و در حال حاضر سهمیه بسیار کمی باقی مانده است.البته افرادی هستند که از پوشش بیمه خارج می‌شوند اما مجدد افراد جدید را جایگزین می‌کنیم اما سقف پوشش همان 800 هزار نفر است».

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار تأمین اجتماعی برای مواردی که کارفرمایان به تعهدات خود در قبال بیمه کارگرانشان عمل نمی‌کنند، گفت:« براساس ماده 148 قانون تأمین اجتماعی و بخشنامه 539 سازمان تأمین اجتماعی، بیمه شدگان می‌توانند به شعب تأمین اجتماعی مراجعه و مستندات خود را ارائه کنند.اگر این اتفاق افتاده باشد براساس همین بخشنامه آن مدت را جزو سنواتشان لحاظ می‌کنیم. در همین راستا در سال 92، 25 هزار نفر به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کردند و کارشان انجام شد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha