نماینده مردم سیستان در مجلس درخصوص وضعیت تالاب هامون گفت: با توجه به آغاز فصل تابستان و تبخیر زیاد آب، تالاب بین المللی هامون از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

سلامت نیوز: نماینده مردم سیستان در مجلس درخصوص وضعیت تالاب هامون گفت: با توجه به آغاز فصل تابستان و تبخیر زیاد آب، تالاب بین المللی هامون از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته و نزولات خوب جوی از اسفند ماه سال گذشته تاکنون مقدار قابل توجهی آب وارد تالاب هامون شده است، اظهارداشت: تالاب هامون دچار چالش های بسیاری است که اگر اقدامات جدی برای حل آن در نظر گرفته نشود وضعیت فعلی دریاچه نیز از بین می رود
نماینده مردم سیستان در مجلس با بیان اینکه مهم‌ ترین چالشی که بر سر راه اکوسیستم این تالاب بین‌ المللی است، این است که منبع اصلی تامین آب آن در خارج از کشور قرار دارد، گفت: حفر کانال برای جلوگیری از هدر رفت آب، اصلاح مسیر آب و بازگشایی مسیر‌های آبی از جمله اقدامات انجام گرفته برای تالاب هامون است.
وی با اشاره به سهم حق آبه تالاب هامون گفت: بیشتری سهم برای تامین حق آبه این تالاب متعلق به کشور افغانستان است که علی رغم اقدامات انجام شده تا کنون تامین نشده است البته برای حیات تالاب هامون باید روش های پایدار به کار گرفته شود و دولت وظیفه دارد شرایطی فراهم کند که آب تداوم داشته باشد.
میرمرادزهی با اشاره به وضعیت تالاب هامون در ایام تابستان گفت: با توجه به آغاز فصل تابستان و تبخیر زیاد آب، تالاب بین المللی هامون از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
لازم به ذکر است تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی از رودخانه هیرمند آبگیری می شود.
خشکسالی 15 ساله دریاچه هامون باعث بروز مشکلات متعدد و حاکم شدن فقر و بیکاری در میان مردم سیستان که پیش از این به کار صید و صیادی، کشاورزی و دامداری اشتغال داشتند، شده است و تاکنون شمار زیادی از خانواره های ساکن در این منطقه مهاجرت کرده اند.
این در حالی است که پس از سال ها خشکسالی در سیستان آب نسبتا خوبی وارد کشور شد و حیات بار دیگر در سیستان به جریان افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنیادنیمروزکانون فرهیختگان سیستانی ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    0 0
    تشکر از حساسیت شما به وضعیت مردم سیستان ومشکل حاد وفاجعه امیز دریاچه خشک شده هامون که در پس تعارفات وتعریف ها وژست گرفتن های برخی از دست اندرکاران به فراموشی سپرده شده استبه نیابت از بنیادنیمروزکانون جهانی فرهیختگان سیستانی سپاسگزارم ومنتظر مطالب عینی تر که برجسته تر هم باشد هستیم/یاعلی