یک دندانپزشک با بیان اینکه عدم جرم گیری دندانها سبب تخریب آنها می‌شود، گفت: جرم دندان باعث خونریزی لثه، متورم شدن و قرمزی آن می‌شود.

سلامت نیوز: ‌یک دندانپزشک با بیان اینکه عدم جرم گیری دندانها سبب تخریب آنها می‌شود، گفت: جرم دندان باعث خونریزی لثه، متورم شدن و قرمزی آن می‌شود.

دکتر شاهرخ رسولی تبار در گفت وگو با ایسنا، بهترین فاصله برای جرم گیری دندانها را بین پنج تا شش ماه دانست و گفت: البته این زمان بسته به شرایط فردی، نوع و جنس دندان‌ها، ترکیب آب آشامیدنی و غیره می‌تواند متغیر باشد.

این دندانپزشک یکی از شایع‌ترین علل بروز خونریزی لثه را تشکیل جرم روی دندانها دانست و گفت: مجموعه کلسیم، مواد معدنی و مواد آلی باقیمانده روی سطح دندانها به همراه بزاق سبب تشکیل یک ترکیب رسوب دهنده به نام جرم روی سطوح پایینی دندانها می شود.

رسولی تبار از جرم به عنوان یک لایه کاذب روی دندانها یاد کرد که با ساختار بدن همخوانی ندارد و گفت: هنگام تشکیل جرم بر روی دندان‌ها سیستم دفاعی بدن حالت تهاجمی به خود می‌گیرد و به مقابله با این جرم‌ها می پردازد.

این دندانپزشک افزود: در مقابل لایه‌های جرم با بافت‌های نرم اطراف دندان‌ها که لثه نامیده می‌شوند یک موضع دفاعی بوجود می‌آید و نهایتا بافت لثه متورم می‌شود که در این مقابله قوام بافت لثه سست، آسیب پذیر و مستعد خونریزی می‌شود و به همین دلیل نیز بافت لثه حتی با حرکت‌های خیلی ساده خونریزی می‌کند.

وی در ادامه از بین رفتن سختی لثه، بوی بدن دهان، پر رنگ شدن و قرمزی لثه را از علائم تشکیل جرم بر روی دندانها برشمرد و گفت: جرم دندانها در موارد شدید و پیچیده سبب تخریب بافتها و استخوانهای زیر لثه می‌شود و در چنین مواردی فرد باید سریعتر در پی حل مشکل خود برآید چرا که بی توجهی در این موارد می‌تواند فرد را با آسیب‌های جدی مواجه کند.

رسولی تبار با بیان اینکه جرم گیری آسیبی به دندان ها وارد نمی کند، گفت: جرم لایه کاذبی است که روی سطح دندان ها قرار گفته و تخریب بافت دندانی در زیر آن اتفاق می افتد و به همین دلیل نیز پس از پایان جرم گیری خرابی دندانها مشخص می شودو گاهی فرد تصور می کند جرم گیری علت این مسئله بوده، اما واقعیت این است این خرابی‌ها از قبل وجود داشته و جرم تنها آن را مخفی کرده است.

وی این تصور که جرم‌گیری باعث خرابی دندانها می‌شود را یک تفکر اشتباه دانست و گفت: این مسئله به هیج عنوان واقعیت ندارد و جرم گیری ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha