چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 115449

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تب مالت مهم ترین بیماری مشترک انسان و حیوان (زئونوز) در کشور است، گفت: سالانه 19 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا می شوند.

ابتلای 19 هزار ایرانی به تب مالت در سال

سلامت نیوز: رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تب مالت مهم ترین بیماری مشترک انسان و حیوان (زئونوز) در کشور است، گفت: سالانه 19 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا می شوند.

بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق عامل باکتریایی است که دامداران ، روستاییان و مصرف کنندگان شهری مواد لبنی خام و غیراستاندارد را تهدید می کند.

دکتر «محمدرضا شیرزادی» در گفت و گو با ایرنا افزود: مخزن انتقال این بیماری در کشور ما گاو و گوسفند است که افراد در تماس با این حیوانات یا مصرف فراورده های لبنی آلوده به تب مالت مبتلا می شوند.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری بیشتر در استان های غربی و شمالی کشور وجود دارد اما چون دامداری های زیادی در کشور وجود دارد، تب مالت در همه جای کشور مشاهده شده است.

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: دامداران، دامپزشکان، دست اندرکاران خرید و فروش دام در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند اما افرادی نیز که از فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه استفاده می کنند به تب مالت مبتلا خواهند شد.

شیرزادی با یادآوری اینکه تب مالت از دو طریق تماس با حیوان آلوده و مصرف فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه مانند شیر آلوده به انسان منتقل می شود، افزود: 80 درصد موارد ابتلا به تب مالت از طریق تماس با حیوان آلوده و 20 درصد فقط از طریق مصرف فرآورده های لبنی آلوده به تب مالت مبتلا می شوند.

وی از مردم و به ویژه ساکنان روستاها - که بیشتر از دیگران از فراورده های لبنی غیرپاستوریزه استفاده می کنند- خواست از مصرف فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه خودداری کرده و شیر را قبل از مصرف پنج دقیقه بجوشانند.

شیرزادی یادآور شد: مواردی از مرگ و میر تب مالت ثبت نشده اما این بیماری ، درمان طولانی مدت داشته و موجب از کارافتادگی شدید می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha