معاون رییس جمهور در امور مجلس با تاکید بر اینکه متوسط رشد جمعیت و تعداد فرزند درخانواده های ضعیف به لحاظ اقتصادی و روستایی بیش از خانواده های پولدار و شمال شهر نشین است، افزود: درحال حاضر فرهنگ عمومی و سبک زندگی در کشورهای مختلف این گونه است که خانواده ها بیشتر به رفاه شخصی خود و لذت جویی و بهره برداری از زندگی فکر می کنند.

عقیم‌سازی کمترین تاثیر را در رشد منفی جمعیت داشته

سلامت نیوز: معاون رییس جمهور در امور مجلس با تاکید بر اینکه متوسط رشد جمعیت و تعداد فرزند درخانواده های ضعیف به لحاظ اقتصادی و روستایی بیش از خانواده های پولدار و شمال شهر نشین است، افزود: درحال حاضر فرهنگ عمومی و سبک زندگی در کشورهای مختلف این گونه است که خانواده ها بیشتر به رفاه شخصی خود و لذت جویی و بهره برداری از زندگی فکر می کنند.

مجید انصاری در گفت وگو با خانه ملت، درباره نقش اقتصاد در رشد جمعیت، گفت: جمعیت موضوع گسترده‌ای است و عوامل مختلفی بر کاهش و افزایش آن موثر است، فکر می کنم سیاستهای جمعیت که از سوی رهبری ابلاغ شده است نیاز به یک نگاه جامع از سوی مسولان مختلف دارد.

وی با بیان اینکه باید موانع و مشوق های لازم در رشد جمعیت را شناسایی کرد،‌ گفت: یکی از عوامل کم تر موثر در افزایش باروری همین طرحی بود که اخیرا در مجلس بررسی شد چرا که این طرح با نواقصی روبرو بود.

معاون رییس جمهور در امور مجلس با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش جمعیت موثر بوده است،‌ گفت: مهمترین مساله در کاهش جمعیت مساله فرهنگی و تغییر نگرش به زندگی است.

انصاری افزود: شاید موضوع معیشت و کمبود درآمد در باروری برخی خانواده‌ها یا مناطق کشور هم موثر باشد اما نگاهی به وضعیت جمعیت در خانوارهای مختلف و کاهش جمعیت و تعداد فرزند در خانواده ها نشان می دهد امروز دربسیاری از خانواده هایی که وضع  مالی بسیار خوبی دارند و از رفاه فوق العاده برخوردارند گرایش به تک فرزندی و نداشتن فرزند و عدم ازدواج به مراتب شدیدتر از خانواده های متوسط و فقیر جامعه است.

وی افزود: آمار و ارقام نشان می دهد متوسط رشد جمعیت و تعداد فرزند در خانواده‌های ضعیف اقتصادی و روستایی بیش از خانواده های پولدار و شمال شهر نشین است.

معاون رییس جمهور در امور مجلس تصریح کرد: قبول دارم که تسهیلات ازدواج، شغل، مسکن و درآمد مناسب می تواند مشوق ازدواج و تشکیل خانواده باشد اما کاهش فرزند فرهنگ جهانی شده است و عوامل فرهنگی و نگرش به زندگی در تغییر الگوی زندگی موثر بوده است.

انصاری افزود: کم ترین عامل در کاهش جمعیت در سنوات اخیر سیاست عقیم سازی و کاهش زایمان بوده که مجلس از این عامل کم شروع کرده است.

وی دراین باره که سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر در کاهش جمعیت بی تاثیر نبوده است،‌ گفت: این یک سیاست کلی و عمومی در کشور بوده و مسولان رشد جمعیت را در دهه اول انقلاب به دلیل تامین منابع مالی برای تحصیل و زندگی نگران کننده می دانستند.

معاون رییس جمهور در امور مجلس  با بیان اینکه سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر بر اساس تصمیم جمعی و عمومی نظام بود، افزود: لازم است در شرایط کنونی مطالعات و بررسی های دقیق تر و اقداماتی جامع درباره جمعیت انجام شود.

انصاری با بیان اینکه معلوم نیست اقدامات مقطعی و فاقد پشتوانه مطالعه بتواند مشکلی را حل کند، افزود: تغییر فرهنگ امری است که به کندی انجام می شود و این طور نیست که با یک مصوبه مجلس یا دو  سخنرانی تغییر کند.

وی با بیان اینکه باید درراستای افزایش جمعیت برنامه ریزی کرد، ‌افزود: در این حوزه نیاز به اقدامات همه جانبه از جمله تبلیغ و فرهنگ سازی است.

معاون رییس جمهور در امور مجلس  افزود: درحال حاضر فرهنگ عمومی سبک زندگی در کشورهای مختلف به همین سمت و سویی است که خانواده ها بیشتر به رفاه شخصی خود و لذت جویی و بهره برداری از زندگی فکر می کنند و معتقدند تعداد فرزند زیاد مزاحم این نگاهشان به زندگی است، به هرحال باید این نگرش تغییر کند و در کنار آن امکانات هم به گونه‌ای فراهم شود که خانوارها تامین شوند چراکه بدون پشتوانه اقتصادی و مالی مناسب افزایش جمعیت در خانوارها ممکن است تبعات منفی دیگری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha