عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره ابطال مصوبه حق فنی داروخانه‌ها از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، گفت: در اغلب موارد داروساز وظایف حق فنی خود را مبنی بر ارایه توضیحات به بیمار برای نحوه مصرف دارو به بیمار انجام نمی‌دهد لذا همین مساله حق مسئول فنی‌ را زیر سوال می‌برد.

داروسازان وظایف حق فنی خود را انجام نمی دهند

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره ابطال مصوبه حق فنی داروخانه‌ها از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، گفت: در اغلب موارد داروساز وظایف حق فنی خود را مبنی بر ارایه توضیحات به بیمار برای نحوه مصرف دارو به بیمار انجام نمی‌دهد لذا همین مساله حق مسئول فنی‌ را زیر سوال می‌برد.
نعمت‌الله منوچهری در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه حق فنی داروخانه‌ها،‌ افزود: به طور حتم باید در این مورد کار کارشناسی صورت گیرد تا هم منافع داروسازان دیده و هم منافع مردم درنظر گرفته شود.

نماینده مردم پاوه، جوانمرد، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، درباره حق فنی داروخانه‌ها، ادامه داد: زمانی که بیمار نسخه‌ای را به داروخانه می‌برد داروساز باید نسخه را ببیند و نسبت به مصرف آن دارو توضیحاتی را به بیمار ارایه کند که در اغلب موارد شاهد هستیم چنین اتفاقی در داروخانه‌ها نمی‌افتد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: در معدود داروخانه‌هایی شاهد هستیم که دکتر داروساز نحوه مصرف و عوارض داروها را به بیمار توضیح می‌دهد اما در اغلب داروخانه‌ها دارو به وسیله نسخه‌پیچ پیچیده می‌شود و در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

منوچهری یادآور شد: این اقدامات باعث شده حق مسئول فنی‌ها زیر سوال رود و نباید رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری منجر به اعتراضات جدی آنها شود زیرا به ندرت داروسازها در این میان به وظایف خود عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌ وزارت بهداشت باید داروسازان را ملزم به انجام توضیحات به نحوه مصرف داروها به بیمار کند که متاسفانه به دلیل نبود ضمانت اجرایی بعد از مدتی داروساز از این اقدام سر باز می‌زند، این وزارتخانه می‌تواند داروساز را قانع کند که بیش از 20 درصد از فروش دارو به داروخانه‌ها تعلق می‌گیرد لذا همین میزان برای آنها کفایت می‌کند.

لازم به ذکر است صبح دیروز دوشنبه (16 تیر) در جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اعضای هیأت عمومی با رأی بالایی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت مصوبه حق فنی داروخانه‌ها یا حق حرفه‌ای را ابطال کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha