مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی از برنامه‌ها و اقدامات فوری در دست انجام جهت برخورد و مبارزه با قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی از جمله "پدیده قاچاق چمدانی" خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی از برنامه‌ها و اقدامات فوری در دست انجام جهت برخورد و مبارزه با قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی از جمله "پدیده قاچاق چمدانی" خبر داد.

مهندس سید حسین صفوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت مبارزه با بحث قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: مصوبه اخیر مجلس درباره قانون قاچاق، امکان خوبی برای برخورد با متخلفان به ما داده است. آیین نامه این موضوع تنظیم شده و بر اساس آن اقدامات فوری را جهت برخورد با افرادی که کالای قاچاق به مراکز درمانی عرضه می‌کنند، انجام خواهیم داد.

وی در این باره افزود: بازرسان ما روزانه به مراکز درمانی مراجعه ‌کرده و برخورد جدی با این موضوع انجام می‌شود. بر اساس قانون حتی می‌توانیم درخواست انحلال واحد عرضه کننده کالای قاچاق را برای مدت طولانی داشته باشیم و همچنین می‌توان اجازه فعالیت را از هیات مدیره آن شرکت سلب کرد.

صفوی افزود: علاوه بر آن ساماندهی شبکه توزیع و تعریف مسوولین فنی آگاه و توانمند از نظر فنی به ما کمک می‌کند که مراکز درمانی کالای غیرمجاز نخرند و به این ترتیب عرصه برای عرضه کنندگان کالای قاچاق تنگ‌تر می‌شود.

وی درباره نصب برچسب اصالت روی تجهیزات پزشکی، گفت: برچسب اصالت در حوزه تجهیزات پزشکی در برخی اقلامی که کاربرد عام داشته و مردم با آن در ارتباط هستند مانند فشارسنج، درجه تب و ... که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، درج می‌شود. اما برای نصب برچسب اصالت در مورد برخی اقلام دیگر موانعی وجود دارد که به دنبال راهکار جهت این رفع این مشکل هستیم.

صفوی همچنین درباره واردات چمدانی برخی اقلام تجهیزات پزشکی بویژه اقلام دندانپزشکی گفت: به دلیل آنکه برخی اقلام در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی ارزش‌شان بالاست ولی اندازه‌های کوچکی دارند، متاسفانه این پدیده قاچاق چمدانی وجود دارد و توسط افراد مسافر یا بعضا پزشکان اقلامی این چنینی وارد کشور می‌شوند. این اقلام عملا قاچاق هستند و بی‌تردید یکی از مصادیق قاچاق همین واردات چمدانی است که با این پدیده نیز به شدت برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha