نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران با اشاره به موفقیت چشمگیر ایران در کاهش مرگ و میر مادران به دلیل توجه به بحث تنظیم خانواده به عنوان یک مقوله سلامت، به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره بحث افزایش جمعیت در راستای سلامت باروری و فرزندآوری اشاره کرد و تاکید کرد: برای ما این مقوله مانند همان فتوای امام خمینی(ره) که فرمودند:«تنظیم خانواده ضداسلام نیست».،می باشد.

افزایش جمعیت ضروری است اما نه به قیمت مرگ و میر مادران

سلامت نیوز: نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران با اشاره به موفقیت چشمگیر ایران در کاهش مرگ و میر مادران به دلیل توجه به بحث تنظیم خانواده به عنوان یک مقوله سلامت، به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره بحث افزایش جمعیت در راستای سلامت باروری و فرزندآوری اشاره کرد و تاکید کرد: برای ما این مقوله مانند همان فتوای امام خمینی(ره) که فرمودند:«تنظیم خانواده ضداسلام نیست».،می باشد.


دکتر محمت هولکی اوز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامت نیوز به مناسبت روز جهانی جمعیت در پاسخ به اینکه آیا ممکن است به دنبال اجرای سیاست افزایش جمعیت که البته مسئله مهمی برای کشور است به مانند گذشته افزایش ازدواج دختران نوجوان و در نتیجه بارداری های زودهنگام و به خطر افتادن سلامت مادران را شاهد باشیم،گفت:« تنظیم خانواده مسئله سلامت است نه یک مسئله اجتماعی، به خاطر همین دیدگاه هم هست که ایران توانسته است مرگ و میر مادران را در عرض 25 سال 87 درصد کاهش دهد و به یکی از اهداف توسعه هزاره که بحث کاهش مرگ و میر مادران است برسد. در واقع ایران سومین کشوری است که توانسته بعد از رومانی و سریلانکا به این هدف دست یابد چون به تنظیم خانواده به عنوان یک مقوله سلامت نگاه کرده است».


وی با اشاره به فتوای مهم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) درباره تنظیم خانواده و نیز ابلاغ سیاستهای کلی جمعیّت از سوی مقام معظم رهبری گفت:« در یکی از بندهای سیاست های کلی جمعیت، مقام معظم رهبری بحث افزایش جمعیت در راستای سلامت باروری و فرزندآوری را مطرح کرده اند که برای ما این مقوله مانند همان فتوای امام خمینی(ره) که فرمودند:«تنظیم خانواده ضداسلام نیست»،می باشد. 14 مقوله مطرح شده در سیاست های کلی جمیعت بسیار جامع و کامل است و باید در راستای آن حرکت شود برای همین است که تمامی متخصصان معتقدند افزایش جمعیت باید صورت گیرد ولی نه به قیمت اینکه مرگ و میر مادران بالا برود و یا سلامت جامعه به خطر افتد».


وی درباره وضعیت سلامت جوانان ایرانی بخصوص از نظر ابتلا به ایدز و اهمیت آموزش پیشگیری و خطرات کاهش دسترسی به وسایل پیشگیری گفت:« :«طبق آمارها 41 درصد کسانی که به HIVمثبت مبتلا هستند جوان هستند. این رقم در ایران پایین تر است اما می تواند باعث نگرانی باشد چراکه 10 درصد مردانی که به HIV مبتلا هستند و نیز 14 تا 15 درصد زنان مبتلا به HIV مثبت، جوان هستند. مسئله مهم این است که آگاهی این جوانان نسبت به مقوله پیشگیری از ابتلا به HIV  و مراقبت از خود در برابر این بیماری خیلی محدود است که این مسئله بر آمار ابتلا تاثیر می گذارد».


نماینده صندوق جمعیت ملل متحد ادامه داد:« اول از همه باید بدانید اصولا HIV یک بیماری متمرکز است و معمولا این بیماری در گروه های پرخطر وجود دارد یعنی کسانی که با مواد مخدر تزریقی سروکار دارند یا آمیزش غیرایمن دارند. در ایران بیشتر مردانی که ایدز دارند، اعتیاد تزریقی دارند در میان زنان نیز بیشترین مبتلایان از طریق بیماری های آمیزشی مبتلا شده اند که نشان می دهد در میان زنان، HIV بیشتر از طریق آمیزش غیرایمن شیوع پیدا می کند».
وی افزود:«این قضیه نشان دهنده این است که این بیماری از طریق رفتارهای پرخطر در میان جوانان شیوع پیدا می کند و اینکه این بیماری در این گروه از جمعیت متمرکز است ما را دوباره به این نتیجه می رساند که روی آن بیشتر کار کنیم" ».


وی با ابراز نگرانی از اینکه بیماری های آمیزشی و بطور خاص HIV در حال افزایش است؛تاکید کرد:«آمیزش غیرایمن شیوع این بیماری را تشدید می کند بنابراین نبود تنظیم خانواده یا کاهش آن، می تواند بیماری های آمیزشی و پرخطر در جوانان را افزایش دهد».


دکتر هولکی اوز افزود:«یک ضرب المثل آفریقایی می گوید(بهترین زمان برای اینکه درختی را بکاری 25 سال قبل بوده ولی امروز نیز بهترین زمان است) در زمینه جوانان علاوه بر بیماری های مسری،اعتیاد ،سیگار کشیدن،قلیان و تصادفات رفتارهای پرخطر دیگری هستند که باید برای آنها چاره ای اندیشید ولی توجه و رسیدگی به این امر فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه کاری است همگانی و همانطور که مقام معظم رهبری دستور داده اند این کار بین بخشی است».


وی با تاکید براینکه برای مقولات دیگری که سلامت جوانان را به خطر می اندازد باید همه مسئولیت بپذیرند و بر روی آن کار کنند؛خاطرنشان کرد:« سلامت باروری مانند بلوک هایی است که بر روی هم چیده اید وهنگامی که  می خواهید از میان این بلوک ها یک بلوک یعنی تنظیم خانواده را بردارید  اگر با دقت آن را برندارید کل سلامت مادران به خطر می افتد در نتیجه آن حاملگی های ناخواسته و سقط جنین و یا مرگ و میر مادر و یا کودک را خواهیم داشت در صورتی که ایران سال هاست سرمایه گذاری عظیمی بر روی کاهش مرگ و میران مادران کرده است».


نماینده صندوق جمعیت ملل متحد درباره نسل جوان ایران و اینکه در حال حاضر بخش اعظم جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند،درباره اهمیت سرمایه گذاری بر روی نسل جوان گفت:« الان 50 درصد جمعیت کشور ما جوان هستند و 36 میلیون نفر زیر سن 30 سال و 26 میلیون نفر بین سن 15 تا 29 سال هستند ولیکن این تنها جامعه ما نیست که چنین  ساختار جمعیتی دارد بلکه بسیاری از کشورهای آسیایی و کشورهای در حال توسعه نیزهمین تجربه بالا بودن جمعیت جوان در کشورشان را دارند ولی آنچه که در ایران  وجود دارد تعهدی است که اکنون دولت در قبال جوانان دارد وبه عنوان مثال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و نیز وزارت جوانان و ورزش برای اینکه برای جوانان کاری انجام شود متعهد شده اند».


وی با بیان اینکه تعهد بر این است که برنامه ها و سیاست های مبتنی بر شواهد علمی برای جوانان داشته باشیم،گفت:« ماده اول از سیاست های کلی جمیعت، راجع به ارتقای  توانمندی و کارآمدی جوانان است. در نتیجه ما دستور رهبری و تعهد دولت را داریم که با کمک تجربیات جهانی و شواهد علمی بتوانیم سیاستگذاری و برنامه ریزی های مبتنی بر شواهد را برای جوانان تنظیم کنیم. چراکه با توجه به تجربیات کشورهای دیگر می دانیم که جوانان سالم و کارآمد می توانند توسعه اجتماعی و اقتصادی آن جوامع را ضمانت کنند».


دکتر هولکی اوز گفت:«همه جوانان نیاز به اشتغال،دسترسی به خدمات بهداشتی،آموزشی،تحصیلات،مسکن و پشتیبانی اقتصادی دارند تا بتوانند در نهایت به توسعه کشور کمک کنند و این نیازفقط در ایران نیست بلکه همه کشورها  این نیاز را تجربه می کنند. صندوق جمعیت می تواند دانش و تجربه جهانی را به ایران منتقل کند تا در سیاستگذاری و برنامه ریزی بتواند از انها استفاده کرده و به بهترین شکل به نیازجوانان پاسخ دهد».


وی در پاسخ به اینکه پیشنهاد صندوق جمعیت ملل متحد به ایران برای افزایش جمعیت چیست،گفت:« برای سیاستگذاری درباره جوانان نسخه از پیش نوشته شده وجود ندارد،تجربیات جهانی متفاوت است و ما می توانیم این تجربیات را داخل ایران بیاوریم و این ایران است که می تواند انتخاب کند از میان این تجربیات جهانی کدام یک به سیاست هایش نزدیک تر است تا بعد آن را به برنامه ای ایرانی تبدیل کند و در این فرایند است که وقتی ایران خواست آن را تبدیل به برنامه کشوری کند می توانیم از  متخصصین خارجی کمک بگیریم وبرای تدوین سیاستگذاری در این راستا کمک کنیم. این طرز کار ماست و برنامه ای که هم اکنون داریم به این صورت نوشته شده و براساس خواسته خود دولت است».


وی درباره دلیل انتخاب شعار روز جهانی جمعیت امسال که درباره سرمایه گذاری برای جوانان است،گفت:«در دوران جدید جوانان ما خیلی سریع تر و بیشتر و بهتر از دوران قدیم رشد می کنند. وجود جوانان در جامعه یک چالش است ولیکن در عین حال آنطور که ما به آن نگاه می کنیم  بیشتر یک فرصت هست برای اینکه جوانان می توانند به توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی اجتماعات محلی، جوامع  و دولت ها کمک کنند و فرصتی است برای اینکه دولت ها پیشرفت حاصل کنند».


وی ادامه داد:«در حال حاضر یک و هشت  میلیارد جوان در دنیا وجود دارد که در حقیقت یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهند.همانطوری که گفتم جوانان به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها کمک می کنند اما در عین حال چالشی نیز برای کشورها هستند چرا که جهانی شدن ارتباطات باعث شده اطلاعات سریع تر در اختیار آنها قرار گیرد و چون خواسته های متفاوت تری نسبت به نسل گذشته دارند لذا دولت ها و نسل گذشته را به چالش می کشند».
هولکی اوز افزود:« تغییراتی که در مسائل فرهنگی و اجتماعی جوانان ایجاد شده می تواند سلامتی آنها را  به خطر بیاندازد همچنین می تواند باعث شود جوانان ازدواج زودرس داشته باشند یا حتی در جوانی خیلی زود مادر شوند در نتیجه می تواند تاثیراتی در زندگی آنها داشته باشد».


وی در پایان تاکید کرد:«بنابراین اینکه جوانان بتواند سلامت و ایمن از دوران جوانی به بزرگسالی برسند و از این دوران گذر کنند حق هر انسانی است اما این حق فقط و فقط زمانی به دست  می آید که خانواده ها و خود جوانان و تمام  نهادها،مدارس،دانشگاه ها،دولت و سازمان های غیردولتی و رسانه ها همه با هم جمع شوند تا جوانان بتوانند سالم و ایمن از دوران بلوغ به بزرگسالی برسند. در این شرایط است که این فرایند و این دوران  کم خطرتر خواهد بود و پتانسیل جوانان بیشتر ارتقاء پیدا می کند و این کار یک نفر و یک نهاد نیست بلکه یک جریان بین بخشی است و همه جامعه باید درگیر باشد و کاری همگانی است»




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha