رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت:‌ اگر رشد جمعیت 1.7 ثابت بماند در سال 1425 با 90میلیون نفر جمعیت رشد جمعیت به صفر می‌رسد و باز هم ولادت و فوت مساوی می‌شود.

سلامت نیوز:  رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت:‌ اگر رشد جمعیت 1.7 ثابت بماند در سال 1425 با 90میلیون نفر جمعیت رشد جمعیت به صفر می‌رسد و باز هم ولادت و فوت مساوی می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد ناظمی‌اردکان در مراسم روز جهانی جمعیت اظهار داشت:‌ امسال روز جهانی جمعیت را در شرایطی برگزار می‌کنیم که سیاست کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است.
 
وی ادامه داد: جمعیت مایه سرمایه اجتماعی‌، اقتدار ملی،همگرایی در جمعیت و اعتماد بین آحاد جمعیت می شود.
 
ناظمی‌اردکانی خاطرنشان کرد: جمعیت یک دارایی و ذخیره پایان‌ناپذیری را برای کشور ایجاد می‌کند و به ویژه جمعیتی که پویا، پاینده و جوان باشد در کشورهایی که برای توسعه گام برمی‌‌دارند بسیار حائز اهمیت است.
 
رئیس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: جمعیت ایران در حال حاضر بالغ بر 77 میلیون و 600 هزار نفر است که با توجه به جمعیت جهان که بالغ بر 7 میلیارد نفر تخمین زده شده است کشور ما حدود یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و از لحاظ رتبه‌ای در جایگاه هجدهمین کشور دنیا از لحاظ جمعیت قرار داریم و بین کشورهای آسیایی رتبه دهم و بین کشورهای منطقه رتبه سوم را به دست آوردیم.
 
وی به ترکیب جمعیت کشور اشاره کرد و گفت:‌ افرادی که زیر 15 سال هستند جمعیت کودک و نوجوان محسوب می‌شوند که حدود 18 میلیون نفر هستند. افراد بالای 15 تا 30 سال ‌حدود 25 میلیون نفر و افرادی که بالای 30 سال هستند جمعیتی بالغ بر 30 میلیون نفر هستند و جمعیت بالای 60 سال که سالمندان کشور محسوب می‌شوند 6 میلیون نفر هستند.
 
رئیس سازمان ثبت احوال کشور، خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت 1.3 است و این عدد در سال 65، 3.9 بوده است که یک تجربه بسیار خوب محسوب می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مهاجرت جمعیت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به کلان‌شهرها شاهد تبعات منفی زیادی بوده‌ایم که کشورهای توسعه‌یافته نیز این تجربه را داشته‌اند ولی به سمت و سوی دیگری آن را تغییر داده‌اند و توانسته‌اند به نوعی جذب جمعیت را به جهت عکس به روستاها ببرند.
 
ناظمی‌اردکانی با اشاره به آمارهای جمعیتی اشاره کرد و گفت: 4 واقعه حیاتی (ولادت، فوت، ازدواج و طلاق) در کشور توسط سازمان ثبت احوال ثبت می‌شود.
 
وی به مقایسه این آمارها با 26 کشور منطقه اشاره کرد و گفت‌: به طور متوسط سالانه یک میلیون و 400 هزار ولادت در کشور اتفاق می‌افتد که در این واقعه رتبه ما در منطقه 21 است.
 
وی به واقعه فوت نیز اشاره کرد و گفت:‌در سال 400 هزار فوت در کشور اتفاق می‌افتد که در بین 26 کشور منطقه رتبه 14 را داریم. در ازدواج‌ها نیز که به طور متوسط 800 هزار ازدواج در سال صورت می‌گیرد و بالغ بر 11 میلیون نفر در کشور در آستانه ازدواج هستند و میانگین ازدواج برای مردان 27 و برای زنان 24 سال است رتبه خوبی را در بین 24 کشور منطقه ندارد.
 
وی به نرخ باروری در ایران نیز اشاره کرد و گفت: نرخ باروری در حال حاضر در ایران 1.7 و زیر نرخ جانشینی است و در این رابطه رتبه ایران بین 26 کشور منطقه پایین‌ترین رتبه را دارد و رقم 26 را به خود اختصاص داده است.
 
وی به فرزندآوری در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در ازدواج‌هایی که در سال‌‌های اخیر اتفاق افتاده تک‌فرزندی یا بدون فرزند 35 درصد برآورد شده است که اگر نرخ باروری از 1.7 کاهش پیدا کند و به سمت یک برود در سال 1415 پیش‌بینی ما این است با جمعیت 84 میلیون و 500 هزار نفری مواجه خواهیم شد که رشد جمعیت به صفر می‌رسد و ولادت و فوت مساوی می‌شود. اگر رشد جمعیت 1.7 ثابت بماند در سال 1415 با 90 میلیون نفر جمعیت رشد جمعیت به صفر می‌رسد و باز هم ولادت و فوت مساوی است.
 
وی افزود: اگر نرخ باروری به بالای 2.5برسد شاهد تداوم رشد و حفظ جوانی جمعیت خواهیم بود.
 
در ادامه ناظمی‌ اردکانی به سیاست‌های کلی جمعیت که در 30 اردیبهشت 1393 توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شد اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها ناظر بر دو جنبه کیفیت و جمعیت است که در چهارده بند ابلاغ شده است.
 
اردکانی به بخشی از بندهای این سیاست‌های کلی اشاره کرد و گفت: باید افزایش نرخ باروری از زیر سطح جانشینی به بالای آن که حدود 2.5است برسد. در امور ازدواج جوانان برای تشکیل خانواده اقدام شود. تمکین و پایداری بنیاد خانواده در زمینه آموزش‌های مرتبط و نهادینه در جامعه باید لحاظ شود.
 
وی ادامه داد: افزایش امید به زندگی،ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار و مدیریت مهاجرت تشویق ایرانیانی که به خارج از کشور رفتند برای بازگشت به کشور از سیاست‌های افزایش جمعیت محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha