نایب رییس انجمن ژنتیک پزشکی نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک توسط افراد غیرمجاز هشدار داد و ورود وزارت بهداشت به نظارت و کنترل دقیق بر این آزمایشگاه‌ها را خواستار شد.

غفلت وزارت بهداشت از آزمایشگاه‌های ژنتیک

سلامت نیوز: نایب رییس انجمن ژنتیک پزشکی نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک توسط افراد غیرمجاز هشدار داد و ورود وزارت بهداشت به نظارت و کنترل دقیق بر این آزمایشگاه‌ها را خواستار شد.

دکتر سیروس زینلی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به نتیجه آزمایش انجام شده در آزمایشگاه‌های ژنتیک صد درصد اطمینان کرد؟ گفت: پاسخ به این سوال هم مثبت است هم منفی؛ چرا که به دلیل غفلت وزارت بهداشت افرادی که اجازه انجام آزمایشات ژنتیک ندارند، بدون مجوز نسبت به این کار اقدام کرده‌اند.

وی با بیان این که این موضوع در گذشته نیز وجود داشته اما در طول یک سال اخیر بسیار گسترش یافته است، افزود: متاسفانه پاتولوژیست‌ها و علوم آزمایشگاهی‌ها به دلیل برداشت اشتباه از یکی از موارد مصوب وزیر سابق بهداشت، این کار را شروع کرده‌اند.

زینلی در این باره ادامه داد: اما آزمایشگاه‌های ژنتیک دارای مجوز، قابل اعتماد هستند. از طرف دیگر تعداد متخصصان ژنتیک در کشور رو به گسترش است و دانشگاه‌های مختف در حال تربیت دکترای ژنتیک هستند؛ هرچند که بسیاری از این افراد آموزش‌های لازم جهت راه‌اندازی و اداره آزمایشگاه ژنتیک را دریافت نکرده‌اند. این موضوع از مباحثی است که وزارت بهداشت باید پیگیر آن باشد.

وی گفت: تاسیس آزمایشگاه ژنتیک تنها به صرف داشتن دکترای ژنتیک شبیه آن است که هر فردی به صرف آن که 18 سالش باشد گواهینامه رانندگی دریافت کند و به وی بگویند خودت در خیابان خودت رانندگی را فرا بگیر. بنابراین صرف داشتن دکترای ژنتیک برای تاسیس آزمایشگاه ژنتیک کفایت نمی‌کند. این موضوع موجب نگرانی ماست و وزارت بهداشت هنوز در این زمینه اقدامی نکرده و باید به این موضوع ورود کند که البته ورود به این موضوع چندان هم ساده نیست.

زینلی همچنین افزود: از طرف دیگر اگر اقدام یا تشخیص اشتباهی در آزمایشگاه‌های ژنتیک صورت گیرد، سازمان‌های پزشکی قانونی و نظام پزشکی قضیه را پیگیری خواهند کرد. مبلغ دیه نیز اکنون حدود 200 میلیون تومان است و مسلما فردی که آزمایش ژنتیک انجام می‌دهد، در صورت اشتباه باید خسارت دهد و این خسارت بسیار سنگین است و چه بسا که مجوز فرد مربوطه باطل شود.

وی گفت: به همین دلیل می‌توان گفت که انجام آزمایشات ژنتیک شبیه راه رفتن بر روی لبه تیغ است؛ چرا که کاری بسیار حساس و خطرناک بوده و دقت لازم دارد. البته وزارت بهداشت سعی می‌کند مواردی را که مشخصا آزمایشات ژنتیک تالاسمی و پی کی یو انجام می‌دهند را تحت نظر داشته و بازدیدهایی نیز صورت گیرد. اما متاسفانه این کنترل برای مابقی آزمایشگاه‌های ژنتیک هنوز وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha