سازمان غذا و دارو به مصرف‌کنندگان محصولات پوست هشدار داد که از استفاده بیش از حد برخی محصولات پوست برای جلوگیری از آکنه دست برداشته و درصورتی که واکنش‌های شدید آلرژیک مانند احساس ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی گلو یا تورم چشم‌ها، لب‌ها، صورت یا زبان داشتند با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند.

مراقب محصولات ضدآکنه حساسیت‌زا باشید

سلامت نیوز: سازمان غذا و دارو به مصرف‌کنندگان محصولات پوست هشدار داد که از استفاده بیش از حد برخی محصولات پوست برای جلوگیری از آکنه دست برداشته و درصورتی که واکنش‌های شدید آلرژیک مانند احساس ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی گلو یا تورم چشم‌ها، لب‌ها، صورت یا زبان داشتند با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند.
سازمان جهانی غذا و دارو در اطلاعیه ایمنی دارو تاکید کرده است مصرف کنندگان باید استفاده از محصولات پوست را در صورت بروز کهیر یا خارش متوقف کنند، این اطلاعیه همچنین اطلاعات درج شده روی محصولات موضعی ضدآکنه که حاوی مواد تشکیل دهنده فعال بنزوئیل پراکساید یا اسید سالیسیلیک است را هم برای استفاده مصرف‌کنندگان منتشر کرده است.
هشدارهای سابق سازمان جهانی غذا و دارو در مورد محصولات آکنه شامل یک لیست از واکنش‌ها در دارو مثل خارش پوست، قرمزی، سوزش، خشکی و تورم خفیف می‌شد. با این حال، این هشدار جدید پیرامون موارد نادر اما جدی و به‌طور بالقوه تهدید‌کننده زندگی است برای مثال واکنش‌های آلرژیک یا سوزش‌های شدید که می‌تواند خطرات جدی برای بیمار ایجاد کند. دکتر مونا کورانا از پزشکان ارشد سازمان غذا و دارو در این رابطه توضیح می‌دهد: درحال حاضر روی محصولات ضدآکنه هیچ اشاره‌ای به واکنش‌های بسیار شدید یا عوارض وخیم استفاده از آنها نشده است. پس مهم است که مصرف‌کنندگان در مورد علایم این واکنش‌ها و این‌که برای برطرف‌کردن آنها چه کاری انجام دهند، مطلع باشند.
برای دانستن این مساله که محصول ضدآکنه شامل مواد تشکیل‌دهنده فعال بنزوئیل پراکساید یا اسیدسالیسیلیک است، مصرف کنندگان باید به بخش مواد تشکیل دهنده برچسب دارو در بسته‌بندی آن مراجعه کنند. مواد تشکیل دهنده فعال بنزوئیل پراکساید یا اسید سالیسیلیک در تعدادی از محصولات کاربردی پوستی، مانند کرم‌های شستن صورت، محلول‌ها و پد پاک‌کننده، ژل، لوسیون، اسکراب صورت و سایر محصولات در دسترس هستند.
 مقصر اصلی مواد تشکیل دهنده فعال یا ...
براساس اعلام سازمان جهانی غذا و دارو بین سال‌های ۱۹۶۹ تا اوایل ‌سال ۲۰۱۳، ۱۳۱ گزارش از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد واکنش‌های آلرژیک و حساسیت مربوط به این محصولات گزارش شده است. مردم آسیب‌دیده بین ۱۱ تا ۷۸‌سال داشتند. این گزارش اشاره می‌کند که «ما نمی‌توانیم تعیین کنیم آیا واکنش‌های جدی حساسیت به واسطه مواد تشکیل دهنده فعال محصولات آکنه، بنزوئیل پراکساید یا اسید سالیسیلیک یا ترکیبی از هر دو بوده است. ۴۲‌درصد از واکنش‌ها در عرض چند دقیقه تا ۲۴ ساعت بعد از استفاده رخ داده است. درحالی‌که هیچ موردی از مرگ بر اثر عوارض جانبی مصرف این داروها گزارش نشده است، با این وجود حدود ۴۴‌درصد از موارد حاد در بیمارستان بستری شده‌اند.
 دکتر کورانا می‌گوید: سازمان جهانی غذا و دارو نظارت و ارزیابی ایمنی محصولات را ادامه خواهد داد. ما درحال تشویق شرکت‌هایی هستیم که از برچسب اطلاعات برای اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند تا قبل از ارایه محصول در بازار، آزمایش‌های واکنش مواد تشکیل دهنده را روی این محصولات امتحان کنند. بر همین اساس به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود ابتدا مقدار کمی از محصول را روی یک قسمت کوچک از پوستشان به مدت ۳ روز امتحان کنند؛ اگر هیچ ناراحتی یا واکنشی ایجاد نشد، می‌توانند آن را طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار دهند.

منبع: روزنامه شهروند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha