دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11552

پژوهشگران ایرانی موفق به تولید ماستی شدند كه به ادعای آنها ادر پیشگیری از بروز سه نوع سرطان پوست، پروستات و سینه و همچنین دیابت نوع دوم موثر است.

مهدی آقاجانی، دانش‌آموخته گروه بیوتكنولوژی دانشكده فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرعامل واحد تولیدكننده این محصول به ایسنا با بیان این كه طبق بررسی‌ها، كم تحركی و الگوی غلط غذایی از مهمترین عوامل تهدیدكننده سلامت هستند اظهار كرد: بر این اساس، كارشناسان در كنار ورزش، مردم را به مصرف غذاهایی ترغیب می‌كنند كه علاوه بر لذت بردن فرد و رفع گرسنگی و تشنگی، در حفظ سلامت و كاهش آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها موثر باشد. در این راستا، برای كمك به بهبود عوامل تغذیه‌یی سلامت ماستی را طراحی و به حالت نیمه صنعتی در مركز رشد دانشگاه تربیت مدرس تولید كرده‌ایم كه علاوه بر خواص ماست معمولی، از سه نوع سرطان پوست، پروستات و سینه و نیز دیابت نوع دوم جلوگیری می‌كند.

وی كه از دوره تحصیلات دانشگاهی، كار بر روی این پروژه را دنبال كرده است در خصوص مواد اولیه و فرایند انجام شده بر روی این ماست، گفت: گاهی می‌توان محصولی را با هدف غنی كردن به محصول دیگر اضافه كرد و همچنین نیز می‌توان با اضافه یك محصول جدید، فرایند تبدیل آن محصول را به مواد مفیدی در بدن به وجود آورد. در این پروژه نیز ابتدا مقدار چربی شیر را كاهش داده و سپس با اضافه كردن روغن به شیر و با اعمال شرایط بهینه بدست آمده از آزمایش‌ها، ماست جدیدی تولید كردیم كه مقدار تركیبات مفید آن آن نسبت به ماست معمولی بسیار بیشتر است.

آقاجانی كه معتقد است ماستی با چنین ویژگی‌ها، برای نخستین بار تولید می‌شود به ایسنا گفت: این ماست تا پایان مهر ماه سال جاری به تولید انبوه خواهد رسید. علاوه بر این ماست، درصدد تولید نیم چاشنی هستیم كه نیازهای غذایی كودكان زیر 7 سال را تامین خواهد كرد.

وی گفت: در این راستا قرار است تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش برای استفاده این محصول در مدارس امضا شود، همچنین رایزنی‌هایی با مركز زنجیره‌ای و شهرداری انجام شده است .

آقاجانی در پایان درباره هزینه تولید این فرآورده لبنی گفت: قیمت این محصول تنها حدود 10 درصد بیشتر از ماست‌های معمولی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha