شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 115524

پزشک متخصص سالمندی می گوید از بدو تولد تا زمان مرگ، نیازهای غذایی متفاوت است.اگرچه در سال های اولیه زندگی مصرف انواع مواد غذایی و مغذی برای رشد ضروری است اما به مرور این نیاز کمتر می شود. در واقع یک سالمند نیازی به غذا برای رشد ندارد بلکه باید از موادی استفاده کند که وی را در برابر بیماری های متعدد مربوط به افزایش سن و وزن محافظت کند.به همین دلیل است که افراد مسن باید با نیازهای غذایی خود آشنا باشند.

نیازهای غذایی سالمندان

سلامت نیوز: پزشک متخصص سالمندی می گوید از بدو تولد تا زمان مرگ، نیازهای غذایی متفاوت است.اگرچه در سال های اولیه زندگی مصرف انواع مواد غذایی و مغذی برای رشد ضروری است اما به مرور این نیاز کمتر می شود. در واقع یک سالمند نیازی به غذا برای رشد ندارد بلکه باید از موادی استفاده کند که وی را در برابر بیماری های متعدد مربوط به افزایش سن و وزن محافظت کند.به همین دلیل است که افراد مسن باید با نیازهای غذایی خود آشنا باشند.

نیازهای اساسی افراد مسن
به گزارش «prevention» نیاز غذایی سالمندان به افراد جوان شباهت دارد؛ باید یک برنامه غذایی متعادل سرشار از مواد معدنی سالم مصرف کنند.

۱ - کربوهیدرات شامل برنج سبوس دار، پاستای سبوس دار، سیب زمینی و...

۲ - پروتئین، اعم از گیاهی و گوشتی از جمله تخم مرغ، ماهی، گوشت، لوبیا و...

۳ - میوه های تازه و سبزیجات

افراد مسن باید از مصرف غذاهای چرب، فرآوری شده و شور، مشروبات الکلی و استعمال دخانیات بپرهیزند، در غیر این صورت عملکرد اعضای داخلی بدن دچار اختلال می شود.

نیازهای خاص تغذیه ای افراد مسن:لازم است که برخی غذاها به برنامه غذایی سالمندان افزوده شود.

۱ - ویتامین D: بیشتر افراد مسن با کمبود جدی کلسیم به علت کمبود ویتامین D مواجهند. این ویتامین که اساساً با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می شود به بدن کمک می کند کلسیم را بهتر جذب کند. به بیان دیگر برای حفظ سلامت استخوان نیاز به مصرف ویتامین D است. بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند تخم مرغ، مارگارین، روغن ماهی، سالمون، ماهی تن و... ضروری است زیرا مانع از تحلیل سریع استخوان می شود.

ویتامین C: قدرت درمانی بدن با افزایش سن کاهش می یابد اما مصرف میزان کافی ویتامین C می تواند با این وضعیت مقابله کند.نتایج بررسی ها نشان می دهد که ویتامین C تولید کلاژن را در بدن افزایش می دهد. کلاژن برای ترمیم بافت ها و درمان زخم ها لازم است و به عنوان آنتی اکسیدان از رگ های بافت های پیوندی و پوست مراقبت می کند. علاوه بر آن از بدن در برابر بیماری های حاد مانند سرطان، سکته و حمله قلبی و... نیز محافظت می کند.

فیبرهای غذایی:یبوست، در بین افراد مسن بیماری شایعی است. افراد مسن برای مقابله با این مشکل نیاز به افزودن فیبر بیشتر به برنامه غذایی خود دارند. منابع عالی فیبر شامل نان سبوس دار، برنج سبوس دار، پاستای قهوه ای، جودوسر، گیاهان بنشنی، میوه های تازه و سبزی و... است.

مایعات: افراد مسن باید به طور منظم مایعات مصرف کنند. مایعات برای منظم نگه داشتن عملکرد سلول ها لازم است. مصرف آب فراوان، آب میوه و... توصیه می شود.

کلسیم:همان گونه که گفتیم، کلسیم برای حفظ سلامت استخوان در افراد مسن لازم است. کمبود این ماده کانی می تواند به شکستگی، پوکی استخوان و... منجر شود. بنابراین برنامه غذایی این افراد باید غنی از کلسیم از جمله شیر، پنیر، ماست و سبزی های برگ سبز باشد.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha