شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 115527

گذشته از ضررهای مالی کلانی که از سوی این دلالان به اقشار مختلف مردم وارد میشود، آثار سوء و مخرب این تبلیغات گاهی اوقات میتواند مخاطرات جدی در سلامتی و حتی در مواردی از دست دادن جان مراجعه کنندگان به این بنگاه های عرضه لوازم و خدمات بهداشتی و زیبایی به بار آورد.

بازار داغ جراحی زیبایی توسط پزشکان غیرمتخصص

سلامت نیوز: گذشته از ضررهای مالی کلانی که از سوی این دلالان به اقشار مختلف مردم وارد میشود، آثار سوء و مخرب این تبلیغات گاهی اوقات میتواند مخاطرات جدی در سلامتی و حتی در مواردی از دست دادن جان مراجعه کنندگان به این بنگاه های عرضه لوازم و خدمات بهداشتی و زیبایی به بار آورد.

 دکتر مجتبی قمری،متخصص پوست و مو در روزنامه ایران نوشت: پوست، مو و زیبایی جمله ای که این روزها از در و دیوار کوچه و خیابانها گرفته، تا پیامکهای روزانه گوشی تلفن همراهمان، در آگه یهای تبلیغاتی ساختمان و حتی در نایلون خرید سوپرمارکت هم دیده میشود.گویی از بین دانش آموختگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیمی متخصص پوست، مو و زیبایی و نیمی دیگر مسئول رسیدگی به دیگر نیازهای شبکه بهداشتی و درمانی کشورند!!


از سالها پیش با ابداع روشهای نور درمانی و لیزر درمانی و روشهای درمان فیزیکی در برخورد با بیماریهای پوست و مو دانشمندان امیدوار به از بین بردن مستقیم علت یا معلول بیماریهایی بوده اند که در ظاهر بیماران تأثیر داشت. با گذشت زمان و به روز شدن تکنولوژیهای نوین در این عرصه امروز شاهد نمود روشهای جدیدی هستیم که بیشتر حول محور افزایش بهبود ظاهر بیماران است و این روشها به مباحث تخصصی بیماریهای پوست و مو نیز وارد شده است. علاوه بر آن در عصر حاضر روشهایی ابداع شده است که صرفاً در بحث زیبایی cosmetic براساس پایه های علمی آناتومی، فیزیولوژی و فیزیوپاتولوژی پوست کاربرد دارند، به طوری که در این روشها شرط اصلی اجرای درست روش زیبایی در گرو داشتن دانش پایهای و درست در علم زیبایی است.


به هر ترتیب متأسفانه امروز در کشور ما موضوع زیبایی پوست و مو به بازار سودجویانهای تبدیل شده است که نه تنها آثار این بازار را میتوان در شبکه های ماهواره ای دنبال کرد بلکه بعضاً آرایشگاهها و باشگاههای بدنسازی نیز به عنوان متخصصان این حوزه به ارائه راهکار میپردازند. گذشته از ضررهای مالی کلانی که از سوی این دلالان به اقشار مختلف مردم وارد میشود، آثار سوء و مخرب این تبلیغات گاهی اوقات میتواند مخاطرات جدی در سلامتی و حتی در مواردی از دست دادن جان مراجعه کنندگان به این بنگاه های عرضه لوازم و خدمات بهداشتی و زیبایی به بار آورد.


مدتی است شاهد آثار مخرب این آگاهی نداشتن و متعاقب آن تهور کاذب انجام روشهای زیبایی توسط همکاران غیرمتخصص پوست و مو و جراح پلاستیک و حتی غیر پزشکان هستیم که در بسیاری از موارد بیماران را دچار عوارض غیرقابل برگشت و ناتوان کننده کرده است. نقش این تبلیغات گمراه کننده که هر دم از زمین و آسمان به سوی مردم هجوم میآورد بسیار بارز بوده و متأسفانه در این بین بخشی از رسانه های جمعی و نشریات نیز سهواً و به دلیل نداشتن آگاهی لازم با نشر و تبلیغ این موارد راه را برای گمراهی مردم هموار میکنند. خوشبختانه به تازگی در انجمنهای تخصصی پوست و مو فعالیت هایی برای ایجاد سامانه ای جهت راهنمایی کامل جامعه در شناسایی متخصصین واقعی این رشته و کاهش سردرگمی مردم آغاز شده است. همچنین با همکاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی پیگیریهای لازم برای جمع آوری و برخورد با این بساط که نفع مالی خود را بر سلامتی و آرامش روانی مردم ارجح میدانند آغاز شده است.


در شرایطی که حضور پزشکان در بخشهای مختلف نظام و برنامه فراگیر سلامت جامعه کلیدی و حیاتی است، متأسفانه بخش بسیار قلیلی از این همکاران تحت تأثیر بوق های تبلیغاتی و در پاره ای اوقات متأثر از شرکتهایی که به دنبال خریدار و مصرف کننده تجهیزات و مواد اولیه غیراستاندارد و بیکیفیت هستند سلامت مردم جامعه را به چالش جدی میکشانند، لذا اگر این بخش از همکاران علاقه جدی و تصمیم قطعی برای ورود به رشته تخصصی پوست و مو دارند راه درست ورود به تحصیلات تخصصی دانشگاهی و آکادمیک در این رشته است. نه اینکه با اکتفا به خرید تجهیزات و تبلیغات نادرست خدای ناکرده دست به تحمیل عوارض غیر قابل جبران و جدی به مردمی که به عناوین مختلف به پزشک اعتماد کرده اند، بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha