دکتر هاشمی با اشاره به چالش های پیش رو برای اجرای طرح پزشک خانواده در گذشته گفت: اجرای نادرست پزشک خانواده موجب نارضایتی مردم شد. اما برنامه ما در خصوص این طرح بدین گونه است که دو استان فارس و مازندران را به عنوان تابلوی اجرای صحیح پزشک خانواده ارائه دهیم و با فرهنگ سازی و تقویت زیرساختها برای اجرای درست این طرح، در سایر نقاط ، مردم خودشان استقبال کنند.

سلامت نیوز: دکتر هاشمی با اشاره به چالش های پیش رو برای اجرای طرح پزشک خانواده در گذشته گفت: اجرای نادرست پزشک خانواده موجب نارضایتی مردم شد. اما برنامه ما در خصوص این طرح بدین گونه است که دو استان فارس و مازندران را به عنوان تابلوی اجرای صحیح پزشک خانواده ارائه دهیم و با فرهنگ سازی و تقویت زیرساختها برای اجرای درست این طرح، در سایر نقاط ، مردم خودشان استقبال کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ سید حسن هاشمی در نشست اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر 270 متصدی امور فرهنگی در کشور داریم اما متاسفانه دانشجویان ما از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و باید بحث فرهنگ سازی دانشجویان مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وزیر بهداشت در خصوص طرح تحول نظام سلامت گفت: طرحی که اکنون درحال اجراست را من نامش تحول نمی گذارم چرا که اجرای این طرح تنها بخشی از یک کار بزرگ و آن هم کاهش پرداختی مردم از جیب خودشان برای هزینه های درمانی است.

دکتر هاشمی با اشاره به الگوهای موفق در نظام سلامت سایر کشورها افزود: آقای رجب اکداغ وزیر سابق بهداشت ترکیه که به همراه هیاتی به ایران آمده اند از تجارب موفق کشورشان در اصلاح سیستم بهداشت و درمان گزارش دادند که طی 15 سال اخیر مردم 6 برابر کمتر به دلیل هزینه های درمانی فقیر می شوند و ما می توانیم با تبادل این تجربیات روند اجرای طرح تحول نظام سلامت را سرعت ببخشیم .

دکتر هاشمی با اشاره به چالش های پیش رو برای اجرای طرح پزشک خانواده در گذشته گفت: اجرای نادرست پزشک خانواده موجب نارضایتی مردم شد. اما برنامه ما در خصوص این طرح بدین گونه است که دو استان فارس و مازندران را به عنوان تابلوی اجرای صحیح پزشک خانواده ارائه دهیم و با فرهنگ سازی و تقویت زیرساختها برای اجرای درست این طرح، در سایر نقاط ، مردم خودشان استقبال کنند.

دکتر هاشمی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه 9 سال پیش وزارتخانه 230 هزار نفر پرسنل داشت افزود: وزارت بهداشت در حال حاضر420 هزار نفر نیرو دارد و اگر بخواهد این روند ادامه پیدا کند باید 250 هزار نفر دیگر هم جذب سیستم شوند که ادامه این وضعیت منجر به کرختی و تورم وزارت بهداشت می شود و باید تغییر کند و با استفاده از بخش خصوصی، خیرین و برون سپاری فعالیتها این خلا جبران شود و باید اطمینان حاصل کنیم که منابع پایدار بماند .

وی همچنین گفت: کلاس های رزیدنتی نیاز به نظارت دارد و امسال تنها سالی بود که آزمون رزیدنتی حاشیه نداشت اما باید به آرامی و بدون التهاب و هیجان بتوانیم این سیستم را بازنگری کنیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خصوص اجرای طرح انطباق گفت: من اخیرا متوجه این خلا شدم که باید به سرعت ساماندهی شود چون در بیمارستانها بسیاری از امور مربوط به بیماران مرد را خانم ها و برعکس آن را انجام می دهند که برای بیماران آزاردهنده است چون رعایت این امر علاوه بر تاکید آموزه های دینی از حقوق اولیه بیمار و شهروندی به حساب می آید و باید درست شود.

وزیر بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مباحث مهم ، بحث مهاجرت است بطوریکه قبلا 70 درصد مردم در روستاها بودند و 30 درصد در شهرها ، الان این روند معکوس شده و در حال حاضر کمتر از 30 درصد در روستاها ساکن هستند و این امر منجر می شود که جمعیت حاشیه شهرها افزایش پیدا کند که در حال حاضر این رقم به 8 ونیم میلیون نفر رسیده است افزایش حاشیه نشینی مشکلات بهداشتی درمانی بسیاری را در پی دارد که باید این مهم نیز در راس کارهای وزارتخانه قرار بگیرد.

شایان ذکر است، این نشست با حضور دکتر فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی، مهندس موسوی مشاور وزیر در امور ایثارگران، دکتر زارع نژاد مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تشکیل شد و اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی به مواردی چون ؛ تاکید بر حمایت از دولت به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری، تشکر و تقدیر از اجرای برنامه تحول نظام سلامت و افزایش رضایتمندی مردم، اعلام آمادگی برای همکاری برنامه های کلان وزارت بهداشت، حمایت از فعالیت های بسیج دانشجویی در اعزام کاروان های راهیان نور و کمک به تامین امکانات مربوط به اردوهای جهادی دانشجویی اشاره داشتند.

همچنین نظارت بر موسسات مربوط به کلاس های آزمون دستیاری، حمایت از کرسی های آزاد اندیشی، مشارکت دانشجویان در موضوعات فرهنگ سازی سلامت در جامعه، همکاری با وزارت بهداشت در خصوص تعریف پروژه های آموزشی و تحقیقاتی، جلوگیری از تبلیغات موجود در فضای دانشگاهی به منظور مهاجرت به خارج از کشور، تغییر رویکرد مقالات بر اساس نیازهای حوزه سلامت و فعال شدن شورای انطباق از دیگر مواردی بود که اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی مطرح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جانا سخن از زبان ما میگویی! ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    28 0
    “من اخیرا متوجه این خلا شدم که باید به سرعت ساماندهی شود چون در بیمارستانها بسیاری از امور مربوط به بیماران مرد را خانم ها و برعکس آن را انجام می دهند که برای بیماران آزاردهنده است چون رعایت این امر علاوه بر تاکید آموزه های دینی از حقوق اولیه بیمار و شهروندی به حساب می آید و باید درست شود.” وزیر محترم پس گفته ما سهمیه زنان را تایید می فرمائید که این سهمیه برای اجرای طرح انطباق بوده است ونه خدمت ۱۲ ساله غیرقانونی در مناطق به اصطلاح محروم!!!! به امید اجرای طرح انطباق وحذف طرح 12 ساله بیربط به مناطق محروم.
  • تایید خواسته صادقانه خانمها ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    32 0
    وزیر بهداشت:ی"کی از مباحث مهم ، بحث مهاجرت است بطوریکه قبلا ۷۰ درصد مردم در روستاها بودند و ۳۰ درصد در شهرها ، الان این روند معکوس شده و در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد در روستاها ساکن هستند و این امر منجر می شود که جمعیت حاشیه شهرها افزایش پیدا کند که در حال حاضر این رقم به ۸ ونیم میلیون نفر رسیده است افزایش حاشیه نشینی مشکلات بهداشتی درمانی بسیاری را در پی دارد که باید این مهم نیز در راس کارهای وزارتخانه قرار بگیرد. " خدا راشکر!جانا سخن از زبان ما میگویی!پس مناطق محروم خالی از جمعیت نیاز به متخصص ندارد !بلکه این ۸٫۵ ملیون حاشیه نشین محروم وبه عبارت دیگر کلان شهرها به پزشک متخصص نیاز دارند!با حذف طرح ۱۲ ساله غیرقانونی خانمها و محروم دستیاری امسال و استفاده از آنهادر بیمارستانهای دانشگاهی به مردم محروم خدمت نمایید واز صفهای طولانی مردم جلوگیری کنید!