تا کنون به یه نوزاد زیبا در حالی که خیره شده به مادرش و حتی پلک هم نمی زنه و سعادتمندانه و فاتح در حال مکیدن شیشه شیر است، تا هم ماده حیات بخش و هم عشق مادر را جرعه جرعه جذب کند، نگاه کردید؟

آیا ماده بیزوفنول به کار رفته در شیشه شیر، برای نوزادان بی خطر است؟
ولی افسوس که در پشت این صحنه دلنشین و(BPA دوست داشتنی اتفاقی بد در حال وقوع است.ماده ای سمی به نام بیزوفنول)که در ساختمان پلاستیک به کارمی رود –به منظورایجاد دوام بیشترو شفافیت- وارد شیر شده و سپس به دهان کودک راه می یابد.طبق مطالعه ای ثابت شده است که این ماده در بدن 90% از امریکاییان وجود دارد و بی شک همه می دانیم که چه طور این اتفاق صورت می گیرد.این ماده از مواد پلاستیکی پلی کربنات ، به غذا راه می یابد و سپس وارد بدن می شود.
و اما سوال: آیا این ماده برای بدن مضر است؟ تاکنون مطالعات زیادی انجام شده که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. از طرفی سازمان غذا و دارو در سال 2007 اعلام کرد، که این ماده برای بدن مضر نیست و از طرفی تاثیر منفی این ماده بر روی حیوانات آزمایشگاهی ثابت شده است.پس چه طور ممکن است که این ماده برای انسان به خصوص بچه ها مضر نباشد. به همین دلیل برنامه مسمومیت در امریکا اخیرا عدم موافقت خود را با ادعای سازمان غذا و دارو در این رابطه اعلام کرده است.
و اما تکلیف ما درمقابل این شواهد ناکافی: بهترین پاسخ این است که چرا در مقابل این ضرر احتمالی پیشگیری نکنیم. بهتر است تا اعلام نتیجه قطعی تحقیقات ، احتیاط لازم را رعایت کنیم.مثلا:
- از بطری های پلی کربنات حاوی BPA و فتالیت اجتناب کنید. بطری های شیشه ای را جایگزین کنید.
- اگر می خواهید از ظروف پلاستیکی استفاده کنید جنس پلی پروپیلن و یا پلی اتیلن را انتخاب کنید.
- به برچسب بطری یا قوطی نگاه کنید تا از نبودن این ترکیب در جنس آن مطمئن شوید.
- از خرید دندانی با جنس پلاستیک یا وینیل خود داری کنید.
- از گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی اجتناب کنید.
- ظروف پلاستیکی را با اسفنج نرم و دستان خود و همچنین مواد شستشو دهنده ملایم بشویید به نحوی که خراشی در آن ایجاد نشود.
- طرز خواندن برچسب مربوط به ترکیبات به کاررفته در ساختمان ظروف را یاد بگیرید. مثل اختصاراتی نظیر,… DBP,DEP,DEHP,DMP
- ا ز ظروف پلاستیکی که دچار ترک یا تیرگی و خراش شده است استفاده نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha