یک متخصص بهداشت محیط با بیان اینکه روز بدون نایلکس یک روز سمبولیک است، گفت: مواد پلیمری خطرات بسیاری برای سلامت افراد و زمین دارد.

نایلکس تهدید جدی برای سلامت افراد و زمین

سلامت نیوز: یک متخصص بهداشت محیط با بیان اینکه روز بدون نایلکس یک روز سمبولیک است، گفت: مواد پلیمری خطرات بسیاری برای سلامت افراد و زمین دارد.
دکتر احمد عامری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات مواد پلیمری از جمله نایلکس تجزیه نشدن و ماندن این مواد به مدت طولانی بر روی زمین است، گفت: ماندن این مواد در زمین منجر به عدم کارایی زمین‌های کشت و مانع تنفس زمین می‌شود که در نهایت عامل ایجاد تزلزل در رشد گیاهان و اثرات کمی و کیفی در مواد غذایی می‌شود.
 
 
وی خاطرنشان کرد: مدت زمان تجزیه این مواد چند قرن و عمر چند نسل است که حدود 300 تا 400 سال زمان می برد تا تجزیه شود.
 
 
مواد پلیمری خطرات بسیاری برای سلامت افراد و زمین دارد
 
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه مصرف مواد پلیمری بسیار زیاد و رایج است، گفت: در صورت ریختن مواد گرم و داغ در ظرف های پلیمری مواد شیمیایی آن وارد مواد غذایی می شود و فرد با خوردن آن به مرور دچار انواع بیماری‌ها و حتی سرطان می شود.
 
وی افزود: مواد پلیمری و نایلکس همچنین مشکلاتی نیز در خصوص جابجایی، زیر و رو شدن و تنفس زمین ایجاد می کند.
 
عامری یاد آور شد: نوع گیاهی و کاغذی این مواد پلیمری ضرر کمتری نسبت به مواد پلیمری و پلاستیکی دارد که می توان از آن نوع استفاده تا مصرف مواد پلیمری و پلاستیکی را محدود کرد.
 
این متخصص بهداشت محیط با اشاره به اینکه در زمان‌های قدیم مردم از سبدهای بدون خطر که دور ریز هم نداشت استفاده می‌کردند، گفت: متاسفانه در حال حاضر مردم برای خرید، از مواد پلیمری مانند نایلکس استفاده می‌کنند که مصرف و تولید آن بسیار زیاد و خطرناک است.
 
 
نایلکس‌های مشکی باید فقط برای زباله مصرف شود
 
وی با تاکید بر اینکه نگهداری گوشت و مواد غذایی داخل نایلون و در یخچال باعث کاهش خاصیت، فایده و ارزش مواد غذایی می‌شود، افزود: نگهداری این مواد غذایی در فریزر و در تماس با مواد پلیمری و نایلکس لزومی ندارد زیرا می توان این مواد را به راحتی روزانه از بازار تهیه کرد.
 
عامری تصریح کرد: به دلیل بازیافتی بودن نایلکس‌های مشکی، این نوع نایلکس‌ها تنها باید برای زباله‌ها استفاده شود در صورتی که گاهی اوقات به عنوان کیسه اجناس در بعضی مغازه ها کاربرد دارد که باید مانع تولید و مصرف بی رویه این مواد شد.
 
 
 
مصرف کیسه‌های پنبه‌ای و الیاف گیاهی به جای نایلکس
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران استفاده از کیسه‌های پنبه‌ای، الیاف گیاهی و کتان به جای نایلکس را پیشنهاد کرد و گفت: برای حل مشکل مصرف مواد پلیمری و نایلکس تغییر سبک زندگی و ارائه آموزش های لازم به افراد و فروشندگان لازم است، اگرچه حل این مشکل زمان بر است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بسته‌های صابون، پفک و بستنی نیز برای سلامت افراد خطرناک است و با داشتن مواد شیمیایی از مواد پلیمری فراتر می رود که باید ابتدا حالت بی اثری پیدا کنند و سپس از این بسته‌ها استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha