سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: خودمراقبتی باعث کاهش 40 درصدی در مراجعه افراد به پزشکان عمومی، کاهش 17درصدی مراجعه به متخصص، کاهش 50 درصدی مراجعه به اورژانس و بستری و کاهش 50 درصدی روزهای غیبت از کار می‌شود.

خودمراقبتی، ۵۷ درصد مراجعات مردم را به پزشکان کم می‌کند

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: خودمراقبتی باعث کاهش 40 درصدی در مراجعه افراد به پزشکان عمومی، کاهش 17درصدی مراجعه به متخصص، کاهش 50 درصدی مراجعه به اورژانس و بستری و کاهش 50 درصدی روزهای غیبت از کار می‌شود.

شهرام رفیعی‌فر در گفت‌وگو با فارس گفت: خودمراقبتی که شعار امسال هفته سلامت در نظر گرفته شده به معنای این است که هر فردی از دانش و مهارت خود استفاده کند تا بتواند از سلامتی خود مراقبت کند. خودمراقبتی در چهار گروه حفظ سلامت، ناخوشی‌های جزئی، بیماری‌های مزمن و حاد تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر افراد قسمت عمده عمر خود را در سلامت کامل به سر می‌برند و گاهی به بیماری‌های خفیف و گذرا مبتلا می‌شوند، گاهی مبتلا به بیماری‌ها حاد و مزمن می‌شوند و گاهی همین بیماری ها در دوران پیری و سالمندی به سراغ افراد می‌آیند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: خودمراقبتی در تمام طیف بیماری‌ها معنی پیدا می‌کند و مراقبت‌های بهداشتی از یک مسواک زدن روزانه تا مراقبت‌های حرفه‌ای مثل انواع جراحی‌های پیچیده را شامل می‌شود.

رفیعی فر تصریح کرد: مطالعه‌ای در سال 82 در کشور انجام شد و نشان داد بخش عمده‌ای از سال‌های از دست رفته عمر در کشور به دلیل مرگ زودرس، معلولیت‌های ناشی از حوادث، بیماری‌های روانی، اختلالات رفتاری و بیماری‌های قلبی است که کاهش بار این بیماری‌ها نیاز به ارتقای آگاهی مردم و تغییر رفتار سلامت آنها دارد.

وی ادامه داد: از طرفی بیماری‌ های مزمن به عنوان چالش اصلی نظام سلامت در تمام کشورها مطرح شده به طوری که اپیدمی بیماری‌های غیر واگیر، مسئول 60 درصد از موارد مرگ‌و میر در دنیا است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با تأکید بر حمایت از خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن گفت: یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که خودمراقبتی در این حوزه می‌تواند تا میزان زیادی استفاده از منابع نظام ارائه خدمات سلامت را کاهش دهد.

رفیعی فر ادامه داد: نتیجه این خودمراقبتی باعث کاهش 40 درصدی در مراجعه افراد به پزشکان عمومی، کاهش 17 درصدی در مراجعه به پزشکان متخصص، کاهش 50 درصدی در مراجعه به اورژانس، کاهش 50 درصدی بستری بیمارستانی و کاهش 50 درصدی در روزهای غیبت از کار می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: مزایای آموزش‌های خودمراقبتی در بیماری‌های دیابت، آسم و بیماری‌های مزمن دیگر به اثبات رسیده است و مطالعات نشان داده خودمراقبتی مهمترین نوع مراقبت اولیه است.به طور مثال مبتلایان به دیابت به طور متوسط در طول یکسال حدود 3 ساعت با یک متخصص در تماس هستند در حالی که ساعتهای باقیمانده را با استفاده از همان توصیه‌ها و با مهارت‌‌های خودمراقبتی می‌گذراند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha