قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت جزییات شبکه جامع و همگانی سلامت و خدماتی که قرار است در قالب این شبکه ارایه شود را تشریح کرد.

سلامت نیوز: قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت جزییات شبکه جامع و همگانی سلامت و خدماتی که قرار است در قالب این شبکه ارایه شود را تشریح کرد.

دکتر ناصر کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات شبکه جامع و همگانی سلامت گفت: در حال حاضر یک مرکز در محمدیه استان قزوین جهت اجرای آزمایشی شبکه جامع و همگانی سلامت کار خود را آغاز کرده است.

وی گفت: نکته مهم در این شبکه، همگانی بودن خدمات است؛ به این ترتیب که تمام گروه‌های سنی و جنسی کشور تحت پوشش برنامه سلامت قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر اگر تا به حال خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی شهری و روستایی عمدتا به مادران باردار و شیرده و کودکان زیر پنج سال بسته خدمات سلامت ارائه می‌دادند، اکنون این بسته‌های خدمات برای تمام گروه‌های سنی از مادران باردار و کودکان گرفته تا نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ارایه خدمات مراقبتی و پیشگیری به تمام گروه‌های سنی و جنسی
کلانتری تاکید کرد که خدمات شبکه جامع و همگانی سلامت تنها در سطح یک باقی نمی‌ماند. به این ترتیب کار به مراقبت‌های سلامت و درمان‌های سطح اول توسط پزشک خانواده، ختم نمی‌شود. در این شبکه جامع، خدمات مراقبتی و پیشگیری در سطح اول به همگان ارائه خواهد شد. بیماری‌ها نیز در سطح اول درمان ‌شده و در صورت نیاز به دریافت خدمات تخصصی، از طریق نظام ارجاع و ساز و کار بیمه‌ای به سطح دوم ارجاع داده می‌شوند.

وی در این باره افزود: به عبارت دیگر در ساز و کار بیمه‌ای این چنین کار می‌شود که به عنوان مثال اگر کودکی به تخصص اطفال نیاز دارد، پس از ویزیت پزشک خانواده به سطوح بالاتر مورد نیاز ارجاع داده می‌شود. در این سطح، ملاحظه سیستم ارجاع در نظر گرفته شده است. همچنین افرادی که از طریق سیستم ارجاع مراجعه می‌کنند به نوعی شامل برخی از تخفیف‌های مالی خواهند شد.

ارایه رایگان خدمات مراقبت‌های سلامت در سطح یک
فرانشیز ناچیز بابت خدمات درمانی، دارویی و پاراکلینیک
کلانتری افزود: سطح یک خدمات سلامت به عنوان واکسن و مراقبت‌های سلامت به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود، اما خدمات درمانی و همچنین خدمات دارویی و پاراکلینیک از مقدار ناچیزی فرانشیز برخوردار خواهند بود. درسطح دوم خدمات نیز مطابق آیین نامه‌ها و تعرفه‌های مصوب عمل می‌شود. حتی افرادی که از طریق نظام ارجاع مراجعه می‌کنند همان تعرفه دولتی نیز مشمول تخفیف خواهد شد. در مجموع خدماتی که در قالب شبکه جامعه و همگانی سلامت ارائه می‌شود سطح بندی شده و جامعیت خدمات نیز در نظر گرفته شده است.

توسعه‌ بسته‌های خدمتی در سطح یک شبکه جامع و همگانی سلامت
پوشش 99 درصدی بیماری‌های غیرواگیر در شبکه جامع و همگانی سلامت
وی با تاکید بر آنکه بسته‌های خدمات در سطح یک شبکه جامع و همگانی سلامت توسعه یافته است، افزود: به این ترتیب مراقبت‌های بیماری‌های واگیردار، مراقبت‌های دوران خاص زندگی نظیر بارداری، شیردهی و کودکان زیر پنج سال همچنان ارائه خواهد شد. همچنین بسته‌های خدماتی برای تغذیه و رژیم درمانی، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی، بهداشت روان بویژه خدمات روانشناسی بالینی و خدمات اجتماعی و مددکاری اجتماعی نیز در نظر گرفته شده است که مجموعه این خدمات اکنون به صورت پایلوت در حال اجراست.

کلانتری افزود: این بسته‌های خدمتی 99 درصد از بیماری‌های غیرواگیر را پوشش می‌دهند؛ چرا که منشا اصلی بیماری‌های غیرواگیر چاقی و رژیم غذایی نادرست است. بیماری‌های روان نیز به عنوان بیماری‌های غیرواگیر مطرح هستند و بخش عمده‌ای از افسردگی و اختلالات خلقی که اکنون تقریبا از شیوع نسبتا بالایی برخوردارند را شامل می‌شود. این بیماری‌ها توسط کارشناس روانشناسی بالینی پوشش داده می‌شود.

وی افزود: سومین عامل خطر که به ویژه در شهرها مقداری نگران کننده است، مسئله آسیب‌های اجتماعی، خشونت‌ها، گرفتاری‌های اجتماعی در خانواده‌ها و ... است که این مباحث نیز توسط مددکار اجتماعی پوشش داده خواهد شد.

کلانتری تاکید کرد: این خدمات به عنوان خدمات سطح اول و پایه به همه مردم ارائه خواهد شد. به این ترتیب مردم به صورت فعال مورد مراقبت قرار می‌گیرند. در صورتی که خود مردم نیز جهت مراقبت‌های اولیه مراجعه نکنند از هر ابزاری نظیر پیامک، ایمیل، تلفن و حتی مراجعه حضوری به درب منزل استفاده می‌کنیم و افراد را از نظر هفت عامل خطر بیماری‌ها غربال می‌کنیم. به این ترتیب افراد در معرض خطر تحت مراقبت دائم و فعال قرار می‌گیرند.

کلانتری افزود: پزشکی که در قالب این شبکه فعالیت می‌کند "پزشک خانواده" نام دارد. در بررسی‌ها و آسیب شناسی پزشک خانواده که پیش از این در چند استان به اجرا گذاشته شده بود، مشخص شد که به دلیل بی‌توجهی به مسائل سلامت و خدمات پایه، پزشک خانواده و مامایی که همراه وی فعالیت داشتند تنها به بیماری‌ها می‌پرداختند و خدمات بهداشتی مانند کنترل مادران باردار، واکسیناسیون و تکامل کودکان زیر پنج سال و ... در آن مغفول مانده بود.

ارایه خدمات در شبکه جامع و همگانی سلامت توسط پزشک خانواده
2500 نفر میانگین جمعیت تحت پوشش هر پزشک خانواده
وی ادامه داد: در حال حاضر جهت ارائه خدمات پایه و مراقبت‌های سلامتی، شبکه جامع و همگانی سلامت در نظر گرفته شده که در مرکز این شبکه خدمات قطعا توسط پزشک خانواده ارائه خواهد شد. محدوده جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده نیز بسته به محل‌های جمعیتی و جغرافیایی متفاوت است اما به صورت میانگین جمعیتی بالغ بر 2500 نفر برای هر پزشک خانواده درنظر گرفته شده است. تمام این موارد بر اساس نیازسنجی و زمان سنجی صورت گرفته است.

غربالگری سه سرطان مهم در شبکه جامع و همگانی سلامت
کلانتری همچنین از غربالگری سه سرطان پستان، دهانه رحم و سرطان کلورکتال مردان در قالب شبکه جامع و همگانی سلامت خبر داد و گفت: تمام این موارد اکنون به صورت اجرای آزمایشی در مرکز محمدیه استان قزوین در حال اجراست و در صورت مشخص شدن نتایج آن به سراسر کشور گسترش خواهد یافت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha