اپراتورهای تلفن همراه هنگام نصب دکل های مخابراتی در مواردی، برای این که پوشش کامل تری ایجادکنند، وات خروجی دکل ها را از استاندارد خارج می کنند و افزایش می دهند که این کار باعث افزایش تشعشعات مضر می شود.

سلامت مردم قربانی دستکاری دکل‌های تلفن همراه

سلامت نیوز: اپراتورهای تلفن همراه هنگام نصب دکل های مخابراتی در مواردی، برای این که پوشش کامل تری ایجادکنند، وات خروجی دکل ها را از استاندارد خارج می کنند و افزایش می دهند که این کار باعث افزایش تشعشعات مضر می شود.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اعلام این مطلب گفت :در بررسی هایی که درزمینه سنجش استاندارد دکل های مخابراتی داشتیم، متوجه شدیم که درصد بالایی از این دکل ها بدون مجوز، غیرقانونی و غیراستاندارد وبه دور از نظارت های لازم نصب شده است.
 
وی ادامه داد: تعیین استاندارد بودن این دکل ها بر عهده سازمان انرژی اتمی و جانمایی و صدور مجوز نصب آن ها نیز بر عهده شرکت ارتباطات شهر است ومتاسفانه درمواردی نیز متوجه شدیم که اپراتورها برای آن که بتوانند پوشش کامل تری ایجاد کنند، وات خروجی دکل ها را از استاندارد خارج می کنند و افزایش می دهند که این کار باعث افزایش تشعشعات مضر می شود و تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب می شود .
 
دکتر رحمت ا... حافظی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی افزود:تایید استاندارد بودن دکل های مخابراتی از سوی سازمان انرژی اتمی انجام می شود واز نظر فنی این دکل ها بعد از تایید سازمان انرژی اتمی از گمرک تر خیص می شود بنابراین به لحاظ فنی مورد تایید است اما متاسفانه دکل ها بعد از نصب از دو بعد " مکان یابی" و "خروجی وات دکل" از استاندارد خارج می شود. وی ادامه داد : بررسی های ما نشان می دهد که این دکل ها درنزدیکی مکان های عمومی وحساس مانند بیمارستان ها ، مدارس ،مهد های کودک و...نصب می شود و این موضوع بسیار خطرناک است . در حالی که نصب وجایابی دکل ها باید تابع استاندارد هایی باشد از جمله این که در حاشیه محیط هایی که افراد آسیب پذیر تجمع می کنند،مانند مراکز آموزشی ،مدارس و به ویژه دبستان ها،مهد های کودک ، خانه سالمندان، بیمارستان ها و... نباید نصب شود.
 
مهلت دوهفته ای به شهرداری برای اعلام استانداردهای نصب دکل
 
رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با بیان این که شرکت ارتباطات شهر ملزم شده است طی ۲هفته آینده استانداردها و ضوابط لازم برای نصب دکل ها را اعلام کند، گفت: در مواردی که استاندارد، ایمنی و مقاوم سازی دکل ها رعایت نشده باشد ،تخلف به کمیته ماده ۱۰۰ اعلام می شود تا اقدامات قانونی از جمله جمع آوری دکل ها انجام شود.
 
نصب بیش از ۱۱ هزار دکل مخابراتی در تهران
 
وی ادامه داد : در حال حاضر ماچنداپراتور در زمینه تلفن همراه داریم که وزارت ارتباطات میلیارد ها تومان از این اپراتور ها در یافت می کند تا مجوز نصب دکل برای آن ها را صادر کند. این وضعیت تا کی باید ادامه پیدا کند ، قرار است چند اپراتور در کشور داشته باشیم ؟ با ورود هراپراتوری به این عرصه هزاران دکل مخابراتی نصب می شود به نحوی که در حال حاضر تنها در شهر تهران بیش از ۱۱ هزار دکل مخابراتی نصب شده است در حالی که می توان این ها را مدیریت کرد . اگر نسل های جدید شبکه تلفن همراه توسعه پیداکند، تعداد این دکل ها نیز کمتر می شود. وی گفت : متاسفانه این استاندارد ها از سوی اپراتور ها رعایت نمی شود.
 
 
وی بااشاره به دستکاری خروجی وات دکل ازسوی برخی اپراتورها نیزگفت :ازسوی دیگربررسی ها نشان می دهدکه با توجه به وجود پستی وبلندی در سطح شهر اپراتور های تلفن همراه و شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای آن که دکل ها پوشش خوبی ایجاد کنند، وات خروجی دستگاه را از حد استاندارد افزایش می دهند تا در نقاط کور پوشش بهتری ایجاد کنند ، در حالی که از نظر فنی میزان استاندارد وات خروجی یا حد تشعشع باید نیم باشد اما متاسفانه برای پوشش دهی بهتر این حد از استاندارد خارج می شودو این تهدیدجدی برای سلامت جامعه است.
 
 
وی تصریح کرد : در حال حاضر ۱۸۵ شرکت خدمات اینترنتی و چند اپراتور تلفن همراه داریم که اگر هر یک هزار دکل در سطح شهر نصب کنند تمام سطح شهر پر از دکل می شود در حالی که امروز در دنیا استفاده از فناوری نسل چهارم و پنجم در حال شکل گیری است و انتظار ما از دستگاه های مربوطه به ویژه وزارت ارتباطات این است که اگر اجازه فعالیت به اپراتورهای جدید را می دهد بر اساس فناوری نسل چهارم و پنجم باشد چراکه مزیت این فناوری علاوه بر آن که خدمات جدیدتری ارائه می کند ،کاهش دکل ها در سطح شهر است به طور مثال اگر اپراتور اول هزار دکل در سطح شهر داشته باشد با استفاده از نسل جدید، این دکل ها به ۲۰۰ دکل کاهش خواهد یافت ویا این که اپراتور ها می توانند با استفاده از امکان" سایت شیرینگ" از یک دکل به طور مشترک در مناطق تحت پوشش استفاده کنند .
 
 
حافظی بر لزوم نظارت مستمر دستگاه هایی مانند سازمان انرژی اتمی ووزارت بهداشت بر استفاده اپراتور ها از این دکل ها تاکید کرد وگفت : متاسفانه بعد از نصب دکل ها دیگر نظارتی وجود ندارد در حالی که هم وزارت بهداشت وهم سازمان انرژی اتمی باید به صورت دوره ای در این زمینه نظارت داشته باشند.
 
 
نصب دستگاه های سنجش آلودگی امواج و اشعه
 
 
وی با اشاره به مصوبه اخیر دولت در زمینه نصب ایستگاه های سنجش اشعه و امواج در سطح شهرها گفت: این دستگاه ها مانند ایستگاه های اندازه گیری آلودگی هوا، امواج و اشعه را سنجش و امکان پایش و رصد میزان امواج در پایتخت را فراهم می کند.با این ایستگاه ها ، می توانیم مداخلات لازم را برای کاهش امواج داشته باشیم و نصب این دستگاه ها در شهرهای مختلف ضروری است.
 
دکتر گورانی مدیر دفتر بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت نیز در این باره گفت: به طور کلی مطابق قانون حفاظت در برابر اشعه با ید چند شاخص عمده در زمینه تشعشعات رعایت شود واطلاعات آن ها در اختیار معاونت ها ی بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد و در نهایت آنان پس از تایید نهایی اعلام کنند که نصب این آنتن ها از نظر بهداشتی بلامانع است . این شاخص ها مواردی از جمله مقدار تشعشع ساطع شده ، ایمنی نصب و ... را شامل می شود که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است و دانشگاه های علوم پزشکی موظف هستند تا علاوه بر نظارت براین موضوع به صورت مستمر این اطلاعات را در اختیار ماقرار دهند.
 
وی با بیان این که متاسفانه نصب دکل های مخابراتی در نزدیکی اماکن حساس مانند مدارس وبیمارستان ها و.. انجام می شود ،ادامه داد:برای اماکن حساس نیزمانند بیمارستان ها باتوجه به آن که این سیستم ها می تواننددر سیستم های پزشکی نیز اختلال ایجاد کنند،اغلب باید ضوابط خاص تری برای نصب دکل به کار گرفته شود. وی با بیان این که وزارت بهداشت بارها این شاخص ها وضوابط را اعلام کرده است، گفت :این موضوع به وزارت ار تباطات نیز ابلاغ شده است و در عین حال به طور مکرر از سازمان تنظیم مقررات خواسته ایم که اپراتور ها را به رعایت این چارچوب ها ملزم کنند .وی حد مجاز تشعشعات آنتن ها ی مخابراتی را ۴۵ صدم وات بر متر مربع عنوان کرد وگفت :به نظر می رسد این حد رعایت می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha