یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

تحقیقات نشان می دهد تغذیه، ورزش و مدیریت استرس ام اس را کنترل می کند و کیفیت زندگی بیماران را افزایش می دهد.

سه روش برای مقابله با ام اس

سلامت نیوز : با وجود تلاش های بسیار محققان، تاکنون درمان کاملی برای ام اس کشف نشده است و درمان های موجود فقط می تواند وضع بیماران را به طور نسبی کنترل کند. این درحالی است که تحقیقات نشان می دهد تغذیه، ورزش و مدیریت استرس ام اس را کنترل می کند و کیفیت زندگی بیماران را افزایش می دهد.

سه روش مقابله با ام اس؛ تغذیه صحیح، ورزش و مدیریت استرست است .

بیماری ˈام اس ˈیکی از شایع ترین مشکلات سیستم اعصاب مرکزی است که امروزه بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان دچار این عارضه هستند.
متخصصان می گویند اغلب این افراد نیز در سنین میان 20 تا 40 سالگی با این مشکل مواجه می شوند و زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری ام اس قرار دارند. 


البته با اینکه هنوز درمانی قطعی برای ام اس پیدا نشده است اما به کمک برخی از روش های درمانی و همینطور کمک های تخصصی می توان علائم آن را به خوبی کنترل کرد و کیفیت زندگی فرد مبتلا را افزایش داد. 


کارشناسان انجمن ام اس ایران می گویند: برای داشتن یک زندگی سالم لازم است به تغذیه، ورزش، مدیریت استرس از راههای مختلف مانند مسافرت های مستمر و... توجه کافی داشته باشیم .


مبتلایان به بیماری مزمن باید نحوه زندگی با بیماری را بیاموزند تا قادر باشند با همان بیماری، ادامه تحصیل دهند، ورزش ، کار و ازدواج کنند و حتی مانند سایر افراد معمولی صاحب فرزند شوند. 


به عبارت دیگر بیماران به جای آنکه همه جنبه های زندگی خود را رها کنند باید با بیماری مقابله کنند ،اگرچه این اقدام کار راحت و آسانی نیست.
***چگونه می توان الگوی زندگی مناسبی با بیماری ام اس داشت
برای داشتن چنین الگویی ضروری است به این جنبه ها دقت شود :رژیم غذائی، ورزش، مدیریت استرس، اشتغال، مسافرت و ... . 


***رژیم غذایی
هر چندتا به حال رژیم غذایی کاملی که بتواند بر سیر بیماری ام اس تاثیر گذارد، ارائه نشده است، اما به هر حال برخی از جنبه های تغذیه ای در این زمینه مشخص شده است. 
یک الگوی تغذیه ای با چربی متعادل و مقدار بالای فیبر، سبب تثبیت وزن و افزایش سلامت روده می شود.
اضافه کردن مکمل های غذائی مانند مولتی ویتامین ها و مواد معدنی کلسیم و ویتامین D نباید جایگزین مواد غذائی شود اما می تواند در کنار رژیمی خوب، مفید باشد.
لازم است قبل از مصرف هر گونه مکمل غذائی و یا داروهای گیاهی ، با پزشک مشورت شود تا منافع و مضرات آنها سنجیده شود.

*** ورزش 
ورزش منظم به چند دلیل مهم است: به سلامت قلبی – عروقی کمک می کند ، قدرت و توانائی جسمی را افزایش می دهد و علاوه بر اینها برای سلامت روان نیز مفید است .
ورزش عمومی، برای بیماران ام اس، می تواند ˈ خستگی مربوط به ام اس را کاهش می دهد و به دفع سفتی عضلانی نیز کمک می کند. 
آب درمانی ( انجام تمرینات ورزشی خاص در آب ) از آنجاکه مانع افزایش درجه حرارت بدن در حین ورزشهای هوازی می شود، برای مبتلایان به ام اس بسیار مفید است. سایر تمرینات سودمند شامل تمرینات کششی و تمرینات قدرتی با استفاده از ورزنه های سبک است .
اما قبل از انتخاب هر رشته ورزشی ضروری است با پزشک یا فیزیوتراپ مشورت شود.


***مدیریت استرس
اغلب مردم در مواجهه با استرس، احساس های ناخوشایندی پیدا می کنند. اما در مورد مبتلایان ام اس مسئله کمی فراتر از اینهاست و آن اینکه، احتمال دارد علائم بیماری ام اس در شرایط بحرانی تشدید شود. 
استرس ممکن است درجه حرارت بدن را بالاببرد. افزایش درجه حرارت، خستگی و سایر علائم بیماری تشدید می کند .
رهائی از عواقب شرائط استرس زا چندان هم دشوار نیست و می توان به سادگی با چند نفس عمیق ، یا یادآوری یک خاطره خوشایند، استفاده از روش های ایجاد آرامش ( relaxation ) و یا انجام یک فعالیت لذت بخش فشار روحی را کمتر کرد.
***توجه به سلامت عمومی
مبتلایان به ام اس باید بیش از دیگران از خود در مقابل بیماری های عمومی مراقبت کنند بنابراین مراجعات لازم و انجام آزمایشات پزشکی مستمر مانند آزمایش های برای کنترل میزان قندخون، کلسترول تری گلسیرید و معاینات قلبی همه باید مد نظر قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha