اسهال به علت افزایش فعالیت میکروبها در تابستان بین کودکان شایع‌تر استیک فوق تخصص گوارش اطفال گفت: با توجه به فصل تابستان و افزایش فعالیت برخی میکروبها در این فصل، شاهد شیوع بیشتر ابتلا به اسهال بین کودکان هستیم.

اسهال به علت افزایش فعالیت میکروبها در تابستان بین کودکان شایع‌تر است

سلامت نیوز :اسهال به علت افزایش فعالیت میکروبها در تابستان بین کودکان شایع‌تر استیک فوق تخصص گوارش اطفال گفت: با توجه به فصل تابستان و افزایش فعالیت برخی میکروبها در این فصل، شاهد شیوع بیشتر ابتلا به اسهال بین کودکان هستیم. 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس غلام‌رضا خاتمی، فوق تخصص گوارش اطفال با تقسیم علل اسهال در کودکان به دو بخش تغذیه‌ای و عدم بهداشت تصریح کرد: با توجه به حضور در فصل تابستان بحث عدم رعایت بهداشت به علت افزایش فعالیت برخی از میکروبها و همچنین نامناسب بودن شرایط برای کودکان در این فصل بسیار شایع‌تر است بنابراین اسهال در این فصل تشدید می‌شود.
وی افزود: برخی ویروس‌ها در زمستان نیز اسهال ایجاد می‌کنند بنابراین در صورت رعایت نکردن بهداشت، در تابستان و زمستان اسهال کودکان را خواهیم داشت ولی در کل احتمال ابتلای کودکان به اسهال در تابستان بیشتر است.
این فوق تخصص گوارش اطفال خاطرنشان کرد: میکروب از راه آب و غذا وارد معده و روده کودکان می‌شود بنابراین با استفاده کودک از آب غیربهداشتی یا غذای آلوده، زمینه برای ایجاد اسهال میکروبی فراهم می‌شود.
خاتمی تصریح کرد: کودکی که آب آلوده یا غذای مانده که بر روی آن حشرات مختلف نشسته باشد بخورد یا بنوشد طبعاً اسهال می‌گیرد بنابراین توصیه ما برای جلوگیری از اسهال این است که کودکان حتماً آب آشامیدنی سالم استفاده کنند به خصوص در پارک ها زیرا ممکن است برخی از پارک ها آب آشامیدنی و بهداشتی نداشته باشند و کودکان برای رفع تشنگی پس از بازی آب غیربهداشتی بنوشند و به اسهال مبتلا شوند.
وی در مورد نقش غذاها در بروز اسهال کودکان نیز گفت: در منزل نیز پس از تهیه و صرف غذا، مازاد این غذا حتماً باید در یخچال نگهداری شود در غیر این صورت ممکن است حشرات این غذا را آلوده کنند.
این فوق تخصص گوارش اطفال خاطرنشان کرد: در کل توصیه می‌شود برای کودکان غذای روز استفاده شود زیرا غذای مانده جدا از امکان داشتن میکروب به علت تماس حشرات با این غذاها، ممکن است به علت سم سافیلیکوک یا میکروبهایی که عامل اسهال هستند مسمومیت غذایی ایجاد کند، بنابراین اگر در مورد آب و غذا دقت شود این کار از اسهال جلوگیری می‌کند.
خاتمی درباره نحوه دفع مدفوع کودکان نیز گفت: یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در هنگام اسهال کودکان دفع مدفوع کودکانی است که به اسهال مبتلا هستند، یعنی مادر بایستی در مورد دفع مدفوع دقت کند، بچه باید شست و شو و تمیز شود و مادر دست خود و بچه را پس از دستشویی و قبل از صرف غذا با آب و صابون بشوید زیرا در غیر این صورت ممکن است میکروب به کودکان دیگر منتقل شود.
وی درباره درمان خانگی اسهال نیز گفت: خوشبختانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی با اسهال کودکان آشنا شده‌اند و برای جلوگیری از اسهال اطلاعات کافی دارند و حتی اگر کودکی به اسهال مبتلا شد، خانواده‌ها می‌دانند چطور باید آن را درمان و کنترل کرد.
این فوق تخصص گوارش اطفال درباره درمان کم آبی ناشی از اسهال کودکان گفت: روش مفید و رایج در درمان و کنترل تبعات اسهال استفاده از پودر ORS است؛ برای استفاده از این پودر باید آن را در چهار لیوان آب حل کرد و به کودک داد تا کودک از این طریق آب و املاح دفع‌شده از بدن کودک جبران شود، چرا که آنچه که به بچه ها صدمه می‌زند به واسطه اسهال دفع آب و املاح بدن است و اگر این موضوع جبران شود برای بچه خوب است و مشکلات بعدی نخواهد داشت.
خاتمی خاطرنشان کرد: اگر آب و املاح مورد نیاز کودک وارد بدن وی نشود، کودک دچار کم آبی می‌شود و گاهی کم‌آبی باعث می‌شود کودک جان خود را از دست بدهد، بنابراین نوشیدن محلول ORS در حدی که مورد نیاز و تمایل کودک باشد ضروری است و وضع کودک را اصلاح می‌کند.
وی افزود: برخی کودکان این محلول را نمی خورند که نشاندهنده بی نیازی این کودکان به آب و املاح اضافی است و در این گونه موارد توصیه می‌شود این محلول به اجبار وارد معده کودک نشود چرا که هر چه به زور وارد معده کودک شود موجب استفراغ وی و خروج این محلول خواهد شد.
این فوق تخصص گوارش اطفال درباره خطرناک بودن وضع جسمی کودک در زمان اسهال گفت: اگر مقدار خروج املاح و آب از بدن کودک کم باشد، درمان در منزل به راحتی انجام می شود که خوشبختانه حدود 90 درصد کودکان این وضع را دارند.
خاتمی تصریح کرد: اگر کودک روزی 5 تا 6 بار بیرون‌روی دارد نیازی به درمان‌های سفت و سخت وجود ندارد و نوشیدن محلول ORS توسط کودک برای کنترل عوارض کافی است ولی در مواردی که کودکان برای مدت 3 روز، روزی 10 تا 12 بار بیرون‌روی دارند و به علت بی حالی محلول ORS یا آب را نمی‌خورند، بستری شدن الزامی است.
وی افزود: در این موارد کودک باید بستری شود تا این مایعات از طریق سرم و رگ‌ها وارد بدن شود ولی تعداد این موارد کم است و از میان صد کودک اسهالی ممکن است 5 کودک این گونه باشند.
این فوق تخصص گوارش اطفال درباره شیوع ابتلا به اسهال بین کودکان در سال‌های اخیر گفت: در سال‌های اخیر به علت افزایش اطلاعات خانواده‌ها و همچنین اقدامات دولت همچون وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر استقرار تیم‌های پزشکی در شهرهای دور برای آموزش خانواده‌ها و اقدامات دیگر دولت همچون ایجاد توالت های بهداشتی و رساندن آب شرب بهداشتی به شهرهای دور، تعداد کمتری از ابتلای کودکان به اسهال را شاهد هستیم.
خاتمی درباره دیگر روش‌های خانگی درمان اسهال گفت: کودکان پس از 6 ماه علاوه بر نوشیدن محلول ORS می توانند از آب، دوغ، سوپ، ماست و چای کمرنگ کم شیرین علاوه بر شیر مادر استفاده کنند زیرا شیرینی باعث ادامه اسهال می شود.
وی درباره اسهال و استفراغ ناشی از پرخوری نیز گفت: معده توانایی تحمل پرخوری را ندارد و غذای اضافی را بر می گرداند که بسیار مفید است که در این صورت مادر باید پس از 2 یا 3 ساعت محلول ORS،‌ شیر خود و غذاهای دیگر را به بچه بخوراند اما غذاهای شیرین مثل کمپوت، شربت قند و آب میوه را تا 3 روز به بچه‌ها نمی‌دهیم چرا که اسهال را بیشتر می‌کند.
این فوق تخصص گوارش اطفال خاطرنشان کرد: در صورت ابتلای کودک به اسهال و نرسیدن مواد لازم به بدن وی، نیم کیلو از وزن کودک کاسته می شود و اگر این اتفاق به علت عدم رعایت بهداشت 4 یا 5 بار در سال روی دهد کودک به سمت سوء تغذیه پیش می‌رود بنابراین عوارض اسهال می‌تواند سوء تغذیه باشد و این مورد مهم تر از خود اسهال است و برای سلامت بچه گران تمام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha