سلامت نیوز :بی توجهی به نوع قرار گرفتن پارکینگ های ویژه معلولان در سطح شهر یکی از مسایلی است که مورد غفلت مسئولان مدیریت شهری قرار گرفته و موجب گلایه شدید بسیاری از افراد معلول شده است.


به گزارش پانا، پارک ماشین کمترین حق معلولان در استفاده از معابر شهری است اما معلولان همچنان به دلایل مختلف از کمترین حق خود محرومند.ایجاد سهولت در رفت و آمد جانبازان و معلولان از جمله مهمترین وظایف مدیریت شهری است که باید تدابیر ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود اما با تردد در سطح شهر متوجه می شویم علاوه بر کمبود فضا برای پارک ویژه معلولان، اگر جایی هم برای پارک حاشیه ای این قشر از جامعه در نظر گرفته شده آن فضا توسط سایر ماشین ها اشغال شده است.

از طرفی یکی از مسایلی که مورد غفلت مسئولان شهری شده نوع قرار گرفتن پارکینگ های ویژه معلولان در خیابان های تهران است به طوری که اکثر این پارک های حاشیه ای به سمت جوی آب قرار دارد و فرد معلول هنگام باز کردن در خودروی خود به دلیل وجود جدول کشی کنار خیابان با مشکل تردد روبرو می شوند و پیاده شدن برای آن ها بسیار سخت خواهد بود و این غفلت موجب گلایه بسیاری از افراد معلول شده است.

پارک‌های حاشیه‌ای معلولان ضمانت اجرایی نداردعلی همت محمود نژاد که خود نیز یک معلول بوده و رئیس جامعه معلولان است، درباره مشکلات پارک های حاشیه ای ویژه معلولان به پانا می گوید: پارک های ویژه معلولان از استانداردهای جهانی نیز فاصله دارد.

وی با بیان اینکه پارکینگ های ویژه معلولان حاشیه امنی را برای افراد معلول ایجاد نمی کند، معتقد است: هر لحظه ممکن است هنگام تردد ماشین و موتورسیکلتی از کنار خودروی فرد معلولی که در حال پیاده شدن است، با در ماشین و یا خود فرد معلول برخورد کرده و هم خودرو و فرد آسیب ببینند.

اعتراض به اشغال پارکینگ معلولان توسط سایر خودروها محمودنژاد که شدیدا نسبت به اشغال پارک های ویژه معلولان توسط سایر خودروها معترض است، می گوید: در مقابل دفتر کار من سه جایگاه ویژه معلولان تعیین شده اما بنده هر زمان که به بیرون از مجموعه بروم هنگام برگشت با جای پارک اشغال شده مواجه می شوم و اگر هم دوبله پارک کنم پلیس ماشین مرا جریمه می کند و اگر اعتراضی هم داشته باشم پلیس می گوید، این موارد در برگ جریمه قید نشده است بنابراین اگر خودرویی هم در جایگاه معلولان پارک کند ایرادی به آن گرفته نمی شود و جریمه نیز نمی شود.

رئیس جامعه معلولان کشور همچنین می گوید: 12 هزار نفر پلاک خودروی ویژه معلولان داریم اما متناسب با این موضوع، تعداد پارک در جایگاه ویژه معلولان وجود ندارد و سوال ما از مسئولان این است که اگر پلاکی برای راحتی معلولان تعبیه شده پس چرا جوانب دیگر آن اجرا و رعایت نمی شود؟

وی درخصوص استاندارد نبودن پارک های حاشیه ای نیز می گوید: پارک های حاشیه ای معلولان باید حاشیه ای امنی نیز داشته باشد و این فضا نباید به اندازه فضای پارک برای فرد عادی باشد. فرد معلول دارای محدودیت فیزیکی است و باید استانداردها را برای آن به کار برد و این گلایه ای است که از مدیریت شهری در تعریف جایگاه های پارک به تناسب افراد معلول داریم.

پیگیری مشکلات پارکینگ‌های معلولان توسط شورای شهراما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تعریف پارک های حاشیه ای ویژه معلولان توسط مدیریت شهری می گوید: لوکیشن جایگاه پارک های حاشیه ای شهر تهران باید به گونه ای باشد افراد به راحتی از این فضا استفاده کنند حال اینکه این فضا باید طوری باشد که فرد معلول بتواند براحتی از ماشین پیاده شود و امکان تردد داشته باشد.

این عضو شورای شهر معتقد است: توجه به نحوه قرار گرفتن و پیاده شدن جانبازان و معلولان از ماشین در پارک های حاشیه ای، مساله ای است که مدیریت شهری هنگام قراردادن این جایگاه ها باید آن را مد نظر قرار دارد و کوتاهی در این مساله موجب گلایه این افراد می شود.

وظیفه ما در شورای شهر پیگیری حقوق شهروندان است که قطعا مساله جایگاه های پارک حاشیه ای ویژه معلولان از سوی شهرداری پیگیری خواهد شد.البته در یکی از جلسات اخیر شورای شهر موضوعی مطرح شد که طی آن معلولان و جانبازان با داشتن کارت معلولیت یا جانبازی و یا استفاده از خودروی دارای پلاک ویژه معلولین و جانبازان از پرداخت نرخ مقرر و عوارض پارکینگ های حاشیه ای و محیطی معاف می شوند. این موضوع در پی پیشنهاد مجتبی شاكری، عضو كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران به تصویب رسید و حالا شهرداری پایتخت از زمان ابلاغ شورای شهر ملزم به اجرای این بند خواهد بود.

اما در عین حال جا دارد که شهرداری تهران فضای پارک های ویژه معلولان را ساماندهی کند تا این قشر از جامعه نیز به حداقل های حقوق شهری خود دست پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha