یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 115625

راه سختی در پیش داریم دو مــاه از آغــاز طــرح تحــول نظــام ســلامت می‌گـذرد. هـر چنــد از منظر بیرونی آنچه روی داده، تحولی اساسـی تلقی می‌شـود اما این طرح خود شروع یک راه است؛ راه سخت و دشواری که پیمودنش علاوه بر عزم و تلاش و خستگی ناپذیری، همکاری جمعی را طلب می‌کند.

طرح تحول سلامت نیازمند عزم ملی است

سلامت نیوز :راه سختی در پیش داریم دو مــاه از آغــاز طــرح تحــول نظــام ســلامت می‌گـذرد. هـر چنــد از منظر بیرونی آنچه روی داده، تحولی اساسـی تلقی می‌شـود اما این طرح خود شروع یک راه است؛ راه سخت و دشواری که پیمودنش علاوه بر عزم و تلاش و خستگی ناپذیری، همکاری جمعی را طلب می‌کند. 
به گزارش سلامت نیوز حسن هاشمی، وزیر بهداشت در یادداشتی که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، نوشت: طرح تحول نظام سـلامت را باید مقدمه‌ای برای افزایش مشارکت مردم در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانست و ایمان دارم تا این مشارکت شکل نگیرد، نمی‌توانیم شاهد تحولی بنیادین و ماندگار در نظام سلامت باشیم.
باور کنیم که هنوز راهی طولانی در پیش داریم و امیدوارم که هیچکدام از مردم و فعالان عرصه سیاستگذاری سلامت تصور نکنند با این اقدامات اولیه، مشکلات بهداشت و درمان مردم حل شده است.
واقعیت این است که بسیاری از مشکلات هنوز پا بر جاست. خیلی از این مشکلات هم فقط با پول حل نمی‌شود. برای رسیدن به هدف «تحول بنیادین و ماندگار در نظام سلامت» باید تفکر، فرهنگ و ساختار را تغییر دهیم. ما حتی داخل سازمان وزارت بهداشت هم برای ایجاد این فرهنگ مشکل داریم؛ چون همه فکر می‌کنند، بهداشت و درمان حوزه‌ای حاکمیتی است و این فکر دولتی را به سادگی نمی‌توان تغییر داد. به خصوص در حوزه بهداشت که این تغییر نگرش بسیار سخت‌تر است.
البته برای ایجاد فرهنگ نوین در حوزه بهداشت و درمان هم فکر کرده و برنامه داریم، امسال کار واگذاری 20 درصد از مراکز درمانی به هیأت امنای بیمارستان‌ها را آغاز خواهیم کرد؛ صد البته با رعایت تعرفه‌ها و نظارت کامل. 
نکته مهم آنکه ما این راه را آغاز کرده‌ایم؛ با همه نقاط ضعف و قوت، تمام حمایت‌ها و نارضایتی‌ها، دلگیر شدن‌ها و خشنودی‌ها و... و از این راه برنخواهیم گشت؛ پس همه باید با صبر و درایت هر آنچه می‌توانیم انجام دهیم تا ادامه راه آسان‌تر طی شود.
به یقین اجرای طرحی چنین بزرگ که در پهنه کشور گسترده شده، خالی از اشکال نیست؛ قطعاً نقاط ضعفی داریم که باید آنها را شناسایی و برطرف کنیم. دیدگاه‌های شما همکاران را هم می‌بینم و دغدغه‌هایتان را درک می‌کنم؛ اما از یاد نبریم که طرح‌هایی چنین عظیم به عزمی ملی نیاز دارد؛ به نگاهی فرا جناحی، به توانی مضاعف و به عشقی خالصانه به مردم و میهن.
این راه را با هم ادامه می‌دهیم...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرش ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    21 0
    با تشکر از سلامتنیوز وزین که منعکس کننده نظرات مردم است،رئیس جمهور در وزارت بهداشت در آغاز طرح در نشست با وزير، معاونان، مشاوران و مديران ارشد اين وزارتخانه اهداف تحول نظام سلامت را در 4 محور زیر بیان فرمودند: 1)اصلاح فرهنگ حرفه‌اي پزشکي و سبک زندگي جامعه در حوزه بهداشت. 2) ارتقاي فرهنگ عمومي . 3)کاستن از فشارهاي رواني که معضلات بسياري در سلامت مردم به وجود مي‌آورد. 4) نظارت بر عملکردها در حوزه بهداشت و درمان و مقابله جدي با فساد در چرخه نظام سلامت. از این میان فقط به بخشی از مورد 4 عمل شده که درواقع این بخش جزو وظایف قبلی وزارت بهداشت بوده است: 1)کاهش ميزان پرداخت از جيب مردم پرداخت 10 درصد شهری و5 در صدی روستایی بیماران بستری. که قبلا هم همین رقم بوده است!! 2)عدم پرداخت هزينه‌هاي ساير ملزومات، به‌ويژه تجهيزات پزشکي مثل دمپايي، ملحفه و... !!! 3)انجام خدمات تشخيصي، تصويربرداري و ساير خدمات مورد نياز در خود بيمارستان که باید وباید اینگونه باشد واین قسمت تنها مقوله جلوگیری از فساد بوده که دستگاههای تشخیصی وتصویربرداری خراب میشدند !!تا مردم به بخش خصوصی ارجاع شوند! 4) رايگان شدن زايمان طبيعي که یارانه های مردم را به متخصصین زنان تقدیم میکنیم!!!! وزیر محترم در واقع در این مدت تحولی آنچنانی صورت نگرفته و به 4 محور اصلی تحول عمل نشده است!اصلاح فرهنگ حرفه ای پزشکی محور اول بوده که هیچ اقدامی نشده وپزشکان به اعمال جراحی غیر ضروری اعم از پروستات و برداشتن غیر ضروری رحم وکاتاراکت وکیسه صفرا ولوزه کودکان واندوسکوپی های غیر ضروری و....ادامه میدهند و محور 2 که آموزش بیماران وارتقای فرهنگ عمومی است فراموش شده است.در مورد محور 3 هم که کاستن از فشارهای روانی مردم است ومتولی آن وزارت بهداشت است وباید درجهت کاهش آلودگی هوا ومحیط زیست و ایجاد آرامش از نظر شغلی واجتماعی برای مردم قدم بردارد که متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. امید است به جای شعار عملا وزارت بهداشت در تمامی زمینه ها متحول شود تا بتواند تحولی در نظام بیمار سلامت کشور ایجاد کند.انشالله.