بر اساس گزارش سازمان های بین المللی سرانه مصرف شیر یکی از معیارهای توسعه پیشرفت فرهنگی جامعه محسوب می شود. شیر به دلیل داشتن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن را تأمین کند.

وضعیت قرمز مصرف شیر در ایران

سلامت نیوز :شیر و محصولات لبنی از گروه های اصلی در هرم غذایی است که حاوی مواد مغذی از جمله پروتئین، کلسیم، فسفر و برخی ویتامین های گروه های B و A است.

کمبود هر کدام از این مواد در بدن ممکن است سرمنشاء انواع بیماری ها باشد. بر اساس گزارش سازمان های بین المللی سرانه مصرف شیر یکی از معیارهای توسعه پیشرفت فرهنگی جامعه محسوب می شود. شیر به دلیل داشتن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن را تأمین کند.


از این رو برای تأمین سلامت، وجود شیر و محصولات لبنی در سبد غذایی خانواده ها ضرورتی انکارناپذیر است.گفته می شود سرانه مصرف شیر در کشور ما حدود ۷۰کیلوگرم در سال است در حالی که این رقم در کشورهای توسعه یافته ۳۰۰ تا 350کیلوگرم در سال است و فاصله زیادی بین ما و سایر کشورها در میزان مصرف شیر وجود دارد و به عبارتی در این زمینه در وضعیت قرمز به سر می بریم.


ایرانیان روزانه ۱۹۰گرم شیر و مواد لبنی مصرف می کنند در حالی که طبق سبد مطلوب پیشنهادی برای غذا این رقم باید حداقل ۲۵۰گرم در روز باشد. قرار گرفتن این ماده غذایی در سبد خانوار به عوامل متعددی اعم از فرهنگی و اقتصادی بستگی دارد اما آن چه مهم به نظر می رسد این که الگوی تغذیه مردم ارتباط تنگاتنگی با توان خرید آن ها دارد. چنان که با افزایش قیمت شیر میزان مصرف آن نیز به شکل معناداری کاهش می یابد.


به گفته مشاور شرکت صنایع شیر ایران در دو سال نخست اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها مصرف موادغذایی در کشور ۱۸درصد کاهش یافت و در بین موادغذایی بیشترین کاهش مصرف با ۴۲درصد مربوط به شیر و لبنیات بوده است. از آن جا که مصرف شیر همچون مصرف نان برای اغلب خانواده ها امری ضروری محسوب نمی شود با افزایش قیمت شیر حذف این کالا از سبد غذایی خانوار رقم می خورد. این روزها نیز با افزایش قیمت شیر و به تبع آن محصولات لبنی باز هم زنگ خطر کاهش مصرف شیر در کشور به صدا درآمده است.


در واقع افزایش قیمت شیر مساوی است با کاهش مصرف آن توسط مردم و این سرآغاز افزایش بار بیماری های ناشی از کمبود کلسیم و مواد مغذی موجود در شیر است که پوکی استخوان، کوتاهی قد کودکان، کاهش بهره هوشی، خرابی دندان ها و ... بخشی از آن می باشد. در حالی که شیر مهم ترین منبع تأمین کلسیم بدن است، بر اساس آمار ۹۰درصد مردم کشور دچار کمبود کلسیم هستند.


گفته می شود زنان ایرانی ۲۰سال زودتر دچار پوکی استخوان می شوند و این سن برای زنان ۳۵ و برای مردان ۴۰ تا ۴۵سالگی است. به این آمار که سایت خبرآنلاین به نقل از رئیس صنایع شیر ایران اسفندماه گذشته در نشست خبری اعلام کرده است، دقت کنید: « بنابه اعلام مرکز تحقیقات پوکی استخوان کشور در سال ۸۰ جمعیت دارای پوکی استخوان بالای ۵۰سال کشور تنها 15.3درصد بوده است که این میزان در سال ۹۰ به دو برابر یعنی بیش از ۳۰درصد جمعیت بالای ۵۰سال رسید و هم اکنون این میزان حدود ۳۴ درصد است. در سال گذشته ۵۱ هزار مورد شکستگی گردن، استخوان ران و لگن خاصره در کشور ثبت شده که حدود ۵۰درصد این جمعیت به فاصله کمتر از یک سال به دلیل تبعات این شکستگی فوت کرده و بقیه زمین گیر شده اند.


به عبارتی در کشور هر ساعت حدود ۷سالمند به دلیل کمبود مصرف شیر زمین گیر شده و هر ساعت ۳نفر به خاطر عارضه پوکی استخوان فوت کرده اند.
وزارت بهداشت اعلام کرده است ارزش دندان های هر فرد ۱۰۰میلیون تومان است و هر ایرانی دست کم دارای ۲دندان پوسیده است، یعنی در کشور حداقل ۱۵۰میلیون دندان پوسیده داریم که اگر هزینه ترمیم ساده هر کدام از این دندان ها را ۲۰۰هزارتومان حساب کنیم تنها برای سالم سازی دندان باید حدود ۳۰هزار میلیاردتومان هزینه شود.»با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که سالانه هزینه های هنگفتی بر اثر ابتلای افراد جامعه به بیماری های مرتبط با کاهش مصرف شیر از جمله پوکی استخوان، مشکلات دندان ها و ... به جامعه تحمیل می شود. به طور حتم این هزینه چندین برابر هزینه ای است که اکنون دولت می تواند بابت حمایت از صنعت شیر و دادن یارانه مناسب به شیر بپردازد.

چرا هزینه ای که قرار است بعدها برای درمان انواع و اقسام بیماری بپردازیم امروز برای پیشگیری از آن نپردازیم؟امروزه میانگین مصرف موادی مانند قند و شکر و روغن در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بسیار زیاد است و یکی از اقدامات مسئولان باید تغییر این مسیر به سمت افزایش مصرف گروه های اصلی غذایی مانند شیر، میوه و سبزی باشد که در مقایسه با سایر کشورها وضعیت مطلوبی ندارد و این اتفاق جز از طریق فرهنگ سازی و حمایت های یارانه ای دولت به ویژه برای گروه هایی مانند کودکان، زنان و سالمندان میسر نمی شود.

حال که دولت یازدهم سلامت را در اولویت های اصلی کار خود قرار داده است و مسئولان حوزه سلامت نیز رویکرد پیشگیری را سرلوحه خود قرار داده، بهتر است قدمی برندارد که منجر به افزایش بار بیماری ها در جامعه شود و به جای هزینه کردن در مرحله آخر به سرمایه گذاری در مرحله اول یعنی پیشگیری اقدام کند. به هر حال حذف شیر از سبد غذایی خانوار به دلیل افزایش قیمت آن حکایت تلخی است که تبعات آن خواسته یا ناخواسته در آینده ای نه چندان دور گریبان جامعه را می گیرد و تنها تدبیر امروز دولتمردان است که می تواند مانع خالی شدن سبد غذایی از مایحتاج ضروری مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرش ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    2 0
    مشاور يك شركت لبنيات بايد هم طرفدار افزايش مصرف شير باشد تا فروش شركت افزايش پيدا كند. يكي از دلايل كاهش مصرف شير توليد محصول بي كيفيت در همين شركت هاست.