90درصد خانواده های ایرانی کمبود کلسیم دارند

سلامت نیوز :سازمان بهداشت جهانی، مصرف سالانه 200 لیتر شیر و فراورده های آن را موجب افزایش رشد و بهبود سلامت جسم، افزایش هوش و قدرت فراگیری و افزایش توان کار و دیر از کارافتادگی و طول عمر می داند.

دکتر زهرا عبدالهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت طی یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت : دولت ها برای داشتن جامعه ای سالم و پویا، مبالغی را به عنوان یارانه برای فراورده های شیر در نظر می گیرند.کمبود کلسیم یکی از معضلات بزرگ بهداشتی در کشور ماست و گزارش های موجود حاکی است که حداقل 2/2 میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند. برآورد مرکز تحقیقات استئوپروز درزمینه شکستگی های لگن مرتبط با پوکی استخوان سالانه 472 نفر به ازای هر 100 هزار نفر افراد بالای 50 سال جمعیت ایرانی است و طبق برآورد سال 1389 سالانه حدود 51 هزار مورد شکستگی لگن قابل انتساب به پوکی استخوان در کشور رخ می دهد. با توجه به تعداد شکستگی های استخوان ران ناشی از پوکی استخوان سالانه حداقل 33 میلیارد ریال فقط هزینه ناشی از شکستگی گردن استخوان ران به کشور تحمیل می شود.

آخرین بررسی الگوی مصرف مواد غذایی خانوارها در کشور نشان داده است که تقریباً 90درصد خانوارهای ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند. میانگین کلسیم دریافتی روزانه در سال 1391 نیز براساس اطلاعات ترازنامه خوراکی در حدود 658 میلی گرم برآورد شده که از مقدار توصیه شده استاندارد برای مردم ایران (1023 میلی گرم) کمتر است.

نتایج بررسی انجام شده در 48 شهر در سال 1390 نشان داده است که میزان تقاضای مصرف کننده برای فراورده های لبنی 6 درصد و برای شیر 14درصد کاهش داشته است. این رقم با افزایش مجدد قیمت شیر قطعاً بیش از این مقدار خواهد بود.هر نوع افزایش قیمت حتی در کنار تبلیغات و آموزش مردم، منجر به کاهش مصرف به ویژه در گروه های درآمدی پایین خواهد شد.

در نتیجه، علاوه بر فرهنگ سازی و آموزش تغذیه ، افزایش دسترسی اقتصادی خانوارها به ویژه اقشار کم درآمد به شیر ومواد لبنی حائز اهمیت است و الگوی مصرف آن می تواند متاثر از قیمت آن نیز باشد.

اصل هدفمندی یارانه به این منظور است که یارانه از کالایی که افزایش مصرف آن سلامت مردم را به خطر می اندازد به سمت کالایی سوق یابد که باید مصرف شود. با توجه به وسعت کمبود ریزمغذی ها در کشور، با سوق دادن بخشی از یارانه قند و شکر و روغن به منابع غذایی ریزمغذی ها از جمله گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، شیر، ماست و پنیر می توان بخشی از ریزمغذی های مورد نیاز بدن را تامین کرد.

افزایش دسترسی اقتصادی به شیر ومواد لبنی ( عمدتا ماست و پنیر) به خصوص در دهک های درآمدی پایین به هرطریق ممکن، پخش برنامه های آموزشی و تیزرهای آموزشی رایگان برای مخاطبان مختلف در رسانه ملی (صدا و سیما)، ایجاد زمینه مناسب برای ترغیب صنایع به منظور تولید شیر غنی شده با ویتامین D و توزیع آن درسطح خانوار و مدارس با قیمت مناسب، کنترل قیمت شیر و فراورده های لبنی در راستای اعتلای صنایع شیر و افزایش مصرف توسط افراد جامعه و اصلاح سیاست های موجود قیمت گذاری به منظور ترغیب صاحبان صنعت شیر برای تولید محصولات کم چرب از جمله مهم ترین راهکارهایی است که می تواند به افزایش سرانه مصرف شیر و در نتیجه کاستن از بار بیماری های مرتبط منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha