یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 115641

سلامت نیوز :سایه خشکسالی و کم آبی بر پهنه ایران هر روز سنگین‌تر می‌شود. این سایه بیشتر در استان‌های نیمه شمالی و غربی ایران که بیشترین جمعیت را در خود جای داده‌اند، پر‌رنگ‌تر است.به گزارش ایران، بر اساس آمار سازمان هواشناسی در تهران نسبت به سال گذشته بارش باران 19 درصد کاهش یافته است. استان تهران همچنین در رتبه بیست و چهارم از نظر کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت در بهاری که گذشت قرار داشت.

این رتبه به معنای این است که 23 استان دیگر نیز در سه ماهه گذشته بارش کمتری را نسبت به بهار سال 92 تجربه کردند.خبرها برای کشاورزانی که در نیمه شمالی کشور در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، البرز، تهران تا خراسان رضوی و شمالی مشغول کارند نیز چندان خوب نیست.

پاییز سال گذشته که نقطه آغاز سال زراعی 9 ماهه است چندان پر باران نبود و این کم بارانی تا خردادماه امسال که آخرین ماه سال زراعی است ادامه داشته است.

در مجموع از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه 92 تا 31 خرداد 93 میزان بارندگی در کل کشور برابر 9/204 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت که برابر 2/224 درصد بوده 6/8 درصد کاهش و نسبت به سال زراعی گذشته که برابر 5/215 بوده 9/4 درصد کاهش داشته است.

 در این میان شرایط برای کشاورزان سه استان البرز، سمنان و خراسان بسیار دشوار‌تر از سایر استان‌ها بوده است. در طول 9 ماه سال زراعی جاری استان‌های البرز با 3/44 درصد کاهش، سمنان با 8/39 درصد کاهش و خراسان با 34 درصد کاهش به ترتیب کم باران‌ترین استان‌های کشور در سال زراعی نسبت به میانگین بلندمدت بوده‌اند.

 این سه استان در طول دو سال گذشته از نظر بارش وضعیت خوبی نداشته‌اند و گاه تا مرز خشکسالی بسیار شدید هم رفته‌اند.رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی سازمان هواشناسی از مشاهده لکه‌های بسیار شدید خشکسالی در خراسان شمالی، سمنان و تهران طی دو سال گذشته خبر داده است.  

شاهرخ فاتح افزود: خشکسالی بر اساس شاخص بارندگی استاندارد (SPI) که یکی از شاخص‌های هواشناسی است؛ تعیین می‌شود. به گفته وی، این شاخص به صورت یک ماهه، سه ماهه، 6 ماهه، 12 ماهه، 24 ماهه و 36 ماهه بررسی و لکه‌های خشکسالی بر اساس آن مشخص می‌شوند. خشکسالی شدید در شمال شرق رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با مهر تصریح کرد: بر اساس شاخص 9 ماهه یعنی از ابتدای مهر ماه 92 تا پایان خرداد 93 شمال شرق شامل خراسان شمالی، شرق سمنان، گلستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز، قزوین، اردبیل، بخش‌هایی از کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و شمال فارس خشکسالی‌های شدید تا خفیف را نشان می‌دهند که عمده شدت در خراسان و شرق سمنان است. بقیه مناطق کشور در این مدت شرایط طبیعی را نشان می‌دهند و تنها بخش‌هایی از هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان و مناطقی از سیستان و بلوچستان ترسالی ضعیف تا متوسط داشته‌اند

 خشکسالی شدید در 4 استان طی یک سال گذشتهفاتح یادآور شد: از ابتدای تیر 92 تا پایان خرداد 93 مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی خشکسالی‌های خفیف تا شدید را نشان می‌دهند که شدت آن در خراسان شمالی، شرق سمنان، تهران و آذربایجان غربی است. بقیه مناطق در این مدت شرایط طبیعی داشته‌اند به استثنای جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان که ترسالی‌های ضعیف تا شدید را نشان می‌دهند. 

خشکسالی مداوم در 12 استانرئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار داشت: بر اساس شاخص بارندگی استاندارد (SPI)  سی و شش ماهه منتهی به خرداد 93 مناطقی از خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، خوزستان، قم و عمده مناطق لرستان خشکسالی متوسط تا شدید را نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha