دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 115653

عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از تحمیل اضافه کار اجباری پرستاران در بیمارستانهای دولتی، اظهارداشت: توجیه مدیران بیمارستانها این است که کمبود نیرو داریم، در حالی که خطای ناشی از کار زیاد پرستاران، آسیب بیشتری به بیماران می زند.

تحمیل اضافه کار اجباری به پرستاران تا 200 ساعت

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از تحمیل اضافه کار اجباری پرستاران در بیمارستانهای دولتی، اظهارداشت: توجیه مدیران بیمارستانها این است که کمبود نیرو داریم، در حالی که خطای ناشی از کار زیاد پرستاران، آسیب بیشتری به بیماران می زند.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: حرفه پرستاری به عنوان یک شغل سخت و زیان آور شناخته شده که همراه با استرس و اضطراب برای پرستار است. زیرا، پرستاران همواره در مواجهه با بیماران بدحال و همراهان آنها قرار دارند و عوامل بیماری زا همچون ایدز، سلامت جامعه پرستاری را تهدید می کند. با این حال، به دلیل کمبود نیروی پرستاری و نداشتن اعتبار پاداش پایان خدمت، امکان استفاده پرستاران از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور وجود ندارد.

دبیر کل خانه پرستار با تاکید بر اینکه قانونگذار با تصویب قانون ارتقای بهره وری به دنبال کاهش ساعت کار پرستاران بوده است، افزود: هدف از تصویب قانون ارتقای بهره وری، کاهش ساعت کار پرستاران است و اینکه کمتر از محیط بیمارستانی حضور داشته باشند. بطوریکه ماده 5 قانون ارتقای بهره وری، صراحتا عنوان می کند که اضافه کار پرستاران نباید بیشتر از 80 ساعت باشد و البته این اضافه کار با توافق پرستار صورت می گیرد.

وی با انتقاد از اضافه کار اجباری پرستاران، اظهارداشت: متاسفانه، بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی بر خلاف قانون عمل می کنند و بعضا تا 200 ساعت اضافه کار برای پرستاران در نظر می گیرند که این امر، تخلف آشکار است.

شریفی مقدم، این تخلف را در وهله اول متوجه مدیر پرستاری بیمارستان دانست و گفت: در صورت شکایت پرستار و همچنین بیمار خسارت دیده، مدیران پرستاری پاسخگو نیستند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، توجیه مدیران پرستاری برای اضافه کار اجباری پرستاران را نادرست خواند و افزود: مدیران پرستاری با بهانه قرار دادن بیماران، اضافه کار اجباری به پرستاران تحمیل می کنند. در صورتی که افزایش ساعت کار پرستاران، با افزایش خطای ناشی از کار آنها همراه است که به بیمار خسارت و آسیب می زند.

وی تاکید کرد: مدیران پرستاری نباید تحت هیچ شرایطی اضافه کار بیشتر از آنچه قانون تعریف کرده است، به پرستاران تحمیل کنند. زیرا، مسئولیت تامین نیروی انسانی بر عهده مدیر و رئیس بیمارستان، دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.

دبیر کل خانه پرستار معتقد است اگر بخش بیمارستانی که پرستار ندارد، تعطیل شود بهتر از آن است که اضافه کار اجباری به پرستاران تحمیل شود و عواقب آن متوجه بیماران شود.

شریفی مقدم با اشاره به تحمیل اضافه کار اجباری به پرستاران تا 200 ساعت، گفت: متاسفانه این وضعیت بیشتر در بیمارستانهای تهران مشاهده می شود. به طوریکه ساعت کار برخی پرستاران در طول ماه تا 350 ساعت هم می رسد. در حالی متوسط ساعت کار پرستاران در یک ماه می بایست بین 140 تا 150 ساعت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha