دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 115669

اغلب کسانی که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند انسان‌های خوش‌خوراکی هستند و علاقه زیادی به پرخوری دارند. برخی نیز معتقدند تمایلی به مصرف زیاد مواد غذایی ندارند، بلکه عوامل زمینه‌ای مانند استرس و عصبانیت باعث پرخوری آنها می‌شود.

به کدام نوع پرخوری مبتلا هستید؟

سلامت نیوز :اغلب کسانی که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند انسان‌های خوش‌خوراکی هستند و علاقه زیادی به پرخوری دارند. برخی نیز معتقدند تمایلی به مصرف زیاد مواد غذایی ندارند، بلکه عوامل زمینه‌ای مانند استرس و عصبانیت باعث پرخوری آنها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان این امر به مرور سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد و باعث بالا رفتن وزن می‌شود. از اینها که بگذریم، ‌برخی به دلیل عادات غلط خانواده به سمت پرخوری کشیده می‌شوند و به دلیل قرار گرفتن در چنین محیطی، به سختی می‌توانند عادت خود را تغییر دهند

غذاهای اعتیادآور

محققان بر این باورند که برخی مواد غذایی خاصیت اعتیاد‌آوری دارند و باعث می‌شوند فرد در دفعات متعدد، گرایش به مصرف این قبیل مواد را دارند: گاهی آنها از این امر هم آگاه هستند ولی قدرت لازم برای عدم مصرف آن را ندارند.

مواد قندی از جمله مواد غذایی اعتیاد‌آور به شمار می‌رود. بسیاری از محصولات و کالاهای تبلیغاتی تحت عنوان «بدون چربی» یا «کم چربی» حاوی مقادیر بالای مواد قندی هستند.

این مواد در بدن به بافت چربی تبدیل شده و اضافه وزن و چاقی را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد. از سوی دیگر، مواد افزودنی و نگه‌دارنده مواد غذایی نیز از دیگر موادی هستند که به مرور چاقی را برای افراد به دنبال دارد. 

کافئین از دیگر مواد اعتیاد‌آوری است که در نوشیدنی‌های صنعتی، گازدار و نوشابه‌ها یافت می‌شود. با وجود اینکه نوشابه‌ها فاقد کالری هستند، ترکیب کافئین و ماده‌ای به نام «آسپارتام» باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود ولی پیش از مرگ، نوعی واکنش شیمیایی در مغز آغاز می‌شود که اشتها را تحریک می‌کند.

میگرن، مشکلات دید، آسیب مغزی، مشکلات تنفسی و مشکلات تمرکزی ارتباط مستقیمی با مواد مضر موجود در این نوشیدنی‌ها دارند. 

پرخوری احساسی

یکی از دلایل شایع پرخوری، قرار گرفتن در معرض احساسات و عواطف منفی و ناراحت‌کننده است.

در واقع، افراد در زمان ناراحتی و استرس به نوعی می‌خواهند این احساس منفی را سرکوب کنند و دم‌دستی‌ترین کار ممکن را زیاده روی در مواد غذایی می‌دانند.

این حالت به مرور باعث شکل‌گیری حالتی می‌شود که به آن پرخوری عصبی می‌گویند. این افراد به نوعی شرطی شده و با قرار گرفتن در معرض کوچک‌ترین استرس و ناراحتی به پرخوری رو می‌آورند. 

عادات غذایی در بسیاری از مواقع، پرخوری به دنبال عادات غذایی شکل می‌گیرد که اغلب به صورت ناصحیح در فردی نهادینه می‌شود. عادات غذایی افراد از سنین جوانی شکل می‌گیرد. عادات غذایی بیش از هر چیز تحت تاثیر خانواده و همسالان و دوستان قرار دارد.

افراد با قرار گرفتن در جوی که همه افراد زیاده‌خواری می‌کنند، به مرور دچار پرخوری می‌شوند. اصلاح عادات غذایی، مصرف مواد غذایی سالم و غیرفرآوری شده، جایگزینی آبمیوه‌های طبیعی با نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار از جمله راهکارهای ساده‌ای هستند که افراد با رعایت آنها می‌توانند تا حدودی بر عادات غذایی ناسالم غلبه کرده و پرخوری را تا حد زیادی تحت کنترل درآورند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha