تحقیقات علمی نشان داده است کم آبی باعث بالا رفتن حرارت بدن می‌شود و این حرارت اگر کنترل نشود، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

تأثیر کم آبی بدن بر سلامت پوست و مو‌ها

سلامت نیوز: تحقیقات علمی نشان داده است کم آبی باعث بالا رفتن حرارت بدن می‌شود و این حرارت اگر کنترل نشود، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

روزهای گرم تابستان با تعریق بالا و همچنین کاهش آب بدن همراه است. در این ماه آب زیادی از بدن به شکل عرق تبخیر می‌شود و اگر میزان این تبخیر در حد استاندارد باشد منجر به شادابی پوست و مو می‌شود. اما پوست و مو در فصل گرم سال نیاز به مراقبت زیادی دارد. از طرف دیگر مقارن شدن ایام ماه مبارک رمضان با فصل تابستان، منجر به کاهش آب بدن می‌شود.

تحقیقات علمی نشان داده است کم آبی باعث بالا رفتن حرارت بدن می‌شود و این حرارت اگر کنترل نشود، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی با نحوه مراقبت از پوست و مو در فصل تابستان و ایام ماه مبارک رمضان با دکتر سعید شفیعیان متخصص پوست و مو گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

کم‌آبی بدن چه تأثیری بر سلامت پوست و مو‌ها بر جای می‌گذارد؟
در بدن ما فرایند گردش خون و مایعات به نوعی است که حیات ما را تضمین کند. بدین معنی که در شرایط خونریزی و کم‌آبی، گردش مواد و خون از مناطق کمتر حیاتی مانند پوست به نقاط حیاتی‌تر مانند مغز و قلب هدایت می‌شود. لذا کم آبی موجب کاهش رطوبت پوست بخصوص در افراد مسن می‌شود و همچنین یکی از وظایف پوست که تنظیم درجه حرارت بدن است به‌صورت موقت دچار تغییر در فعالیت خواهد شد. ولی میزان این کاهش به شدت کم آبی و سایر سیستم‌های دفاعی و آمادگی بدن ربط دارد. بدیهی است در کودکان با توجه به متفاوت بودن درصد آب بدن، این تغییرات شدیدتر خواهد بود.
برای داشتن پوستی شاداب، بدن به چه میزان آب در طول روز نیاز دارد؟
این عدد یک عدد ثابتی نیست ولی بر اساس شرایط حداقل فعالیت بدنی در محیطی که گرمای زیادی نداشته باشد حدود 750 تا 1000 میلی لیتر به ازای هر متر مربع سطح بدن است. یک مرد 70 کیلویی حدود 2 متر سطح بدن دارد. پس بدن او حدود 1500 تا 2000 میلی لیتر آب نیاز دارد. هر چه میزان فعالیت بدنی و گرمای هوا افزایش یابد، مقدار نیاز به آب افزایش خواهد یافت و در یک فعالیت بدنی شدید، حتی به 6 لیتر در روز هم خواهد رسید. بهترین شکل برای مصرف مایعات، تقسیم آن به دفعات بیشتر و چند بار در روز است.
در روزه‌داری چه میزان آب باید مصرف شود؟
تفاوت عمده‌ای بین شرایط روزه‌داری و غیر روزه‌داری وجود ندارد. فقط چون در روزه‌داری فاصله بین دو وعده نوشیدن آب طولانی است، در فاصله زمانی بین افطار تا سحر، به مقادیر بالاتری آب نیاز خواهد بود و در دفعات متعدد و به میزان متعادل این میزان باید تأمین شود. چون آب بسرعت از معده تخلیه می‌شود، نیاز است تعداد دفعات مصرف آب افزایش و حجم هر بار مصرف کاهش یابد.
جایگزین کردن میوه و سبزیجات تا چه اندازه به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند؟
اصولاً بدن انسان به تمام انواع مواد غذایی نیاز دارد که شامل گروه لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، پروتئین و غلات است و بدون مصرف کردن هر یک از اینها به بدن صدماتی وارد خواهد شد. حتی نسبت مشخصی از مصرف این مواد باید وجود داشته باشد. مثلاً حدود 10 درصد مواد مصرفی روزانه ما باید حاوی چربی باشد. هیچ‌کدام از این مواد جایگزین هیچ‌کدام دیگر نخواهد بود و در صورت حذف یکی از این مواد در طولانی مدت با مشکلات ناشی از کمبود مواد مورد نیاز بدن روبه‌رو خواهیم شد.
مراقبت از پوست و مو در روزهای گرم تابستان و همزمان با روزه داری چگونه باید باشد؟
با توجه به نکات بالا و گرمای نسبی هوا توصیه می‌شود با استحمام منظم و روزانه و مرطوب کردن پوست پس از استحمام، بخشی از رطوبت از دست رفته به پوست برگردانده شود. رژیم غذایی و مایعات متعادل و تقسیم مواد غذایی مصرف شده مابین افطار تا سحر و کاهش تماس با نور آفتاب از اهم نکات ضروری است که باید در این ماه به آن توجه شود.
چه بیماری‌های پوستی مانع روزه‌داری است؟
اصولا بیماری پوستی خاصی مانع روزه‌داری نیست ولی در برخی بیماری‌ها، مصرف داروها باید منظم و دقیق بوده و ممکن است در شرایط روزه‌داری این امر مختل شود.  بنابر این بخصوص افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مزمن و جدی که نیاز به مصرف منظم دارو دارند باید از پزشک معالج در این مورد کسب تکلیف کنند.
کم‌آبی بدن و اشعه خورشید چه مشکلات پوستی را به دنبال دارد؟
کم آبی در کوتاه مدت باعث کم شدن هدایت خون به طرف پوست می‌شود و موقتاً اعمال پوست مانند برقراری درجه حرارت مناسب بدن را کند می‌کند. ولی زمانی که کم آبی جبران شود بسرعت همه مشکلات مرتفع خواهد شد.
اشعه خورشید با تابش نور ماورای بنفش، مشکلات پوستی ایجاد می‌کند که به سه گروه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. در کوتاه مدت در تماس با نور شدید خورشید یا آفتاب گرفتن ممکن است آفتاب سوختگی بخصوص در افراد با پوست روشن ایجاد شود. در میان مدت ایجاد لکه‌های ناشی از نور آفتاب یا تشدید لکه‌های صورت وبدن از مهم‌ترین این تغییرات است. در بلندمدت نیز پیر شدن زودرس پوست و ندرتاً سرطان یا ضایعات پیش سرطانی را می‌توان نام برد. در هر سه گروه بیمارانی که بیماری‌های حساس به نور آفتاب دارند ممکن است دچار تشدید ضایعات شوند.
این ملاحظات در دهه‌های مختلف سنی چگونه باید لحاظ شود؟
اصولاً با افزایش سن، آثار و عوارض ناشی از موارد فوق الذکر تشدید پیدا کرده و با سرعت و شدت بیشتری ممکن است بروز پیدا کنند. بخصوص در افراد مسنی که به تنهایی زندگی می‌کنند یا مراقبت و نگهداری و تغذیه خوبی ندارند، ممکن است مزید علت شود. در کودکان و شیر خواران نیز احتیاط بیشتری باید به خرج داد، چرا که آسیب‌های دوران کودکی ممکن است شانس ضایعات پوستی را در بزرگسالی افزایش دهد. بنابراین پرهیز از نور آفتاب، استفاده از ضد آفتاب مناسب، استفاده از مرطوب‌کننده‌های پوست و استحمام منظم در گروه‌های سنی حساس اکیداً توصیه می‌شود.
با توجه به این‌که اکثر مردان ساعات بیشتری را در معرض آفتاب قرار دارند به آن‌ها چه توصیه‌ای دارید؟
استفاده از ضد آفتاب‌ها برای تمام انسان‌ها از سن چهار ماهگی به بعد توصیه می‌شود که باید هر چند ساعت یکبار تکرار شود. مردان هم از این امر مستثنی نیستند. ضد آفتاب‌های مخصوص مردان وجود دارد که بدون ایجاد نمای سفید در سطح پوست، پوشش مناسبی در مقابل نور آفتاب ایجاد می‌کنند.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha